معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صمت گفت: با افزایش تعداد عرضه خودرو، پیش‌بینی می‌شود که تا اواخر سال بیشتر خودرو‌ها از چرخه قرعه‌کشی خارج می‌شوند.

منوچهر منطقی معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صمت در یک برنامه تلویزیونی درخصوص روند حذف تدریجی قرعه کشی از صنعت خودرو و همچنین افزایش روند تولید محصولات خودروسازی ها صحبت کرد.

منطقی: بیشتر خودرو‌ها تا آخر سال از چرخه قرعه‌کشی خارج می‌شوند، وزیر صمت تلاش فوق‌العاده زیادی درزمینه واردات خودرو انجام داده و آئین‌نامه واردات خودرو را تنظیم کردند که کلیات آن در دولت به تصویب رسید.

تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو بر قیمت‌ها اثر خواهد داشت و پیش‌بینی این است که با شروع و ادامه واردات، قیمت‌ها به حدی که مشتری انتظار دارد، نزدیک شود. واردات خودرو از سال 97 به دلیل محدودیت ارزی ممنوع شد که این ممنوعیت اردیبهشت امسال لغو شد. با توجه به افزایش ۴۰ درصدی صادرات طی پارسال، محدودیت‌های ارزی نیز از بین رفته است.

آئین نامه واردات خودرو بزودی اعلام می شود

منطقی: وزارت صمت با مدیریت شخص وزیر،  آئین‌نامه واردات خودرو را تنظیم کرده که پس از طی فرآیند این آئین‌نامه در دولت، کلیات آن به تصویب رسید.

در بحث واردات خودرو، بیشتر دو دهک بالای درآمدی در نظر گرفته می‌شد، در مقررات جدید، علاوه بر دو دهک بالا، واردات خودرو برای دهک‌های کم‌درآمد نیز در نظر گرفته‌شده است و برای واردات خودرو‌هایی که می‌تواند دهک‌های پایین را پوشش دهد، مشوق‌های خاصی ازجمله تعرفه‌های پایین‌تر در نظر گرفته‌شده است.

وقتی خودرو وارد کشور می‌شد، صاحبان خودرو اغلب در نگهداری و پشتیبانی دچار مشکل می‌شدند، بنابراین یکی از بحث‌هایی که مصر به اجرای آن هستیم این است که خدمات پس از فروش در کشور‌های واردکننده ارائه شود.

روند واردات خودرو مانند گذشته نخواهد بود

منطقی: در واردات خودرو‌هایی که برای دهک‌های پایین صورت می‌گیرد، علاوه بر در نظر گرفتن مشوق، تأکید شده کسانی می‌توانند وارد این فرآیند شوند که فرآیند‌های تولید را نیز مشاهده کنند تا انتقال دانش نیز انجام شود. از دیگر موضوعاتی که در این آئین‌نامه مورد توجه ویژه قرارگرفته، واردات خودرو‌های جدید به‌ویژه خودرو‌های برقی است که در دنیا نیز موردتوجه قرار دارد.

 بحث دیگری که در آئین‌نامه واردات خودرو در نظر گرفته‌ شده این است که هر سرمایه‌گذاری که بخواهد در زنجیره ارزش خودرو (قطعات و زیرمجموعه‌ها) سرمایه‌گذاری کند، می‌تواند واردات خودرو را در ازای سرمایه‌گذاری‌ که در زنجیره ارزش خودرو می‌کند، انجام دهد.

صادرات در قبال واردات خودرو

منطقی: بحث دیگر این است که کسانی که یک طیف از محصولات را صادر کنند، می‌توانند در ازای صادرات با مجوز بانک مرکزی، واردات انجام دهند.  آئین‌نامه واردات خودرو یک آئین‌نامه مترقی است،  با توجه به این‌که در سال دانش‌بنیان هستیم و از طرفی نیز قصد داریم تا سطح کیفیت و رضایت مشتری را افزایش دهیم، تا حد امکان سعی شده که همه این عوامل باهم دیده شود.

طیف محصولاتی که عمده مشتریان از آن استفاده می‌کنند در واردات دیده‌ شده که ممکن است کیفیت‌های بالاتری نسبت به مجموعه‌های داخل داشته باشند، بنابراین خودروساز داخلی اگر بخواهد با آن‌ها رقابت کند، باید سطح کیفیت را افزایش دهد، بنابراین شکاف کمبود خودرو و ارتقای فاصله کیفیتی در این آئین‌نامه دیده‌شده است.

