وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش به سخنان وزیر امور خارجه کشورمان مدعی شد که سدسازی ترکیه ربطی به طوفان گرد و غبار در ایران ندارد.

وزارت امور خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که اظهارات ایران مبنی بر اینکه پروژه سدسازی در ترکیه باعث ایجاد مشکلات محیط زیستی و طوفان‌های شن و گرد و غبار در ایران شده است، پایه علمی ندارد.

این وزارتخانه در بیانیه خود آورده است: طوفان‌های شن و گرد و غبار تا حد زیادی یک پدیده طبیعی هستند و علت طوفان‌های شن در ترکیه و ایران، گرد و غبار‌های بیابانی هستند که منشاء آن‌ها آفریقا و خاورمیانه، دو منبع مهم گرد و غبار در جهان است. در واقع، عواملی مانند تخریب زمین، جنگل زدایی، بیابان زایی و خشکسالی ناشی از تغییرات آب و هوایی نیز باعث افزایش این طوفان‌ها می‌شود. برای جلوگیری از طوفان‌های شن و گرد و غبار و کاهش اثرات منفی آن هر کشوری باید ابتدا به وظیفه خود عمل کند و اقدامات لازم را در جهت استفاده پایدار از منابع آب و خاک انجام دهد.

وزارت امور خارجه ترکیه در پایان بیانیه خود مدعی شد: «اینکه دولت ایران، ترکیه را مقصر این مشکلات می‌داند، راه حلی برای مشکلات نیست. ترکیه به نیاز‌های کشور‌های پایین دستی رودخانه‌ها اهمیت می‌دهد و به قوانین بین المللی احترام می‌گذارد. ترکیه آماده هرگونه همکاری منطقی و علمی با ایران در این زمینه است.»

این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز شنبه در نشست علنی مجلس و در پاسخ به سوال نمایندگان درباره وضعیت آب‌های مرزی ایران گفت که در ۸ ماه گذشته حداقل ۳ بار در دو دیدار حضوری در تهران و نیویورک و با تماس تلفنی از وزیر امور خارجه ترکیه خواستار توجه جدی ترکیه به حقابه آب ارس شده است. اما مسئولان ترکیه می‌گویند سدسازی آن‌ها در مناطق کوهستانی و برای استفاده برق آبی است.

وزیر امور خارجه همچنین اظهار داشت که سدسازی ترکیه برای ایران قابل قبول نیست و  برای جمهوری اسلامی ایران ابهام‌های فنی وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
لابد حمایت ترکیه از تروریست ها هم ربطی به قتل عام مردم منطقه توسط تروریست ها ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
چطور ندارد آب رو بستی و زمینهای پایین دستی رو خشکوندی میگی مبنای علمی ندارد این مبنا رو تو تشخیص می‌دهی مبنا رو کارشناسان بین‌المللی تشخیص خواهند داد نه کارشناسان ترکیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
راست میگه منشاشون از طوفانهای خورشیدیه
آخرین اخبار