محمد مهدی ناصح از جمله بزرگان ادبیات فارسی در خراسان جنوبی است که نقش زیادی در احیای فرهنگ عامه دارد.

خراسان جنوبی مهد پرورش بزرگانی است که هر یک در زمینه‌های مختلف حرفی برای گفتن دارند.

یکی از این افراد دکتر محمد مهدی ناصح است که در حوزه زبان و ادبیات فارسی جزو اساتید برتر بوده است و فرهنگ عامه مردم و احیای آن، مرهون تلاش‌های این بزرگمرد است.

ناصح آثار فراوانی دارد و آثار معروف او در زمینه‌های قرآنی، زبان و ادبیات فارسی است؛ این استاد زبان در ۱۹ اسفند پارسال درگذشت و دانشجویان و همکارانش به یاد او مراسم گرامیداشت برگزار کردند.

دوبیتی ها و اصطلاحات عامیانه، شاهکارهای ناصح

زنگویی یکی از کارشناسان فرهنگ عامه در خراسان جنوبی گفت: احیا شدن فرهنگ عامه و عبارات مرسوم بین مردم به دلیل تلاش‌های استاد ناصح صورت گرفته است.

او گفت: حدود ۱۸ هزار اصطلاح و عبارت عامیانه در حدود ۲ هزار صفحه از سوی استاد ناصح جمع آوری شده است که این کار بزرگی برای پاسداشت فرهنگ عمومی است.


بیشتر بخوانید


زنگویی گفت: یکی دیگر از اقدامات فاخر استاد ناصح، کتاب ۶ جلدی دوبیتی‌های اوست که این اثر ماندگار او ارزش زیادی در حوزه ادبیات فارسی دارد.

این کارشناس فرهنگ عامه گفت: می‌توان این طور برداشت کرد که ناصح، فصل جدیدی از ادبیات را به روی فرهنگ عمومی باز کرد.

تدوین یادنامه استاد محمد مهدی ناصح

لامعی رئیس دانشگاه بیرجند گفت: برقرار بودن تدریس رشته ادبیات فارسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دو دانشگاه بیرجند و آزاد مرهون استاد ناصح است.

رمضانی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: برای تدوین یادنامه استاد ناصح، فراخوان مقالات داده شده است.

او گفت: مقالات برای تدوین یادنامه از اساتید زبان و ادبیات فارسی جمع آوری خواهد شد.

رمضانی گفت: رونمایی از این یادنامه در آبان امسال صورت می‌گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.