این روز‌ها بحث آب و فاضلاب در خوزستان به یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و حساس‌ترین موضوعات کشور تبدیل شده، اما حقوق کارگران هم به همان اندازه اهمیت دارد؟

 

تا پیش از روی کار آمدن دولت جدید وضعیت پردخت حقوق کارگران از این هم بدتر بود و کارگران آبفا شهری و روستایی به صورت روزانه و هفتگی تجمعاتی را در مقابل اداره آب و فاضلاب اهواز و خوزستان تشکیل می‌دادند.

شرکت آب و فاضلاب خوزستان که همواره اذعان دارد در حوزه پرداخت هزینه هیچ محدودیتی از سوی دولت وجود ندارد، اما در خصوص پرداخت حقوق کارگران اظهار نظری نمی‌کند.

محمد رضا کرمی نژاد مدیرعامل آب و فاضلاب خوزستان مدتی پیش در حاشیه یک نشست در استانداری خوزستان به ما گفت: «دولت می‌گوید فقط کار کنید و نگران تامین اعتبارات نباشید.»

کارگرانی پیمانی، رسمی و قراردادی که در شرکت آبفا خوزستان مشغول به کار هستند زیر بنای این مجموعه را تشکیل داده و در صورت ایجاد مشکل در زندگی آنها، اقدامات کلان در حوزه آب و فاضلاب به درستی پیش نمی‌رود.

اکنون این شرکت با همکاری مجموعه بزرگ اقتصادی زیر نظر سپاه مشغول اجرای طرح‌های عظیم در حوزه آبرسانی و فاضلاب است که از جمله آن‌ها اجرای طرح آبرسانی غدیر و فاضلاب اهواز است.

یکی از کارگران پیمانکاری آبفا باغملک در تماس تلفنی با باشگاه خبرنگاران جوان در اهواز از مشکلات موجود و پرداخت نشدن حقوق در شرایط نامناسب اقتصادی گلایه کرده.

او دلیل خود برای فاش نکردن نامش را تهدید به اخراج از سوی کارفرما عنوان کرد. 

حقوق عقب افتاده کارگران آبفا باغملک؛ بی اهمیتی به این قشر علی رغم اهمیت آن

این کارگر گفت که ۶ ماه حقوق عقب افتاده دارد و برخی از کارگران نیز تا ۴ ماه حقوق عقب افتاده دارند.

او مدعی بود: همین حقوق نیز به فاصله زمانی ۴۵ روز تا ۵۰ روز و به صورت علی الحساب واریز می‌شود.

این کارگر پیمانی آبفا باغملک معتقد است که شرکت می‌تواند با درآمد‌هایی که از مصارف خانگی، گلخانه‌ها و دیگر طرح‌های آب بر دارد، به راحتی حقوق این کارگران را تسویه نماید، اما به گفته او «ادله خاص» خود را دارند.

دفاع آبفا باغملک از عملکرد این شرکت

ادعایی که مدیر آب و فاضلاب باغملک خلاف آن را می‌گوید.  

علی حسین کرد زنگنه گفت: اعتبارات جاری آب و فاضلاب باغملک یک میلیارد تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است در حالی که اعتبارات جاری شهرستان ۸۰۰ میلیون تومان است.

او گفت: علاوه بر این ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان هزینه‌های جاری است و هر از گاهی تجهیزات و پمپ‌ها با مشکلاتی مواجه می‌شوند که نیازمند تعمیر هستند.

حقوق عقب افتاده کارگران آبفا باغملک؛ بی اهمیتی به این قشر علی رغم اهمیت آن

به گفته آقای کرد زنگنه از زمان روی کار آمدن او در بهمن ۱۳۹۹ طرح طبقه بندی مشاغل نیز به اجرا در آمد که حقوق برخی کارکنان از ۳ میلیون تومان به ۷ میلیون تومان افزایش یافت.

مدیر آب و فاضلاب باغملک می‌گوید: ۶۶ نیرو در این شرکت حقوق خود را بروز دریافت می‌کنند و دستمزد ۱۴۰۰ نیز برای آن‌ها تسویه شده، ۴۹ نفر نیز بصورت علی الحساب واریزی دارند و بین ۳ تا ۴ ماه حقوق معوق دارند.

البته به گفته کارکنان آبفا باغملک تعداد اندکی حقوق معوق ۴ ماهه هستند و عمده آن‌ها تا ۶ ماه دستمزد عقب افتاده دارند.

علی حسین کرد زنگنه همچنین ادعا کرد که آب بها از سوی مصرف کنندگان به درستی پرداخت نمی‌شود.

این مقام مسئول در پایان تاکید کرد که به محض پرداخت پول از سوی مرکز بلافاصله برای حقوق کارگران اختصاص یافته یا به حساب پیمانکار واریز می‌شود تا او دستمزد کارکنان را پرداخت نماید.

پیمانکار: ممکن است وارد فاز قضایی بشویم

نادر حاجی زاده پیمانکار کارکنان نیز در این خصوص می‌گوید: از آنجایی که ما از شرکت آبفا طلب داریم ممکن است تا زمان اتمام قرارداد وارد فاز قضایی بشویم.

او می گوید که قرارداد در سال ۹۶ منعقد و برای مدت زمان ۳ ماه بود، اما تاکنون ادامه یافته و ۶۵۰ میلیون تومان را از جیب خود هزینه کرده است.

حقوق عقب افتاده کارگران آبفا باغملک؛ بی اهمیتی به این قشر علی رغم اهمیت آن

مدیر دفتر ایزد پناه نماینده مردم ایذه، باغملک و دزپارت در مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به ما گفت که با تلاش‌های او حقوق کارکنان برای سال ۹۹ تسویه شد، اما دوباره مشکلات ایجاد شده است.

پاسخگو نبودن آبفا خوزستان

برای پیگیری بیشتر این مسئله و پرداخت حقوق عقب افتاده کارکنان آبفا باغملک با شرکت آب و فاضلاب خوزستان تماس گرفتیم.

روابط عمومی این شرکت در ابتدا به ما گفت که مسئله را پیگیری می‌کند، اما بعدا و علی رغم تماس‌های متعدد به ما پاسخی نداد.

برای بررسی بیشتر دوباره با روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب تماس گرفتیم و آن‌ها نیز وعده پیگیری دادند، اما تاکنون اطلاعی ندادند.

حقوق عقب افتاده کارگران آبفا باغملک؛ بی اهمیتی به این قشر علی رغم اهمیت آن

رهبر انقلاب مدتی پیش و در جلسه‌ای با کارگران هدف از این دیدار خویش را «قدرشناسی از کارگران، تشکّر از کارگران، و ارزش دانستن برای نفْس کار» آن‌ها دانستند و افزودند «که این دوّمی شاید از اوّلی هم مهم‌تر است.»

اهمیت عالی‌ترین مقام کشور به جایگاه کارگران نشان از اهمیت این قشر در جامعه دارد، اهمیتی که گویا برای مسئولان چندان هم مهم نیست.

گزارش از ساسان ناصری زاده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.