رئیس سازمان بسیج مستضعفین از عملیات بازی دراز بعنوان یک نقطه عطف در دوران دفاع مقدس یاد کرد و گفت : در عملیات بازی دراز به باور "ما می‌توانیم" رسیدیم.

غلامرضا سلیمانی دوران دفاع مقدس را سرشار از نقطه های عطف در تاریخ انقلاب دانست و گفت : از همان ابتدای تجاوز رژیم بعث به سرکردگی صدام جنایتکار، پیروزی ملت ایران براساس سنت الهی که حق بر باطل پیروز است، روشن بود، اما روندی که در منطقه وجود داشت و در پشت صحنه این تجاوز قرار گرفته بود، باعث شد تا زمان و چگونگی آن مشخص نباشد.

به گفته رئیس سازمان بسیج مستضعفین عملیات بازی دراز به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ دفاع مقدس است در اردیبهشت سال ۱۳۶۰ افتخارآفرینان ملت ایران در منطقه سرپلذهاب و در عملیات غرور آفرین بازی دراز نقطه عطفی را پایه گذاشتند و یکی از اولین تهاجمات راهبردی بر علیه دشمن را طرح ریزی و به مرحله اجرا گذاشتند.

در عملیات بازی دراز به باور "ما می توانیم" رسیدیم، هرچند که در این دوران فرماندهی کل قوا در دست فردی به نام بنی صدر بود که خیانت هایی کرد.

این عملیات حدود یکسال طول کشید، درحالی که دشمن آمده بود تا تهران را یک هفته ای فتح کند و بخش مهمی از سرزمینمان را اشتغال کند، اما طی عملیات بازی دراز تمام نیروهای دشمن منهدم شد و سرزمین های اشغالی منطقه غرب آزاد شدند.

دشمن پس از عملیات بازی دراز، با پشتیبانی تدارکاتی شرق و غرب بار دیگر لشکرهای خود را سازماندهی کرد، اما بازهم در نبردهای طریق القدس، فتح المبین، الی بیت المقدس و ... شکست خورد و با تجهیزات به غنیمت گرفته شده تیپ های سپاه مجهز شد.

مقام معظم رهبری فرمان جهاد تبیین را صادر کرده اند، لذا کسانی که علاقمند به شهدا هستند و کسانی که انرژی خود را صرف عظمت و افتخارآفرینی برای کشور می کنند باید در این زمینه ورود کرده و جهاد تبیین داشته باشند.

در این راه باید ۱۰ ساله اول انقلاب اسلامی ایران یعنی دوسالی که ناامنی های تجزیه طلبان، منافقین و کمونیست ها را در مناطق مرزی داشتیم و هشت سال دفاع مقدس که به رهبری امام(ره)بود را با دو دوره قاجار و حکومت های اول و دوم پهلوی مقایسه کنیم تا روشن گری هایی در این باره صورت گیرد.

در دوره قاجار به دلیل آنکه سران قاجار دل در گرو کشورهای غربی داشتند و فکر می کردند آنها به ملت ایران در مقابل دشمنان کمک می کنند، از مردم و علما غفلت کردند و طی پنج معاهده بیش از یک میلیون کیلومتر مربع از سرزمین های حاصلخیز و دارای شرایط مناسب برای زندگی کشور را جدا کردند، لذا این ماحصل ۲۰۰ سال حکومت قاجار بر مردم ایران بود، درصورتی که اگر به مردم و علما تکیه می کردند، به راحتی در مقابل دشمنان می ایستادند.

رضا خان قزاق با کمک انگلیسی ها به سردار سپهی رسید که از این دوران می توان به عنوان پایانی برای حضور نیروهای مردمی در دفاع از کشور یاد کرد، چراکه دیگر حضور مردمی و عشایر را نداریم و یک لشکر مسلح در این دوران بنیان نهاده شد.

یکی از مهمترین اقداماتی که آن را جزو کارنامه رضا شاه می دانند، سازماندهی نیروهای مسلح ۱۲۵ هزار نفری بود، این درحالی است که از این نیروهای مسلح برعلیه مردمی که مخالفش بودند در نقاط مختلف کشور و بویژه در منطقه غرب استفاده کرد و در شهریور سال ۱۳۲۰ که نیروهای متفقین از شمال و جنوب به ایران حمله کردند، رضا شاه بجای استفاده از این نیروها برای مقابله به آنها دستور داد تا بدون هیچ مقاومتی اسلحه های خود را به زمین بگذارند.

مراسم چهل و یکمین سالگرد شهادت شهید شیرودی برگزار شد

مراسم چهل و یکمین سالگرد شهادت شهید شیرودی، (۱۵ اردیبهشت) در محل یادمان شهید شیرودی در شهرستان سرپل ذهاب برگزار شد.

امیر سلیمان طاهری ارشد نظامی ارتش در غرب کشور با بیان اینکه شهادت یک واژه مقدس است که نصیب هر کسی نمی شود، گفت: شهدا انسانهای بزرگواری بودند که با خدا معامله کردند.

هر کسی توفیق این را ندارد که به مقام بالای شهادت برسد، خیلی‌ها آرزو داشتند که شهادت نصیبشان شود، اما توفیق شهادت نصیبشان نشد.

شهید شیرودی یک رزمنده شجاع، لایق و ولایتمدار بود، ایشان چه قبل از دوران دفاع مقدس، چه بعد از انقلاب و چه در دوران دفاع مقدس کارهای بزرگ و تاثیرگذاری انجام داد.

شهید شیرودی در پاوه و کردستان نقش آفرینی کرد و اگر این شهید والامقام نبود، پادگان سقز سقوط می کرد.

در دوران دفاع مقدس بیش از ۳۰۰ مرتبه بالگرد شهید شیرودی مورد اصابت گلوله قرار گرفت، اما هیچگاه روحیه خود را از دست نداد و سرانجام این شهید بزرگوار اردیبهشت ۱۳۶۰ در جریان عملیات بازی دراز به شهادت رسید .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.