"خودروهای اقتصادی وارد کشور میشوند" این را وزیر صمت بعد از تصویب آزادسازی واردات خودرو به کشور اعلام کرد.
به گفته فاطمی امین تمرکز بر واردات خودروهای اقتصادی است که عموم مردم استفاده کنند.
آقای منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت نیز می گوید: اگر عرضه و تقاضا متعادل شود قطعا روی قیمت اثر خواهد داشت و پیشبینی ما این است که با شروع واردات و ادامه آن، قیمتها آرام آرام به آن حد عقلانی که مشتری انتظار دارد، نزدیکتر شود.
پس از صحبت وزیر، جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس در توییتی اعلام کرد که: واردات خودرو با دو شرط آزاد شده است؛ سقف قیمت خودرو ۷ هزار دلار و حجم موتور ۱۰۰۰ سیسی باشد.
اما پس از آن وزارت صمت گفت محدودیت واردات خودرو شایعه است؛ معاون پارلمانی وزیر صمت این محدودیت را شایعه خواند و آن را تکذیب می کند.
برای پیگیری بیشتر به سراغ دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو رفتیم؛ آقای دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو میگوید: مسئول واردات خودرو وزارت صمت نیست بلکه بخش خصوصی است. بعد از ۴ سال مسئولان متوجه شدند که کنترل بازار خودرو بدون واردات مشکل است.
هفته گذشته پیش نویسی از طرح واردات خودرو برای دولت آماده و ارسال شده مبنی بر اینکه واردات خودرو نباید آزاد شود،
دادفر میگوید: برای خودروهایی که قرار است وارد شود، سقف عددی در نظر گرفته شده، مثلا خودروهای کمتر از ۲۰ هزار دلار وارد شود؛ نکته دیگر این است که واردات باید در قبال صادرات خدمات، قطعات و خودرو انجام شود چرا که این را قانون می گوید.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: خودرویی که وارد میشود سقف قیمتی، عوارض و تعرفه دارد؛ احتمال میرود محدوده قیمت که از طریق این مصوبه وارد میشود بین ۷۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان باشد.
آنطور که وزیر صمت اعلام کرده در واردات این خودروها، محدودیت تعدادی اعمال نخواهد شد. این واردات توسط خودروسازان بخش خصوصی صورت خواهد گرفت، اما دادفر معتقد است که واردات این خودروها منجر به کاهش قیمتها نخواهد شد بلکه تنها منجر به افزایش عرضه خودرو میشود.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: قرار است یک بندی در قیمت گذاری خودروهای وارداتی اعمال شود، یعنی آیتمهای دیگر مانند نرخ ارز، کالای داخلی، میزان عوارض در نظر گرفته شود؛ نرخ ارز در سالهای گذشته ۴۲۰۰ بوده است که امسال با ۲۴ هزار تومان محاسبه خواهد شد و تعرفهها هم هیچ تغییری نسبت به گذشته نکرده و کاهشی نبوده است. بین تمام محدودیت ها، منوط به تصویب شدن این مقرره قانونی در هیئت دولت است.
طبق استاندارهای جهانی تعریف خودروی اقتصادی به این معناست که فرد با ۵ ماه حقوق بتواند یک خودرو خرید، در حالی که هم اکنون پراید را با ۳۰ ماه حقوق میتوان خرید، یعنی اگر حقوقی ۷ میلیون تومان باشد و پراید ۲۰۰ میلیون تومان، باید ۳۰ ماه حقوق را برای خرید پراید کنار گذاشت!
آقای مرزبان راد عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت می گوید: باید خودرویی وارد شود که کیفیت بیشتری نسبت به تولیدات داخل داشته باشد؛ اگر قرار است خودرویی با همین کیفیت وارد شود که مشکلی را حل نخواهد کرد.
گزارش از فائزه شعبانی اصل
اگر اجازه بدهند ایرانیان مقیم خارج هر نفر بدون انتقال ارز از ثروت خودشان خودرو تا 7 مدل پاینتر را وارد کننده ! یک شب کل مشتریان حرفه ایی خودرو سازها مشکل شان حل میشود اولا . و ثانیا فساد سیستمی و محل فتنه که سه سال است با روح روان مردم بازی میکنند خفه میشود ثالثا هیچ انتقال ارزی از منابع داخلی صورت نمی پزیرد
اگه تعرفه توی گمرک اعمال بشه چه نفعی برای مردم داره؟
واینکه خودرو وارداتی با قیمت۷۰۰ تا به بالا (چه قدر بی انصافی)
باید خودرو های با قیمت های خودرو داخلی بیارید تا خودرو ساز داخلی قیمت خودرو خودش رو بیاره پایین و هم کیفیتش رو ببره بالا.
یه زمانی نه چندان دور خودروی ال 90 با عنوان خودروی اقتصادی و برای اقشار ضعیف و کم درآمد قرار بود تولید بشهود اما چی شد؟
الان شده خودروی لوکس و فقط پولدارها میتونند بخرندش
آره عزیز اره جونم
تو این مملکت تلف شدییم
من ایرانی قدرت خرید از نمایندگی هم با بدبختی و مشقت دارم .
شما جواب بدید چطور از بازار سیاه من میتوانم خودرو تهیه کنم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
داخل شهر زیر 100 کیلومتر هست پس از نظر آلودکی ومصرف سوخت وهزیته هاش بصرفه وعاقلانه هست