تاکید بر توسعه روابط تبریز و ایتالیا

در دیدار سفیر ایتالیا در ایران با شهردار تبریز بر توسعه مناسبات دو جانبه در همه زمینه ها به ویژه حوزه فرهنگی تاکید شد.

آقای جوزپه پررونه سفیر ایتالیا در ایران گفت: تبریز یک شهر باشکوه و مهم است و تاریخ برجسته‌ای دارد و در سال‌های دور پایتخت ایران بوده‌ و در حال حاضر یک مرکز صنعتی و اقتصادی مهمی است.

 خوشبختانه روابط بین تبریز و ایتالیا بسیار عمیق است و به زمان‌های گذشته برمی‌گردد.

حضور ما در تبریز موقعیتی پیش آورده تا بسیاری از فرصت‌های همکاری بین دو کشور را بررسی کنیم.

 شهر تبریز به عنوان پایتخت معنوی ایران است و مردم آن با فرهنگ و هنر شناخته می‌شوند.

در دیدار با استاندار، امکان خواهرخواندگی بین تبریز و یکی از شهرهای مهم در ایتالیا را پیشنهاد دادیم که امیدواریم همه این پیشنهادات به نتیجه برسد.

 در بحث تحریم‌های آمریکا علیه ایران، ایتالیا از مذاکرات برجام حمایت می‌کند چراکه توافق جدید و برجام جدید برای ما و ثبات منطقه و عادی کردن روابط ایران و کل جهان بسیار مهم است.

 ایتالیا شریک اول ایران در اروپا بود اما در پی تحریم‌ها، شرکت‌های ایتالیایی دچار مشکل شدند.

تجارت بین ایران و ایتالیا تحت تاثیر قرار گرفته و اگر تحریم‌ها برداشته شود و برجام احیا شود، به نفع ماست و مرحله جدید روابط بین ایران و اروپا آغاز می‌شود و امیدوارم این اتفاق بیفتد چراکه هر دو طرف برای همکاری‌های تجاری و اقتصادی با یکدیگر بسیار مصمم هستند.

 ایتالیا و ایران روابط بسیار طولانی و تاریخی باهم دارند و از سابقه دیرینه‌ای در همکاری‌های فرهنگی، اقتصادی و تجاری برخوردارند و ما علاقمندیم که دوباره همکاری‌های خود را با ایران تقویت و گسترده تر کنیم.

آقای هوشیار شهردار تبریز هم با تاکید بر عظمت تاریخی شهر تبریز گفت: تبریز پایتخت معنوی ایران است و پیام ما برای دنیا پیام صلح و دوستی است.

 تبریز ظرفیت‌های قابل اتکایی داشته و فرهنگ مردم تبریز در جهان زبانزد است و از ظرفیت‌های بزرگی برخوردار است.

 محبت دیرینه ای بین مردم ایران و ایتالیا وجود دارد و این باعث می‌شود ارتباطات بین دو طرف استمرار پیدا کند.

ما از بحث خواهرخواندگی با یکی از شهرهای ایتالیا استقبال می‌کنیم و دوست داریم در زمینه محیط زیست نیز اشتراکات و ارتباطات خوبی داشته باشیم.

در موضوع آب، کارهای خوبی انجام می‌دهیم و امیدواریم از تجربیات کشورهای دیگر از جمله ایتالیا در این زمینه استفاده کنیم.

 تبریز دارای دانشگاه‌های بسیار قوی در حوزه‌های پزشکی و فنی - مهندسی است که در سطح جهان دارای برند مخصوص هستند. این موارد می‌تواند به اقدامات مشترک و تبادل بین تبریز و ایتالیا کمک کند.

حجت‌الاسلام  برگی رئیس شورای اسلامی شهر تبریز هم در دیدار با سفیر ایتالیا در ایران با استقبال از موضوع خواهرخواندگی تبریز با یکی از شهرهای ایتالیا گفت: اگر خواهرخواندگی بین تبریز و یکی از شهرهای ایتالیا وجود داشته باشد، می‌توانیم در راستای صلح جهانی و اقدامات فرهنگی قدم برداریم و آثار دانشگاهی و فرهنگی و هنری و ... را از طرف ایتالیا به تبریز و بالعکس معرفی کنیم.

می‌توان بین مردم تبریز و یکی از شهرهای ایتالیا بافت فرهنگی ایجاد کرد و با برگزاری هفته فرهنگی ایتالیا در تبریز و بالعکس، مردمان دو طرف با فرهنگ و آداب و رسوم یکدیگر آشنا می‌شوند و با بسط این اتفاق، صلح در دنیا ایجاد می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار