پوریا محمدیان یزدی در بیست و نهمین نشست کمیسیون حمل و نقل و ترافیک مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران به اجرای قانون هوای پاک اشاره و گفت: اوایل سال ٩٦ این قانون ابلاغ شد و طی پنج سال گذشته کل دستگاهها نظارتی بر آن تمرکز کردهاند.
او گفت: وزارت کشور هم نقش هماهنگی بین دولت و شهرداریها را به عهده دارد، به بخشی از مواد این قانون از جمله ماده ٧ در خصوص معاینه فنی پرداخت که اقدمات شاخصی در شهرداریها در اجرای این قانون انجام شده است.
مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور گفت: دوچرخههای اشتراکی تجربه خوبی در این باره است، طی دو سال اخیر به موضوع توسعه فرهنگ ترافیک پرداخته شده است.
محمدیان یزدی گفت: به توسعه فرهنگ ترافیک به عنوان یک اقدام نرمافزاری نگریسته شود و مطالعه خاص فرهنگ ترافیک در شیراز اتفاق افتاده تا بر اساس نیازهای مردم اجرایی شود؛ این مهم تجربه موفق در کشور خواهد بود که احتمالا فردا و طی این نشست مصوب خواهد شد.
او گفت: وظیفه دبیرخانه شورای عالی ترافیک وزارت کشور، مصوب کردن مطالعات طرح جامع شهرهاست و هر اقدامی که در شهرها انجام میشود باید با یک مطالعه از پیش انجام شده باشد.
مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور گفت: اقدمات سلیقهای و تغییر مدیریتها و سیاست نباید در توسعه شهرها اثرگذار باشد.
محمدیان یزدی همچنین اعلام کرد که مطالعات ساماندهی ترافیکی شهرها در کشور مجددا احیا شده است.
او یکی از چالشهای حوزه هوشمندسازی را وجود اختلافاتی با پلیس راهور ذکر و گفت: توانستیم در قالب یک کارگروه مشترک یکسری ضوابط با پلیس راهور را حل کنیم که میتواند اسناد مناقصهای شهرها باشد.
مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور گفت: ظرفیت خوبی در برنامه ششم توسعه در خصوص واگذاری مدیریت یکپارچه ترافیک به شهرداریها ایجاد شد که متعاقب با آن تفاهم نامهای با پلیس در این باره انجام شده است.
محمدیان یزدی به حوزه ایمنی هم اشاره و گفت: سالانه ١٧ هزار کشته داریم که ٢٥ درصد آن در حوزه شهرداریهاست.
او با بیان اینکه عمده تصادفات مربوط به عابرین پیاده و موتورسیکلتهاست، تاکید کرد که ظرفیتهای شورای ترافیک در کشور، استان و شهرستانها میتواند در تصمیمات مشارکتی و مشورتی حوزه ترافیک موثر باشد.