بیشتر خودرو‌ها تا آخر سال از چرخه قرعه‌کشی خارج می‌شوند

منطقی: نکته مهم در بحث قرعه‌کشی‌ها این است که متقاضی بازار خودرو بیش‌تر از میزان تولید است، ضمن آن‌که با توجه به شکل‌گیری یک بازار نامتعادل، برخی افراد نیز به‌عنوان کالای سرمایه‌ای روی آن حساب باز می‌کنند.

با فرآیندی که در پیش‌گرفته خواهد شد، تقاضای منفی که بیشتر روی سرمایه است، کمتر شده و با افزایش تعداد عرضه، پیش‌بینی می‌شود که تا اواخر سال بیشتر خودرو‌ها از چرخه قرعه‌کشی خارج می‌شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
به قرار اطلاع
حالا که مقدمات واردات خودرو مراحل نهایی خود را میگذراند ، مسئولین دو شرکت خودرو سازی داخلی اعتراف کرده اند که خودرو های « دپو » شده بدلیل کمبود یا کسری قطعه نبوده و بزودی حجم انبوهی از خودروهای احتکار شده روانه بازار خواهد شد !!!
« فواره چون بلند شود سرنگون شود » !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
نرخ جدید اعمال نمیکنید چرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
حرف سال قبل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
ثبت نام جدید چه موقع هست ؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
خودرو تحویل نمیدن اصلا بعد چجوری میخوان قرعه کشی رو حذف کنن
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۳:۲۱ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
کودوم سال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
بخش خصوصی چه کسانی هستند ؟ مثلا کرمان موتور یا نگین خودرو و رامک ....قبلا دسته اینا بود پولو میگرفتن گرونم حساب میکردن ، باید سقفی برای تعداد وارد کننده نباشه و امتیازو به پنج شش تا شرکت ندن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
بحث خیلی مهم اینه دسته چه کسانی میوفتد ، مثل گذشته نباشه پول زودتر بگیرن بد قولی کنن یا عمدا دیر بدن قیمت بره بالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
دولت محترم خواهشاً بحث واردات خودرو رو با جدیت دنبال کند.اگر در این مورد دولت موفق عمل بکند کار خیلی بزرگی انجام داده و پایگاه مردمی دولت خیلی قوی تر از قبل می شود.داشتن خودرو خوب یکی از ارکانی هست که در باعث بالا رفتن امید به زندگی مردم می شود.خواهشا به حرف چند نفر مخالف واردات خودرو توجهی نشود.امروز یک مصاحبه ای خواندم که یک نفر گفته بود بهتر است به خودرو سازها مهلت داده شود،در این چند سال چقدر از همه جهات از خودرو سازها حمایت شد،نتیجه چه شد!؟هر روز بدتر از دیروز.با این روند که هرروز قیمت خودرو بالا می رود طبقات متوسط و پایین جامعه به هیچ وجه توان خرید خودرو رو نخواهند داشت مگر اینکه دولت انقلابی دکتر رییسی فکری به حال قشر ضعیف بکند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
هر کس برای خودش بیاورد یا نماینده تعیین کند تا او برایش بیاورد
اینطوری رانت ایجاد نمی شود و دلار های خانگی هم بیرون می آید و خودرو ارزان میشود
اگر دست افراد خاص یا شرکت های خاصی باشد خودرو نه تنها ارزان نمی شود بلکه بدتر هم می شود
امیدوارم دولت طرف مردم ستم دیده از خودروسازان باشد نه اینکه آخر سر بگوید مافیا نگذاشت
تنها راه مقابله با مافیا سپردن اختیارات به عامه مردم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
با واردات کم چندان تحولی رخ نخواهد داد پس
#ورود سالانه پنج ملیون خودرو
#ورود سالانه پنج ملیون خودرو
#ورود سالانه پنج ملیون خودرو
#ورود سالانه پنج ملیون خودرو
#ورود سالانه پنج ملیون خودرو
#ورود سالانه پنج ملیون خودرو
#ورود سالانه پنج ملیون خودرو
میتواند قسمت زیادی از ضعفها و کمبودها را جبران کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
آقای منطقی ، منطقی و علمی نیستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
بابا، آقای رئیس جمهور عزیز سید بزرگوار حاج آقای رئیسی،
خوب معلومه ایرانخودرو و سایپا حتی اگر بتونند که نمی تونند، صادر نمی کنند، که واردات خودرو انجام نشه!!!
و همین وضعیت فعلی ادامه پیدا کنه!!!
و از واردات جلوگیری بشه.
خواهشن واردات را به دم این دوتا باصطلاح خودرو ساز نبندید!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
الان بجز خودروهای بالا ی ۷۰۰میلیون تومان کدوم خودرو رو بدون قرعه کشی میدن؟؟؟ی دونه شاهین سایپاس ک پولو میگیره ماشینتو نمیده
آخرین اخبار