جنرال مک کول گفت بریتانیا به تعهدات خود در قبال همکاران افغانستانی عمل نمی‌کند.

جنرال سر جان مک کول که قبلا در افغانستان خدمت کرده می‌گوید که پس از تنها رها کردن افغانستانی های همکار ناتو در این کشور، بریتانیا باید عمیقا شرمنده افغانستانی های همکار خود باشد.

جنرال باز نشسته بریتانیایی به رسانه آن کشور با انتقاد از دولت جانسون گفته است بریتانیا به تعهدات خود در قبال همکاران افغانستانی عمل نمی‌کند.

نخست‌وزیر جانسون گفته‌است: "من معتقدم که صدها افغانستانی که واجد شرایط آمدن به بریتانیا از طریق طرح‌های اسکان مجدد بودند، به دلیل ترس از کشته شدن بخاطر کاری که با دولت بریتانیا کرده‌اند، از طالبان پنهان شده‌اند."

جنرال مک کول گفت می‌خواهد که مستقیماً به نخست‌وزیر جانسون بگوید: "ما متعهد شدیم که از این افراد مراقبت کنیم، شما تعهد دادید اما به تعهدتان عمل نمی‌کنید سیستمی را ایجاد کنید که تعهدتان را عملی سازد."

وزارت دفاع بریتانیا قبلا گفته بود که بیش از ۹ هزار افغانستانی که با کشورش کار کرده و افراد وابسته به آنها را در بریتانیا جابجا کرده اند.

وزارت داخله بریتانیا نیز گفته بود که برای ۲۰ هزار افغانستانی مسیر امنی برای اسکان مجدد در بریتانیا را فراهم می‌کند.

گفتنی است که جنرال مک کول در سال ۲۰۰۱ نماینده ویژه بریتانیا در افغانستان بود. او از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ به عنوان معاون فرمانده عالی ائتلاف ناتو در اروپا کار کرده است.

این نگرانی جنرالان غربی درحالی مطرح می‌شود که مقامات سیاسی و نظامی طالبان گفته اند که پس از ختم اشغال هیچ افغانستانی در فهرست سیاه طالبان قرار ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.