کاخ سفید: آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه روسیه اعمال کرد

کاخ سفید از تصمیم گروه ۷ برای توقف واردات نفت روسیه و همچنین اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه خبر داد.

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد کشور‌های عضو گروه ۷ تصمیم به پایان دادن واردات نفت از روسیه گرفته و واشنگتن نیز تحریم‌های جدیدی علیه روسیه معرفی کرده است.

بنابراعلام خبرگزاری فرانسه، آمریکا روز یکشنبه تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه اعلام کرد که مشاوره‌های مدیریتی و خدمات حسابداری و رسانه‌هایی را که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم توسط دولت روسیه تأمین مالی وحمایت می‌شوند، هدف قرار می‌دهد.

همچنین، از جمله محدودیت‌های جدید، کنترل صادرات تجهیزات و ماشین آلاتی مانند بولدوزر خواهد بود. بر اساس تحریم‌های جدید، هشت مقام اجرایی اسبربانک و ۲۷ مقام گازپروم بانک روسیه تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند.

تصمیم امروز آمریکا به دنبال توافقی بین کشور‌های عضو گروه ۷ انجام شد که به موجب آن این کشور‌ها برای افزایش فشار بر روسیه موافقت کردند.

در بخشی از بیانیه اطلاعاتی کاخ سفید ادعا شده است که تحریم‌های اعمال شده «هزینه‌های زیادی را بر اقتصاد روسیه وارد می‌کند و این کنترل‌های صادراتی، دسترسی روسیه به فناوری حیاتی و زنجیره‌های تأمینی را که برای حفظ جاه‌طلبی‌های نظامی‌اش نیاز دارد، از بین برده است».

از سوی دیگر، در نشست مجازی که امروز میان آمریکا و بقیه اعضای گروه ۷ برگزار شد، طرفین خود را متعهد کردند که واردات نفت روسیه را متوقف یا ممنوع کنند.گروه هفت شامل برخی از بزرگترین واردکنندگان نفت روسیه مانند آلمان و ژاپن است.

کاخ سفید در بخشی دیگر از بیانیه خود گفت: «این به شریان اصلی اقتصاد ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، ضربه سختی می‌زند و او را از درآمدی که برای تأمین بودجه جنگش نیاز دارد، محروم می‌کند. اعضای گروه ۷ همچنین متعهد شدند تا برای تضمین تامین باثبات انرژی جهانیِ  و در عین حال سرعت بخشیدن به تلاش‌ها برای کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی با یکدیگر همکاری کند.»

تحریم‌های جدید اعلام‌شده سه کانال تلویزیونی روسیه را نیز هدف قرار می‌دهد که به طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت کنترل دولت هستند، نام این کانال‌ها طبق این بیانیه «شرکت سهامی کانال یک روسیه، ایستگاه تلویزیونی روسیه-۱، و شرکت سهامی شرکت پخش ان‌تی‌وی» ذکر شده است.

کاخ سفید می‌گوید هر سه کانال از بزرگترین دریافت‌کنندگان درآمد خارجی روسیه‌اند که به درآمد دولت روسیه کمک می‌کنند.

آمریکا همچنین شهروندان و شرکت‌های آمریکایی را از ارائه خدمات مشاوره مدیریت و حسابداری به روسیه منع کرده است. کاخ سفید در این باره هم مدعی شد: «این خدمات برای شرکت‌ها و نخبگان روسی نقشی کلیدی دارند، زیرا ثروت تولید و برای ماشین جنگی پوتین درآمد ایجاد کرده و تلاش می‌کنند این ثروت را پنهان کنند و تحریم‌ها را دور بزنند.»

علاوه بر این، واشنگتن بخشی دیگر از تحریم‌ها را معطوف به کنترل‌های صادراتی جدید خواهد کرد و این بار طیف وسیعی از نهادها و محصولات از جمله «محصولات چوبی، موتور‌های صنعتی، فن‌ها و تجهیزات تهویه، بولدوزر‌ها و بسیاری دیگر از اقلام صنعتی» را هدف قرار خواهد داد.

آمریکا مدعی است تحریم‌های حال حاضر به شدت بر تلاش‌های روسیه برای تکمیل تسلیحات و تجهیزات نظامی تأثیر گذاشته است. 

در حال حاضر ۷۴ روز از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین می‌گذرد و کشور‌های غربی با مداخلات و تحریم‌هایشان سعی در بدتر کردن اوضاع داشته‌اند. رئیس دومای دولتی روسیه، نیز شب گذشته آمریکا را به همکاری‌های نظامی در اوکراین متهم و اعلام کرد آمریکا در عملیات‌های نظامی نیرو‌های اوکراینی علیه روسیه مداخله مستقیم دارد. روزنامه گاردین نیز گزارش داد افسران سابق اطلاعاتی آمریکا به جانشینان خود توصیه کردند از لاف زدن در مورد نقششان در موفقیت‌های نظامی اوکراین دست بردارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار