یک فوق تخصص خون و سرطان کودکان به تشریح دلایل ابتلا به کم خونی و علائم این عارضه پرداخت.

محمدرضا گلپایگانی با بیان اینکه "کم خونی" بیماری نیست، گفت : این عارضه علامتی است که در بیماری‌های مختلف خود را نشان می‌دهد.

به گفته فوق تخصص خون و سرطان کودکان اگر تعداد گلبول‌های قرمز فرد به هر دلیل کم شده و یا حجم آن‌ها کوچکتر از حد معمولی شود، می‌گوییم فرد به کم خونی مبتلا شده است.

بیماری‌ها و دلایل مختلفی در ایجاد کم خونی موثر است که برخی از آن‌ها مادرزادی بوده و برخی در طول دوران زندگی ایجاد می‌شود. بطور مثال کم خونی ناشی از تالاسمی مادرزادی است که دو نوع مینور و ماژور را شامل می‌شود و درمان‌های کنترلی خاص خود را دارد.

اما برخی دیگر از انواع کم خونی ناشی از بیماری‌های مختلفی است که فرد در طول زندگی به آن‌ها مبتلا می‌شود که شایعترین آن‌ها کم خونی ناشی از فقر آهن است. این نوع کم خونی بیشتر در زنان به دلیل شرایط فیزیولوژیکی آن‌ها مشاهده می‌شود و درمان آن هم مصرف قرص آهن است.

برخی موارد کم خونی هم داریم که ناشی از مصرف "باقلا" است که آن را به نام بیماری "فاویسم" می‌شناسیم و در درمان این نوع بیماری هم نیاز است که افراد مصرف باقلا را کنار بگذارند.

انواع دیگر کم خونی هم داریم که در بیماری‌ها و عفونت‌های مزمن مانند تب مالت و سل خود را نشان می‌دهد که درمان این کم خونی‌ها هم بستگی به درمان این بیماری‌ها دارد.

در مجموع کم خونی یک علامت است که برای درمان آن باید ریشه اصلی آن شناسایی و درمان شود.

کم خونی افراد به دنبال مصرف زیاد و بلافاصله چای بعد از غذا این موضوع صحت دارد، چرا که مصرف بلافاصله چای جذب آهن در بدن را کم می‌کند و اگر در طولانی مدت این کار انجام شده و ذخایر آهن فرد کافی نباشد، فرد دچار کم خونی ناشی از فقر آهن می‌شود .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.