انجمن دوستداران اصفهان در واکنش به برخی اظهارنظرها درباره نماد تاریخی اصفهان بیانیهای صادر کرد.
در متن این بیانیه آمده است: هفته فرهنگی اصفهان، امسال نیز همچون سالهای گذشته به همت شهرداری اصفهان و با حضور پرشور مردم در اردیبهشت برگزارشد و خوشبختانه مدیریت شهری اصفهان توانسته است در این هفته فرهنگی با استفاده حداکثری از همه ظرفیتهای موجود فرهنگی، مذهبی، تاریخی و اجتماعی شهر به نیازها، علایق و سلایق گروههای مختلف شهروندان بپردازد.
با این حال، برخی افراد دانسته یا ندانسته با مخدوشکردن جایگاه نماد تاریخی اصفهان، درباره آن نوشتند: « امسال هفته فرهنگی اصفهان متمایز با سالهای گذشته حال و هوایی معنوی به شهر داده است، هر ساله در شهر تصاویر از یک نمادی شبیه به نمادها و شخصیتهای اساطیر یونان تحت عنوان سانتور که هیچ غرابت با هویت اصفهان نداشت به چشم میخورد، اما در سال جاری در هفته فرهنگی اصفهان، تصاویر شهدا و بزرگان اصفهان نقش محوری گرفته است که جای تشکر و قدردانی دارد.»
در پاسخ به این دیدگاه، ذکر چند نکته ضروری است:
۱. بنیان نماد تاریخی اصفهان بر نقش صورت فلکی قوس استوار است که برای نخستین بار در جهان، عبدالرحمن صوفی دانشمند ایرانی بر اساس محاسبات دقیق علمی و نجومی در کتاب ارزشمند صورالکواکب ترسیم کرده است و پس از او دیگر منجمان در همه جهان آن نقوش را اساس مطالعات علمی خود قرار دادهاند و نقش صورت فلکی قوس در دوران دیلمی و صفوی توسط هنرمندان اصفهانی و با تأثیر از طالع اصفهان با محتوایی متعالی به عنوان نماد تاریخی اصفهان برگزیده و طراحی شده است و اصفهان یگانه شهر تاریخی در ایران و جهان است که از موهبت داشتن نمادی با چنین سابقه تاریخی و بنیان علمی محکم برخوردار است.
۲. دانشمندان، مورخان و ادیبان بزرگ ایرانی در دوران اسلامی همچون ابوریحان بیرونی، ابنرُسته اصفهانی، محمدبن احمد طوسی، امیرمحمد مُعزی نیشابوری، کمالالدین اسماعیل اصفهانی، حمدالله مستوفی، و حاج میرزا حسنخان جابری انصاری نیز در آثار خود از نماد اصفهان و بنیان نجومی آن یاد کردهاند.
۳. نماد اصفهان در دوران صفوی و در زمان حیات عالمان بزرگ جهان اسلام همچون شیخ بهایی و علامه مجلسی مورد توجه بوده و بر بناهای شاخص آن دوران نقش شده است و علمای طراز اول آن دوران نه تنها با آن مخالفتی نداشتند حتی علامه محمدباقر مجلسی در کتاب السماء و العالم در گنجینه بی بدیل جهان اسلام یا بحارالانوار، باور به طالع نقاط مختلف را مردود ندانسته و نوشته است: «فإن کل نقطه من نقاط الأرض لها طالع و کل نقطه من نقاط منطقة البروج طالع أفق من الآفاق» و بر بنیان همین نظریۀ فقهی طالع اصفهان و نماد تاریخی و نجومی اصفهان مورد عنایت ویژه اهل علم قرار میگیرد.
۴. نماد تاریخی اصفهان قدمت هزار ساله دارد و در دورانهای مختلف تاریخی از دیلمی تا صفوی بربناهای مختلف اصفهان نقش شده است و بر همین اساس در سال ۱۳۸۴ شورای بزرگ اصفهانشناسان پس از نظرخواهی، بررسی و مطالعه کارشناسی در این خصوص با رأی اکثریت یکم آذرماه را به عنوان روز اصفهان و نماد منقوش بر سردر قیصریه را به عنوان نماد اصفهان برگزیده است.
۵. جایگاه رفیع شهدای انقلاب و دفاع مقدس بر کسی پوشیده نیست و ارج نهادن به مقام شامخ شهیدان بر آحاد ملت و شهروندان فریضه است، اما استفاده از منزلت شهدای گرانقدر برای اعمال سلیقه و مقابله با آنچه مورد پسند برخی گروهها نیست، وهن به جایگاه عظیم شهداست.
۶. بجاست که شهرداری اصفهان و همه نهادهای فرهنگی شهر، ضمن ارج نهادن به مصوبه کارشناسی شورای اصفهانشناسان، در برنامههای مختلفی که در هفته فرهنگی اصفهان در اردیبهشت ماه و روز نکوداشت اصفهان در آذرماه برگزار میشود، همواره جایگاه رفیع نماد تاریخی اصفهان را مورد توجه قرار دهند.
هفته فرهنگی اصفهان امسال از ۱۳ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار شد.