وزیر آموزش و پرورش گفت: باید توازن نیروی انسانی را بر اساس استاندارد‌های نسبت معلم به دانش آموز برقرار کنیم.

 نوری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان گفت:فرمایشات رهبری، راهبردی و کلان است که ما از آن‌ها به خوبی استفاده می‌کنیم. 

وزیر آموزش و پرورش افزود: مقام معظم رهبری در راهبرد‌های کلان اجرایی به اجرای سند تحول بنیادین اشاره فرمودند. با توجه به گذشت بیش از ۱۰ سال از تصویب سند تحول، رهبری از روند اجرای سند تحول ناخرسند بودند. شاخص‌های دقیق و کمی تبدیل نشده و باید آن را ارزیابی کنیم که ببینیم به چه نقطه‌ای در شاخص‌ها رسیده ایم.

نوری اظهار کرد: امسال ۳۴ هزار و ۸۰۰ نفر از طریق آزمون استخدامی جذب خواهند شد؛ آزمون استخدامی برای پذیرش این تعداد نیروی جدید در ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت جاری برگزار شد. البته توافقی با وزیر علوم صورت گرفته است که ۲۵ هزار سهمیه دیگر به دانشگاه فرهنگیان اضافه کنیم و یک سری تبدیل وضعیت‌ها را بر اساس قانون تعیین تکلیف مجلس داشتیم که امور را انجام دادیم تا بخشی از کمبود‌ها را جبران کنیم.

وزیر آموزش و پرورش می گوید:  منشا کمبود نیروی انسانی به ۱۰ سال قبل بازمی‌گردد،۱۰ سال قبل تقریبا دانشگاه فرهنگیان را تعطیل کردند و دانشگاه فرهنگیان با ۶۴ پردیس و ۳۰ واحد اقماری فقط ۳۴۰۰ دانشجو گرفته است. ما برای سال فعلی این رقم را به ۵۰ هزار نفر رسانده‌ایم. فاصله بسیار زیاد است.

نوری ادامه داد: رهبری بر ارتقای کیفیت نیروی انسانی نیز تاکید کردند. قرار است نسبت استاد به دانشجو را به حد قابل قبولی برسانیم. اکنون این نسبت اسف بار است. این در حالی است که بیش از ۳۰۰۰ دکتر معلم داریم که آماده هستند برای تدریس به دانشگاه فرهنگیان بروند. 

او گفت: برای ارتقاء معیشت معلمان اقداماتی آغاز شده است. معلمان ما به قدری خوب هستند که حتی افزایش حقوق آن‌ها منوط به ارتقای نظام تعلیم و تربیت شده که در قالب رتبه بندی معلمان دنبال می‌شود. رتبه بندی تصویب شده و در مرحله بررسی آیین نامه در دولت است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: سندتحول بنیادین ۱۳۱ راهکار ذیل ۲۳ هدف عملیاتی دارد. ما باید برای این راهکار‌ها شاخص‌های کمی احصا را کنیم. اکنون قرارگاهی برای این موضوع در وزارتخانه تشکیل شده است. باید نمود اجرای سند را در مدرسه ببینیم. اسناد آماده شده‌اند، اما هنوز به مدرسه نرسیده است. بخشی از شاخص‌ها کمی شده و اقداماتی در این زمینه در حال انجام است.

نوری اظهار کرد: علاقه‌مند هستیم تا رتبه‌های برتر کنکور وارد دانشگاه فرهنگیان شوند و برای ترغیب ورود نخبگان به آموزش و پرورش مقرر شده تا این افراد به جای پنج سال، اولین رتبه خود را ظرف سه سال بگیرند. از این اختیارات استفاده می‌کنیم و بسیار هم خوب است و این افراد نخبه باید پای کار بیایند تا جامعه و آموزش و پرورش را به سمت یک جامعه دانش بنیان سوق دهند.

به گفته نوری مدارس ما از نبود سرانه برای کیفی‌سازی رنج می‌بردند. خوشبختانه بودجه آموزش و پرورش در سال جاری نسبت به بودجه عمومی کشور در مقایسه با سال گذشته، رشد خوبی داشته و نشان می‌دهد دولت در سوق دادن مدارس دولتی به سمت کیفی بخشی عزم خوبی دارد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: کتاب‌های درسی برای سال تحصیلی آینده چاپ شده است، اما قول می‌دهیم مواردی که نیاز به حذف دارند، شناسایی و موارد کاربردی مانند مهارت‌آموزی، تقویت هویت ملی، قانون و نظم پذیری در برنامه درسی لحاظ شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
درس مدیریت سال دوازده و روانشناسی یازدهم واقعا لازم نیست نمیدونید معلم‌ها چجوری این درس رو تدریس می‌کنند.....تو کتاب یه چیز نوشته تدریس رو جور دیگه ای میگه ....خییلی از مسائلی که نیاز نیست وخیلی از مثال‌ها رو خییییلیی باز و گسترده میگه که کلا تو این سن بد آموزی داره ایکاش تو آموزش های ضمن خدمت به معلم‌ها بگن اینقدر مسائل رو باز نکنن برای بچه ها ....
آخرین اخبار