رئیس سابق وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که به دلیل عدم حمایت از ادعاهای دونالد ترامپ درباره شهید سلیمانی به بی‌وفایی متهم شده است.

«مارک اسپر» وزیر سابق وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در کتاب خاطراتی که به تازگی منتشر کرد، نوشت که به دلیل عدم حمایت از ادعای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور وقت آمریکا، مبنی بر قصد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی برای حمله به ۴ سفارت آمریکا به بی‌وفایی متهم شده است.

کتاب جدید مارک اسپر قرار است هفته آینده با نام «سوگند مقدس» چاپ شود و درباره خاطرات او در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ است.

در بخشی از این کتاب مارک اسپر نوشته است که متحدان دونالد ترامپ پس از این‌که اسپر از ادعا‌های رئیس‌جمهور در سال ۲۰۲۰ مبنی بر این‌که سرلشکر شهید قاسم سلیمانی به دنبال حمله به ۴ سفارتخانه آمریکایی بوده است، حمایت نکرد، او را «بی‌وفا» خواندند.

مارک اسپر در دوره ترامپ از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ به عنوان وزیر ارتش و از سال ۲۰۱۹ تا پایان خدمت در ماه نوامبر ۲۰۲۰ به عنوان رئیس پنتاگون کار می‌کرد و در آن زمان اعلام کرد که «براساس یافته‌های اطلاعاتی او هیچ شواهدی وجود ندارد تا نشان دهد سردار سلیمان قصد حمله به ۴ سفارت آمریکایی را داشته است.»

اسپر همچنین می‌نویسد که نگران چنین حملاتی بود اما برای حمایت از اظهارات ترامپ هم احساس راحتی نمی‌کرد و به عقیده او «رئیس‌جمهور سابق آمریکا مظهر عدم صداقت» است و الگویی از عدم روراستی را به نمایش گذاشته است.

او در بخشی از کتابش نوشت: «واقعیت این بود که ترامپ معمولاً اغراق و اغلب اظهاراتی می‌کرد که قابل تأیید نبود و حتی برخی جعلی بودند، من حتی یک بار در برنامه صبح یکشنبه یک تلویزیون در دام یکی از آن شبکه‌ها افتادم.»

اشاره اسپر در کتاب به مصاحبه ژانویه ۲۰۲۰ با فاکس نیوز و در حضور ترامپ است که در طول آن رئیس‌جمهور سابق آمریکا ادعا‌هایی مطرح کرد که در گزارش‌های سازمان اطلاعات آمریکا نبود.

به گفته مارک اسپر در تاریخ ۱۰ ژانویه ۲۰۲۰ و درست چند روز پس از ترور سردار سلیمانی، ترامپ به فاکس نیوز گفت که سردار سلیمانی قصد حمله به چندین پایگاه دیپلماتیک در خاورمیانه را داشت و همچنین افزود: «من فکر می‌کنم احتمالاً او قصد حمله به ۴ سفارتخانه را داشت.»

این در حالی است که به نوشته اسپر مدتی پیش از آن، «مایک پمپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا به رسانه‌ها گفته بود: «واشنگتن نمی‌داند چه زمانی و کجا ممکن است این حملات اتفاق بیفتد، اما می‌دانیم که سفارتخانه‌های ما تهدید شده‌اند.»

البته اسپر می‌نویسد: «این با درک من از اطلاعات و گزارش‌هایی که دریافت می‌کردم و اقدامات پیشگیرانه‌ای که انجام می‌دادیم مطابقت داشت، سفارت بغداد آشکارا در معرض تهدید بود، ما درباره سفارت بیروت هم نگران بودیم، علاوه بر این همانطور که قبلاً هم اشاره کردم، امنیت سفارتخانه‌های ما در کویت و بحرین هم باعث نگرانی من بود. با این‌که این تهدید‌های وجود داشت، ادعا‌های ترامپ درباره این ۴ مکان قابل ارزیابی نبود.»

او در ادامه با بیان آن‌که هیچ اشاره خاصی نسبت به ۴ سایت مطرح شده ارزیابی نشده بود، اعلام کرد: «وقتی به برنامه ۱۲ ژانویه خبرگزاری سی‌ان‌ان رفتم روشن کردم که هیچ مدرک و شواهد خاصی درباره این ۴ سایت دیده نشده است، گرچه هنوز به وجود تهدید اعتقاد داشتم. امتناع من از حمایت از ادعای ترامپ من را در شرایطی سخت قرار داد و با رئیس‌جمهور و هودارانش درگیر کرد.»

اسپر همچنین نوشت: «یک همکار مورد اعتماد به من گفت که برخی از دوستان ترامپ تماس گرفتند تا درباره من گزارش‌هایی ارائه دهند و شکایت کردند که من او را تضعیف می‌کنم، وفادار نیستم و حتی به او پیشنهاد کردند که اسپر را به دلیل صداقت اخراج کند.»

ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران روز سوم ژانویه سال ۲۰۲۰ (در ۱۳ دی سال ۹۸) در مجاورت فرودگاه بغداد به دست آمریکایی‌ها ترور شد. ترور سپهبد سلیمانی به دستور مستقیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا انجام شد و واکنش‌های بین‌المللی زیادی را به همراه داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۳:۴۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
ترامپ باید ترور شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
ترامپ باید ریشه کن شود
آخرین اخبار