مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: سال ۱۳۸۴ با نصب اولین ایستگاه سنجش ذرات، شروع پدیده گرد و غبار با منشاء عراق، سوریه، اردن و عربستان به ثبت رسید.

به گفته آقای غلامرضا ابدالی ورود توده‌های گرد و غبار در سنوات گذشته موجب آسیب به بهداشت و سلامت مردم و محیط زیست استان شده است.

او گفت: کانون‌های اصلی گرد و غبار که وارد استان ایلام می‌شوند عمدتاً از استان‌های غربی کشور عراق و جنوب شرق سوریه است.

ابدالی گفت: مدیریت ناکار آمد منابع آب، رها سازی اراضی کشاورزی دیم و عدم مدیریت صحیح چرا و رعایت نکردن حقابه‌های محیط زیستی در کشور‌های همسایه، دلیل اصلی خیزش گرد و خاک و ورود آن به کشور است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: در سال‌های گذشته، کشور‌های ایران، عراق و عربستان نسبت به مهار کانون‌های گرد و غبار بصورت مشترک، اقداماتی انجام می‌دادند که با شروع جنگ و بحران‌های به وجود آمده در کشور‌های همسایه، کانون‌های تولید گرد و غبار چند برابر شده است.

ابدالی گفت: کانون‌های داخلی تولید گرد و غبار در استان بر اساس آخرین مطالعات و برآورد‌ها حدود ۱۴۰هزار هکتار است که ادارات متولی مهار کانون‌های گرد و غبار در تلاشند که نسبت به مهار آن‌ها اقدامات مؤثری انجام دهند که تاکنون اقدامات زیادی صورت گرفته است.

او مهمترین راه‌های مقابله با این پدیده را مهار کانون‌های گرد و غبار، افزایش پوشش گیاهی، رعایت حقابه محیط زیستی، استفاده از مالچ‌های طبیعی و پخش سیل آب عنوان کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.