امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه روز شنبه طی مراسمی در کاخ الیزه، سوگند ریاست جمهوری یاد کرد و دومین دور ریاست جمهوری خود را آغاز کرد.

به گزارش یورونیوز، در مراسم تحلیف امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، که حدود ۵۰۰ مهمان دعوت شده بودند، لوران فابیوس، رئیس شورای قانون اساسی فرانسه اعلامیه رسمی نتایج انتخابات را قرائت کرد. سپس مکرون جلوی رئیس شورای قانون اساسی فرانسه سوگند یاد کرد. فابیوس پس از سوگند او را رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد.

به این ترتیب مکرون اولین رئیس‌جمهوری شد که در ۲۰ سال گذشته برای دومین بار در فرانسه انتخاب شد، پیش از این ژاک شیراک، رئیس‌جمهور اسبق فرانسه در سال ۲۰۰۲ دوبار انتخاب شده بود.

 در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ فرانسه، امانوئل مکرون، نامزد راست میانه و رئیس جمهور فعلی این کشور با کسب ۵۸.۵۵ درصد آرای ماخوذه (۱۸ میلیون و ۷۸۰ هزار رای) برای یک دوره پنج ساله دیگر در کاخ الیزه ماندگار شد. مارین لوپن، رقیب راست‌گرا مکرون نیز ۴۱.۴۵ درصد آرای ماخوذه (۱۳ میلیون و ۲۹۷ هزار رای) را به خود اختصاص داد. 

لوپن گرچه در این انتخابات شکست خورد، اما آرای ماخوذه وی بالاترین میزان آرای کسب شده توسط یک نامزد راست‌گرا از زمان تاسیس این حزب محسوب می‌شود. میزان مشارکت مردم در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه ۶۳.۲۳ درصد بود که پایین تر از میزان پیشبینی شده محسوب می شود. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار