معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی استان همدان گفت: ۵۵ مرکز غربالگری بینایی در استان همدان برای شناسایی اختلال تنبلی چشم در کودکان فعالیت دارد.

باب الحوائجی گفت: طرح غربالگری بینایی از اول اردیبهشت آغاز شده است و تا پایان سال ادامه دارد.

 این طرح با هدف شناسایی اختلالات بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال اجرا می‌شود.

او گفت: این سن مناسب‌ترین و طلایی‌ترین سن پیشگیری از تنبلی چشم است و خانواده‌ها حتما برای معاینه چشم کودکان مراجعه کنند تا در آینده مشکلی برای کودکان پیش نیاید.

تنبلی چشم یا آمبلیوپی اختلالی در بینایی فرد است که باعث می‌شود دید یک چشم و گاهی دو چشم کاهش پیدا کند به طوری که حتی با اصلاح عیب انکساری (با استفاده از عینک و لنز ) و رفع مشکلات ساختمانی چشم نیز برطرف نشده و ادامه می‌یابد.

این اختلال هرچه دیر‌تر تشخیص داده شود درمان دشوارتر می‌شود و میزان بهبودی کمتر خواهد بود به طوری که اگر درمان در سنین ۱۰ تا ۱۲ سالگی آغاز شود، دید کامل نخواهد شد و پس از ۱۲ سالگی نیز اثری در بهبود دید چشم ندارد.

معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی استان همدان گفت: برای افزایش خدمات به خانواده‌ها تعداد مراکز معاینه افزایش یافته است، و  از ۵۵ مرکز غربالگری در استان همدان، ۹ مرکز دائمی و ۴۶ مرکز مثبت زندگی هم در حال ارائه خدمات هستند.

پارسال در مراکز بهزیستی حدود ۴۰ هزار کودک از نظر بینایی غربالگری و سه هزار و ۳۰۰ کودک هم به مراکز درمانی معرفی و هشت نفر نیز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی جراحی شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.