سفرای نروژ و آلمان در دیدار با استاندار خراسان رضوی برای کمک و حمایت از اقدامات این استان در زمینه خدمت‌رسانی به پناهجویان افغانستانی اعلام آمادگی کردند.

هانس اودو موتسل سه‌شنبه شب در نشست با استاندار خراسان رضوی در مشهد گفت: به دلیل شرایط کرونایی در ۲ سال گذشته فرصت سفر به مشهد میسر نبود، تاثیر شرایط جدید افغانستان روی خراسان رضوی کاملا قابل درک است.

در حال حاضر از ۳۵۰ هزار مهاجر افغانستانی مقیم در خراسان رضوی، ۹۶ درصد در شهر مشهد و پنج درصد در دیگر شهرستان‌های این استان مقیم هستند و این آمار جدا از اتباع کشور‌های دیگر است که یا برای تحصیلات دانشگاهی، علوم حوزوی، کار اقتصادی و یا کارگری به این شهر آمده‌اند.

سفیر آلمان درایران گفت: خراسان رضوی به لحاظ همجواری با افغانستان بیشتر از تحولات آن کشور متاثر می‌شود و به همین دلیل این استان برای تمرکز خدمات و اعتبارات در این خصوص انتخاب شده است.

سیگوال هاوگه  نیز گفت: با مسئولان کشورمان در خصوص تحولات در ایران بعد از بحران افغانستان و کمک‌هایی که در این خصوص می‌توان انجام داد، گفت و گو خواهم کرد.

سفیر نروژ در ایران گفت: برای سازمان‌هایی نظیر سازمان امور پناهندگی نروژ که در خراسان رضوی فعال است دریافت به موقع مجوز‌های ضروری مورد نیاز است.

او گفت: پیچیدگی‌های زیادی وجود دارد که در سطح کشوری و استانی با بازیگرانی نظیر سازمان کمیساریای عالی سازمان ملل و سازمان پناهندگی نروژ که در خصوص افغانستانی‌ها مشغول فعالیت هستند، بتوان هماهنگی‌های لازم را بر اساس نیاز‌های موجود برای استفاده از همه ظرفیت‌ها در این حوزه فراهم کرد.

سفیر نروژ در ایران گفت: تا حد ممکن سعی می‌کنیم از فعالیت‌های شما در زمینه پناهندگان افغانستانی حمایت کنیم.

استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: خراسان رضوی یکی از استان‌های بزرگ ایران است و با مساحتی در حدود ۱۱۶ میلیون کیلومتر مربع حدود هفت میلیون نفر جمعیت دارد.

یعقوبعلی نظری گفت: این استان با افغانستان و ترکمنستان هم مرز است و ظرفیت‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و طبیعی دارد، سال‌های متمادی تحت تاثیر تحولات کشور افغانستان، میزبان پناهندگان این کشور هستیم، ایران در این سال‌ها از این مهمانان پذیرایی کرده است.

استاندار خراسان رضوی گفت: در مشهد و اردوگاه مخصوص این میزبانی انجام می‌شود، اخیرا نیز با تحولات افغانستان، سیل پناهندگان افغانستانی بیشتر شده و امکانات و ملزومات بیشتری نیاز است تا از این مهمانان پذیرایی کنیم.

نظری گفت: این موضوع انسانی مشترک بین همه کشورهاست و کمک همه کشور‌ها به خصوص آلمان و نروژ قابل تقدیر است، امیدواریم با همکاری بیشتر بین کشور‌های مختلف بتوانیم بیشتر به این پناهندگان خدمت کنیم، در بخش اردوگاهی نظیر تربت جام نیاز به کمک برای خدمت بیشتر داریم، همچنین ساخت اردوگاه جدید ضروری است.

او گفت: در داخل شهر نیز نظیر منطقه گلشهر مشهد که محل سکونت پناهندگان افغانستانی است، نیازمند کمک برای ساخت مدرسه، درمانگاه و مکان‌های ورزشی هستیم.

استاندار خراسان رضوی گفت: امروز افغانستان با مشکلاتی مواجه است و بخشی از مردم این کشور به سمت ایران و سایر کشور‌ها به عنوان پناهجو آمده اند و امیدواریم از نگاه بشردوستانه بتوانیم میزبانی خوبی داشته باشیم.

 

بازدید سفیران آلمان و نروژ از مهمانشهر تربت جام

مدیرکل اتباع و مهاجرین خراسان رضوی گفت: با دعوت این اداره کل دو سفیر کشور های آلمان و نروژ از مجموعه مهمانشهر تربت جام بازدید کردند

سیدعلی قاسمی گفت: در چند ماه اخیر بدلیل تحولات کشور افغانستان، خراسان رضوی شاهد حضور چشمگیر پناهندگان و اتباع افغانستانی بوده که باعث افزایش جمعیت آماری اردوگاه ها و مناطق سکونتگاهی مهاجرین شده است و این خود باعث بروز مشکلاتی در حوزه خدمات رسانی شده است

او گفت: تلاش داریم با دعوت از کشورهای مختلف بتوانیم خدمات بیشتری به مهاجرین ساکن در اردوگاه ها داشته باشیم و میزبان خوبی برای این عزیزان باشیم و این مهم فقط با همکاری و همراهی سایر کشورها میسر خواهد بود

هانسو دوموزول سفیر آلمان گفت: ما بعنوان یک دوست در کنار جمهوری اسلامی خود را موظف میدانیم برای رفع مشکلات مردم افغانستان و پناهنگانی که در ایران حضور دارند به دولت ایران کمک کنیم و خدمات و امکانات مختلفی را به این افراد ارائه دهیم

سیگوالدهاوگه سفیر نروژ نیزدراین برنامه با ابراز خرسندی از وضعیت رسیدگی به مهاجرین در ایران گفت: به نوبه خودم ازتلاش های جمهوری سلامی ایران بابت رسیدگی و ارائه امکانات و خدمات فراوان به پناهجویان افغانستانی در این کشور تشکر میکنم و تلاش می کنیم برای رفع مشکلات این عزیزان به دولت ایران کمک کنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار