دستگاهی که به شکل سکه ساخته شده به طور همزمان سطوح لاکتات و گلوکز خون را اندازه گیری می‌کند.

تیمی از مهندسان دانشگاه کالیفرنیا (سن دیگو) یک دستگاه برای اندازه‌گیری لاکتات و گلوکز خون طراحی و ساخته اند که از دو بخش مرتبط تشکیل شده است.در قسمت پایین مجموعه‌ای از میکروسوزن‌های یکبار مصرف وجود دارد که اندازه هر یک حدود یک پنجم پهنای موی انسان است.

هنگامی که کل دستگاه بر روی پوست فشار داده می‌شود، آن سوزن‌ها بدون درد به لایه‌های بالایی پوست نفوذ می‌کنند و با مایع بینابینی که سلول‌های پوست را احاطه کرده است، تماس پیدا می‌کنند. غلظت مواد شیمیایی در آن مایع با غلظت‌های موجود در خون مطابقت دارد.

در بالا یک کیس قابل استفاده مجدد قرار دارد که شامل وسایل الکترونیکی است، که شامل باتری، حسگر‌های الکتریکی، یک ریزپردازنده و یک ماژول بلوتوث است. این کیس و آرایه میکروسوزن تقریباً همیشه به هم متصل می‌مانند، مگر زمانی که یک آرایه استفاده شده جدا شده و با آرایه جدید جایگزین شود.

آنزیم‌هایی در نوک ریز سوزن‌ها وجود دارد، اما همه سوزن‌ها آنزیم‌های یکسانی ندارند. برخی از آن‌ها با گلوکز در مایع بینابینی واکنش می‌دهند، در حالی که برخی دیگر با الکل و لاکتات واکنش نشان می‌دهند. در همه موارد، واکنشی شکل گرفته و جریان الکتریکی کوچکی تولید می‌کند که قدرت آن با سطح ماده شیمیایی شناسایی شده در مایع بینابینی متفاوت است.

بنابراین، با تجزیه و تحلیل اینکه کدام سوزن‌ها جریان الکتریکی را ارسال می‌کنند - و با چه قدرتی - می‌توان تعیین کرد که در حال حاضر چه مقدار گلوکز، الکل و لاکتات در جریان خون وجود دارد.

این اطلاعات به صورت بی سیم به یک برنامه در گوشی هوشمند منتقل می‌شود و در آنجا روی صفحه نمایش داده می‌شود.توانایی اندازه‌گیری گلوکز مطمئناً برای بیماران دیابتی مفید است.

در همین حال، نظارت بر لاکتات می‌تواند به ورزشکاران کمک کند تا بدانند که چقدر خستگی عضلانی را تجربه می‌کنند. این اطلاعات می‌تواند برای بیماران دیابتی نیز مفید باشد، زیرا فعالیت بدنی بر توانایی بدن در تنظیم گلوکز تأثیر می‌گذارد.

در آزمایشی از این فناوری، پنج داوطلب هنگام صرف غذا و ورزش، این دستگاه را روی بازوی خود قرار دادند. مشخص شد که خوانش‌های گلوکز، الکل و لاکتات آن به ترتیب با اندازه‌گیری‌های اندازه‌گیری لاکتات خون تجاری، آزمایش‌کننده تنفسی و اندازه‌گیری لاکتات خون آزمایشگاهی کاملاً مطابقت دارد.

پروفسور پاتریک مرسیه، نویسنده همکار مقاله در مورد این تحقیق گفت: از نظر اعتبار و ارتباط بالینی با این فناوری از مکان بسیار خوبی شروع کرده ایم.

این دستگاه اکنون توسط شرکت اسپین آف UC San Diego AquilX در حال تجاری سازی است.

منبع: سایت نیو اطلس منتشره از دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار