رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز تلاش برای ارتقای وضعیت بهداشت و درمان استان به ویژه در حاشیه شهرها را از اولویت های مسئولان دانشگاه دانست.

سید وحید حسینی در آیین عبادی سیاسی نمازجمعه شیراز گفت: هفته ملی سلامت هر ساله در ماه اردیبهشت در سراسر کشور برگزار می‌شود و امسال شعار «سلامت ما، سلامت سیاره ما» برای این هفته انتخاب شده است.

او گفت: سلامت کره زمین، نقش مهمی در سلامت ساکنان آن دارد و نقش یکایک ما در حفظ سلامت این سیاره سبز و تلاش برای پرهیز از هرگونه آلودگی زیست محیطی، از اهمیت بالایی برخوردار است، در همین راستا دست اندرکاران حوزه سلامت کشور می‌کوشند به دیگر اولویت‌ها و چالش‌های حوزه سلامت کشور نیز بپردازند.

حسینی از ائمه جمعه و جماعات، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی انتظامی، بسیج، شهرداری، سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها به پاس کمک، همراهی و همیاری با مجموعه سلامت در پیشبرد بهتر اهداف سلامت استان و به ویژه در همه گیری کروناویروس قدردانی کرد.

او گفت: استان فارس با تلاش همه مردم در رعایت شیوه نامه بهداشتی در اماکن عمومی و مراکز پرتردد به ویژه در برگزاری مناسبات و مراسم‌های مذهبی، بهترین نتایج را در مقابله با کرونا در کشور به دست آورد.

مسئول ارشد حوزه سلامت فارس از حمایت‌های صدا و سیما و اصحاب رسانه در ارتقای سطح آگاهی مردم استان برای انجام واکسیناسیون علیه کروناویروس تشکر کرد و گفت: با مشارکت مردم، استان فارس در میزان پوشش واکسیناسیون علیه بیماری کووید۱۹، جزو استان‌های برتر کشور به شمار می‌رود، به نحوی که تاکنون ۹۴درصد از جمعیت تحت پوشش دز نخست، ۸۹ درصد دز دوم و ۴۹ درصد دز سوم واکسن خود را دریافت کرده اند.

ارتقای وضعیت بهداشت حاشیه شهرهای فارس در دستور کار است

حسینی از آغاز تزریق مرحله جدید واکسیناسیون کرونا برای افراد بالای ۷۰ سال، کادر بهداشت و درمان و بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص در استان خبر داد و از گروه‌های هدف دعوت کرد تا به پایگاه‌های پیش بینی شده مراجعه کنند.

او گفت: پس از گذشت بیش از دو سال از شیوع کرونا و با تلاش شبانه روزی مجموعه سلامت استان، اکنون با کاهش نسبی آمار‌های ابتلا، بستری و مرگ و میر ناشی از این بیماری در کشور و استان مواجه هستیم، اما در حال حاضر در برهه حساس و شرایط ویژه‌ای هستیم که باید همچنان نسبت به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی پایبند باشیم، چرا که نمی‌توان پیش بینی دقیقی نسبت به آینده این بیماری داشت.

رئیس دانشگاه پزشکی شیراز گفت: طی ماه‌های اخیر تلاش شده تا با انجام بازدید‌های شهرستانی از تمامی مناطق استان، یک دیدگاه عمومی نسبت به وضعیت سلامت در مناطق مختلف، همچنین چالش‌ها و نیازمندی‌ها ایجاد شود و هم اکنون در حال تلاش برای رفع موارد هستیم.

حسینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیماری فشارخون بالا را یکی از بیماری‌هایی عنوان کرد که تبعات بسیاری به همراه دارد و گفت: این بیماری در سال‌های اخیر شیوع بیشتری داشته است، به طوری که از سه میلیون از افراد بالای ۱۸ سال استان، ۳۵ درصد به بیماری پرفشاری خون مبتلا هستند و با تلاش مجموعه سلامت، ۳۸۷ هزار نفر در استان شناسایی شده اند.

او از مردم استان خواست تا برای سنجش فشارخون خود به مراکز بهداشتی درمانی در سطح استان مراجعه کنند و پیش از ورود به مراحل دشوار بیماری، از مواجهه با عوارض آن پیشگیری کنند.

رییس دانشگاه همچنین بیماری دیابت را سرچشمه بسیاری بیماری‌های دانست و گفت: ۱۵ درصد افراد بالای ۲۵ سال استان به بیماری دیابت مبتلا هستند که با تغییر شیوه زندگی، تغذیه سالم، تحرک و فعالیت بدنی منظم و مستمر می‌توان از ابتلا به این بیماری و به ویژه بسیاری از بیماری‌های دیگر پیشگیری کرد.

حسینی به بیماری چاقی و اضافه وزن به عنوان یکی دیگر از چالش‌های حوزه سلامت کشور اشاره و گفت: استفاده از غذا‌های سالم، میوه، سبزی‌ها و پرهیز از مصرف فست و فود می‌تواند از این معضل جلوگیری کند.

او در بخشی از صحبت‌های خود، با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از شرکت‌های دانش بنیان برای تولید محصولات، گفت: در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، هر هفته به صورت منظم موضوعات مربوط به شرکت‌های دانش بنیان پیگیری می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز تلاش برای ارتقای وضعیت بهداشت و درمان استان به ویژه در حاشیه شهر‌ها را از اولویت‌های مسوولان دانشگاه برشمرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز با حمایت‌های دکتر «محمدهادی ایمانیه» استاندار فارس و همکاری سپاه و بسیج استان، برای ارتقای وضعیت بهداشت و درمان ساکنان حاشیه شهر‌ها تلاش می‌کند.

در حاشیه این آیین با برپایی میز خدمت، رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز و معاونان دانشگاه به پرسش‌ها و مسائل مردمی در حوزه سلامت پاسخ گفتند.

همچنین ارائه خدمات غربالگری سلامت برای نمازگزاران، دیگر برنامه حوزه سلامت فارس در نمازجمعه امروز شیراز بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.