رئیس دانشگاه تهران گفت: دیپلماسی علمی باید در خدمت امنیت ملی پایدار کشور باشد تا تعاملات بین المللی حفظ شوند.

محمد مقیمی گفت: در برنامه دیپلماسی علمی و فناوری رویکرد فعلی تعاملات بین المللی بیشتر تفاهم نامه شعاری و همانند مسابقه است؛ البته این موضوع را نفی نمی‌کنم، اما باید از این مرحله عبور کنیم.

به گفته وی دانشگاه تهران ۷۰۰ تفاهم نامه با دانشگاه‌های کشور‌های مختلف امضا کرده است و بیشتر آن‌ها حول محور کاغذ بوده و حتی دو درصد از ظرفیت‌ها هم استفاده نشده اند. تفاهم نامه‌ها گام اول هستند، اما نباید تنها در این مرحله متوقف شوند.

رئیس دانشگاه تهران گفت: برای بحث تبادلات علمی رهبری فرمایشی دارند و می‌فرمایند همان طور که در واردات و صادرات اقتصادی باید تراز مثبت داشته باشیم، در رابطه با بحث علمی هم باید همانند تراز‌های پرداخت اقتصادی عمل کنیم.

به گفته وی مقایسه واردات تئوری‌ها و صادرات اندیشمندان ایران با خارج نشان می‌دهد که وضعیت بسیار نابه هنجار است، قطعا تعامل بین المللی امری پسندیده است، اما طبق فرمایشات رهبری باید تراز پرداخت مثبت در دیپلماسی علمی رعایت شود.

او گفت: قطعا دیپلماسی علمی در تعامل نزدیک دیپلماسی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و نباید جدای از یکدیگر بررسی شوند،؛ اما هم اکنون در کشور ما به صورت جزیره‌ای است. در صورتی که دیپلماسی علمی باید در خدمت امنیت ملی پایدار کشور باشد و دو رویکرد باید در آن قرار بگیرند.

به گفته وی برای رسیدن به مرجعیت علمی باید تعامل خود را با دانشگاه‌های معتبر جهان برقرار کنیم؛ چرا که در این فضا به رشد علمی خواهیم رسید.

او گفت: اگر از دیپلماسی عرصه سیاسی تبعیت نکنیم با دانشگاه‌های کشور انگلیس، آمریکا، فرانسه و آلمان تعامل می‌کنیم و درست است که کشور‌های پیشرفته هستند؛ اما در زمینه ارتباطات سیاسی اگر روابط بهم بخورند از نظر ارتباطات علمی هم دچار مشکل خواهیم شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار