وزیر جهاد کشاورزی از تغییر شیوه پرداخت یارانه آرد صنف و صنعت خبر داده بود.

روزانه بیش از هزار میلیارد تومان از یارانه اقلام اساسی به شیوه‌ای در کشور پرداخته می‌شود که به جای مردم و مصرف کنندگان، به جیب واردکنندگانی می‌رود که بخش زیادی از محصول وارداتی آن‌ها، به شکل قاچاق یا صادرات از کشور خارج می‌شود. این را سخنگوی اقتصادی دولت گفته است. 

به گفته او، اولین گام برای جلوگیری از این قاچاق و تغییر شیوه یارانه تخصیص یافته به کالاهای اساسی که کم اثرترین‌ کالا در سفره کالا‌های اساسی مردم است، مربوط به گندم و آرد صنف و صنعت می‌شود؛ ۸۰ درصد مصرف گندم مربوط به پخت نان سنتی و ۲۰ درصد دیگر آن مربوط به صنف و صنعت یعنی شیرینی نجات، ماکارونی و نان‌های غیر سنتی است.

محمدرضا مرتضوی رئیس هیات مدیره انجمن آردسازان هم در گفت و گویی با خبرگزاری ایرنا گفته است: قیمت آرد به قدری ارزان است که اگر هروئین قاچاق کنید، صرفه اش به اندازه آرد نیست. نمی‌دانم هروئین را پنج یا ۱۰ برابر قیمت می‌فروشند یا نه، اما دولت هر کیلوگرم آرد را ۸۰۰ تومان می‌فروشد، در حالی که قیمت جهانی آن ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان است. تعیین مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی برای خرید تضمینی هر کیلوگرم از گندم موجب بالا رفتن انگیزه و رغبت گندمکاران شده و تمایل آنان را برای تولید بیشتر در داخل افزایش داده است.

صادرات هر تن ماکارانی، ۲۰۰ دلار ضرر به دنبال دارد!

به گفته او، درواقع دولت برای هر تن آرد صنف و صنعت ۳۵۰ دلار و برای واحد‌های نانوایی ۴۴۰ دلار در تن یارانه ارائه می‌دهد که نشان می‌دهد نرخ آرد در ایران یک‌دهم قیمت جهانی است. به طور مثال دولت هر تن گندم را ۵۰۰ دلار می‌خرد آرد را ۱۰۰ دلار در اختیار صنف و صنعت قرار می‌دهد و کارخانجات هر تن ماکارونی را ۴۰۰ دلار صادر می‌کنند یعنی کشور ما بابت صادرات هر تن ماکارونی ۲۰۰ دلار ضرر می‌دهد، اما کارخانه‌داران ماکارونی سود می‌برند.

از سوی دیگر، با توجه به درگیری‌های اکراین و روسیه و تولید ۷۰ درصدی روغن و ۳۰ درصدی غله در این منطقه، دنیا با بحران امنیت غذایی مواجه شده است؛ بنابراین تمام کشور‌ها درگیر این بحران هستند و سبب شده تا بین ۳۴ تا ۶۰ درصد افزایش قیمت غذا را در حوزه کالا‌های اساسی داشته باشیم.

به گفته وزیر جهادکشاورزی، در کشور ما به این دلیل که به گندم یارانه تعلق می‌گیرد، طبیعتا با افزایش قیمت جهانی و چالش بحران امنیت غذایی این فاصله زیادتر شده و به دنبال آن، قاچاق فزاینده‌ای را نیز در کشور شاهد هستیم. پس لازم بود تا اقدامی صورت بگیرد تا جلوی این قاچاق گرفته شود. از آنجایی که دولت در قانون بودجه ۱۴۰۱، تغییر نوع پرداخت یارانه‌ها را لحاظ کرده و این یارانه‌ها از کالا مستقیما باید به دست مصرف کننده برسد، سعی کردیم تا تسریعی در این اقدام انجام شود.

در همین راستا، وزارت اقتصاد به دولت پیشنهاد داده بود تا قیمت گندم و آرد برای مصرف‌کننده افزایش نیابد و به جای آن مصرف نان در کشور اصلاح و جلوی قاچاق گندم به کشور‌های همسایه گرفته شود. این پیشنهاد که ۵ اردیبهشت در ستاد اقتصادی دولت به ریاست رئیس‌جمهور بررسی شد، در نهایت به این جمع بندی رسیده که با توجه به اهتمام دولت بر کنترل قیمت نان و جلوگیری از افزایش بهای آن، جوانب گوناگون این طرح در دستگاه‌های مسئول بررسی و نتیجه برای تصمیم‌گیری به جلسات آینده ستاد ارائه شود.

دولت ملزم به جبران افزایش قیمت آرد است

وزیر جهاد کشاورزی در ارتباطی تلفنی با خبر شبانگاهی شبکه یک از افزایش نرخ آرد صنف و صنعت خبر داد و گفت: در گام اول، از این پس برای حفظ قیمت نان، آرد صنف و صنعت با نرخ ۱۲ هزار تومان محاسبه می‌شود. البته دولت ملزم به جبران این افزایش قیمت است و در روز‌های آینده جبران خواهد شد؛ حتی بیش از هزینه‌ای که به مردم تحمیل می‌شود.

پیش از اعلام این تصمیم، میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره نگرانی‌هایی که ممکن است در معیشت مردم و کاهش قدرت خرید آن‌ها برای نان به عنوان قوت غالب، گفته بود: ما یارانه‌ها را حذف نمی‌کنیم، بلکه آن را به‌صورت بهینه بازتوزیع می‌کنیم. برای نانوایی‌هایی که نان مردم را تهیه می‌کنند، هیچ تغییری در قیمت آرد داده نشده و مانند قبل قیمت آرد نانوایی‌ها ثابت است. این افزایش اخیر قیمت برای بخش صنف و صنعت بوده که هیچ قیمت گذاری روی کالا‌های آن نمی‌شده است.

به گفته او، این افزایش بها باعث خواهد شد تا ظرفیت‌های دیگر کشور هم فعال شده و فضایی برای اشتغال ایجاد شود، زیرا ما اکنون فضای زیادی برای صادرات آرد داریم و کشور‌های همسایه ما هم نیاز زیادی به آرد دارند که ما در این مورد مازاد ظرفیت داریم؛ یا درباره گندم، همسایگان شمالی ما گندم دارند که می‌توانیم آن گندم‌ها را در داخل به آرد تبدیل کرده و به همه کشور‌های منطقه صادر کنیم، اما، چون اکنون این فرآیند یارانه‌ای است، قاچاق می‌شود و کشور نمی‌تواند از این ظرفیت استفاده کند. اگر این اصلاحات قیمتی صورت بگیرد و پرداخت یارانه، نه حذف یارانه، بلکه پرداخت یارانه مستقیم به خود مردم انجام شود، بسیاری از این ظرفیت‌ها برای کشور فعال خواهد شد.

میرکاظمی گفت: ما یارانه‌ها را حذف نمی‌کنیم، بلکه آن را به‌صورت بهینه بازتوزیع می‌کنیم یا به عبارت بهتر، آن‌ها را اثربخش می‌کنیم، یعنی از حالتی که طی آن یارانه‌ها به شبکه‌های غیراثربخش می‌رود و به دست مردم نمی‌رسد، این فرآیند را اصلاح می‌کنیم تا یارانه‌ها را مستقیماً به دست مردم برسانیم. اما همین جا بار دیگر تأکید کنم که درباره نان، تا امروز هیچ تغییری در قیمت آرد نانوایی‌ها صورت نگرفته است.

در این خصوص با مهدی سروی کارشناس کشاورزی اندیشکده اقتصاد مقاومتی گفت و گو کردیم.

آقای سروی گفت: دولت از سال ۹۳، قیمت فروش گندم به کارخانجات آرد را با دو نرخ ۶۶۵ و ۹۰۰ تومان تخصیص می‌داد. از کشاورز کیلویی هزار تومان گندم را می‌خرید. با توجه به اینکه از همان سال به بعد، شاهد تورم تولید در کشور هستیم، قیمت گندم افزایش پیدا می‌کرد و هر ساله با نرخی متناسب با تورم رشد می‌کرد؛ لذا ثابت ماندن قیمت فروش گندم به کارخانجات آرد و افزایش قیمت گندم از طرف دیگیر باعث می‌شد که اختلاف قیمت خرید و فروش گندم برای دولت زیاد شود و امسال بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه برای مصرف آرد در کشور داده شود.

به گفته او، از سال سال ۹۸، دولت برای اینکه مقداری از این یارانه مدیریت کند، قیمت گندم فروخته شده برای ماکارانی ها، کیک ها، شیرینی‌ها و ... را از ۹۰۰ تومان به ۲ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش داد. قیمت گندم هم در آن سال، هزار و ۵۰۰ تومان بود. به این دلیل بود که این کارخانجات مشمول قیمت گذاری دستوری دولت نمی‌شوند و نظارت آنچنانی روی این بازار‌ها ندارد. امسال هم دولت برای جلوگیری از قاچاق آرد به کشور‌های همسایه، در مرحله اول نرخ فروش گندم را به ۱۲ هزار تومان رسانده (یعنی ۵۰۰ تومان بیشتر از نرخ خرید تضمینی گندم) و نرخ تمام شده آرد را هم به ۱۶ هزار تومان رسانده و به این مبلغ به کارخانجات ماکارانی و ... تحویل می‌دهد.

او تاکید کرد: در مرحله بعدی هم باید نرخ نانوایی‌های سنتی افزایش یابد. اما ازآنجایی که ممکن است عواقب اجتماعی، سیاسی و امنیتی در پی داشته باشد، پیشنهاد می‌شود قبل از اجرای این طرح در یکی از استان‌ها طرح یارانه اعتباری اجرا شود. به این معنی که به هر فرد روزانه طبق سبد غذایی یارانه اعتباری (فقط در دستگاه‌های پوز نانوایی‌ها قابل استفاده باشد) پرداخت شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۳:۰۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
من متصدی نانوایی هستم و روزانه به تعدادی نان صلواتی داده میشه که اشخاصی قبلا حساب کردند
تکلیف اینها چی میشه
چرا کشور ما اینقدر مسوولین بیسواد داره
چرا باید سالی دوازده ماه همش افکارمون درگیر خوراک و پوشاک این مسائل باشه
واقعا شما مسوولین خوب حالیتونه و ما عقلمون کمه یا شما چیزی حالیتون نیست و ما هم با بدبختی روزمون رو شب میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
برید خجالت بکشید با این کارهاتون شما ارز ترجیحی کم آوردید میخواهید تلافیش رو از تو جون مردم در بیارید بجا این مسخره بازیا برید توافق هسته ای رو درست کنید تا دلار بیاد پایین اگه ارزش پول ملی بره بالا گران شدن نان تأثیر چندانی در زندگی مردم نداره ولی شما نمفهمید دارید چیکار میکنید فرع رو گرفتید اصل رو رها کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
همانطورکه فطریه ، بیمه ی شخص ثالث و ودیه قتل رو به روز رسانی میکنید یارانه را هم به روز رسانی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
بیشترین مصرف کننده نان و بربری را مهاجرین مصرف می‌کنند خواهشا رسيدگي کنيد تنها نان نیست مسکن بهداشت و....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
دوستان یعنی جیره بندی نان عین بنزین مثل روز روشن است ما دچار تحریم و جنگ داخلی هستیم عملاً نشانه‌های عذاب الهی بروز کرده چون به خودمان ترحم نمی‌کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
همون یکبار که یارانه دادید کافیه همه اجناس ۱۰۰۰درصد گران شد یارانه همان ماند بجای این کارها نظارت را بهتر کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
یه پشه از مرز رد میشه ردگیریش میکنن چجوری آرد کامیون کامیون قاچاق میشه نمیبینن؟! خو تابلوئه دست یه عده تو کاره به جای این بهونه های کودکانه که واسه گول زدن بچه هم به درد نمیخوره جلوی اون افراد و قاچاق رو بگیرین
Iran (Islamic Republic of)
صاد
۲۱:۳۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
اینترنت اهواز قطعه چراااااا خدا ازتون نگذره هرچی بشه نتو قطع میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام
من مدتی تو کار نانوایی بودم کسانی هستند که روزانه بیش از ۱۰ کیسه ارد یارانه که ۳۵ تومن بود تو بازار آزاد بیش از ۱۵۰ تومن به فروش میرسانند
این طرح دولت خوب هست به شرطی که تظمینی باشه که هر سال با افزایش قیمت آراد مبلغ یارانه دریافتی مردم هم بیشتر بشه نه مثل یارانه ۴۵ تومن
Iran (Islamic Republic of)
جانم فدای ایران
۲۰:۳۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
چرا یارانه ما تو شکم کشورهای ثروتمند بره کشورهایی که آمریکایی و با تحریم‌های آمریکا ضد ایران هم همراهی می‌کنند.
حداقل مواد غذایی کشورمان را کنترل کنید که قاچاق نشود یا قانون درست و حسابی بگذارید.
مگر علاوه بر امنیت و درمان شکم مردم منطقه هم با زحمت و یارانه ایرانی باید پرشود!!!!!!!!؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۲۰:۲۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
جلوگیری از قاچاق و گاو شیری شدن ایران برای کشورهای تنبل و تن‌پرور و آمریکایی منطقه چرا ما بشیم گوشت قربانی نوکران امریکا؟؟!!
نان و روغن و سوخت و گوشت و اجناس یارانه ایشان را از همان جایی که سنگش را به سینه میزنند بیاورند نه از ایران تحریم شده و نه از ایران عزیز ما.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
باشگاه خبرنگاران جوان جدیدا تابلو داری از کارهای اقتصادی دولت حمایت میکنی حتی اگه به ضرر مردم باشه متاسفم برات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
حمایت نیست عزیز ،یارانه ایرانی نباید بره تو شکم کشورهای تنبل و تن پرور و مفت خور و ثروتمند و آمریکایی منطقه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
یارانه های شما به پشیزی نمی ارزد تواینهمه سال بایارانه ۴۵ تومان که پول ۲تا نان ساندویچ هست مردم رافقیرتر کردید
Iran (Islamic Republic of)
نادر
۱۹:۲۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
تکرار دوباره قضیه ۴۵ تومن یارنه دوره ی احمدی نژاد.و بدبخت شدن مردم.اونایی که میگن خوبه بعد میبینیمتون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
هر دم از این باغ بری میرسد . این یعنی فرار از مسئولیت دولتی . مدیریت هیئتی. بیسوادی کلان و فقر بیشتر و طبعا عدم وجود امنیت اجتماعی .وای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
این طرح خوبیه که نانوایها به نسبت فروش خود سهمیه آرد یارانهای بگیر ند مازاد برآن از سهمیه هاش حذف بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
فرار رو به جلو دولت و شونه خالی کردن از مسئولیتهاز خودش .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
آره دیگه مثل یارانه چهل و پنج هزاری که دادن و پول آب و برق رو کردن دویست هزار تومن . این یعنی نون میشه دونه ای سی هزار تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
یارانه دادن یعنی شونه خالی کردن دولت از مسئولیتهای خودش .
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۹:۱۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام بر خبرنگاران جوان بزرگوار
شما که راحتتر میتونید مطالبه گری کنید به این دولت بزرگوار بفرمایید کسانی که یه کارمند ساده هستند و یارانه شون قطع کردید یا اصلا از اول ثبت نام نشدن چکار باید کنن. اشخاصی هستند که حساب بانکی شون چندین میلیاردی هست ولی دارن یارانه میگیرن.خواهشا شما پیگیری کنید.
Iran (Islamic Republic of)
شیراز
۲۳:۴۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
دستم اشتباهی رفت روی منفی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
این یارانه ای که میگید کجاست ؟ ماکارونی نان باگت و... گرون شدند ولی شما هی می گید قراره یارانه بدن بابا مردم بدبخت شدند رفت فکر چاره باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
بهترین کار بن کارت غیرنقدی اقلام اساسی می باشد که باید به سرپرستان خانوارها داده شود تا از فروشگاههای زنجیره ای خرید کرد با این کار دیگه نقدینگی به بازار تزریق نمی شه
همچنین مصرف کاملا کنترل می شه همه چیز هم برای همیشه آزاد بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
اون مستأجری که به خاطر همین گرانی ها کرایه خونش هم دو برابر شده مطمئن باش بن کارتش رو میبره فروشگاه یه مبلغی رو ازش کم میکنه و پول نقد میگیره تا اجاره خونش رو بده بعد اون میمونه و اقلام چند ده برابری و جیب خالی عزیز من این راهش نیست فقط باید جلو قاچاق و صادرات گرفته بشه
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۸:۳۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
کو یارانه نان ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
از یاراانه ۴۵ هزار تومنی احمدی نژاد تا ته قصه را بخونید. قراره یارانه بهتون بدن که تا ۱۰ سال دیگه هم ثابته ولی قیمت همه چیز تا ۱۰ سال دیگه حداقل ۱۰ برابر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
تکلیف این یارانه هم از الان معلومه. به اندازه خیلی کم به یه سری افراد یارانه میدن مثل همون هفت دهم نان (درحالیکه باید به همه مردم داده باشه چون پول بیت الماله) بعدش هم طی چند سال این یارانه کم ثابت میمونه و قیمت ها روز به روز افزایش پیدا میکنه و درنهایت دست مردم میمونه تو پوست گردو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
اول بدین بعد اینقد یارانه یارانه کنید. ۳ تا یارانه مناسبتی دادین اصلا معلوم نشد چی به چی شد. حالا خدا باقیش را بخیر کنه. بعدشم گیرم دادین. یارانه ای که ده سال ثابت بمونه و قیمتهایی که ثانیه ای میرن بالا قرار چیکار کنه واسه ما؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
شما دزد رو جراحی کنید بهتره تا اینکه مردم رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
بجای اینکه با دادن یارانه مردم بد بخت کنید جلوی قاچاق بگیرید اگه راست میگین و به فکر مردن هستین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
همه کشورها دارن میرن بالا. ما داریم میریم پایین..... نان کوپنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
بسیار طرح خوبی هست
متاسفانه حجم زیادی از یارانه و اموال مردم ایران یا قاچاق میشد یا به غیر ایرانی ها میرسید که مقیم ایران هستند
با هدف مندی یارانه ها در آرد و گندم و نان و.... یارانه به ایرانی های واقعی میرسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
فایده اش چیه وقتی پول بی ارزش میشه و یارانه ثابت بمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
تا الان کدوم یکی از کالاها با برداشتن بارانه اش شرایطش بهتر شد برا بنزینم همینا گفتن حالا دیگه قاچاق نمیشه شما قدرت ندارید جلوی قاچاق وقاچاق چی را بگیرید مردم باید تاوان بدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
برای ما داستان تعریف نکنید مهم این است که من امروز رفتم نان باگت بخرم دیدم چند برابر گران شده، هر تصمیمی که می گیرید فقط ضررش برای ماست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
همون افرادی که وارد میکنند با نفوذ بالای خودشون دوباره صادرش میکنند ، اما یواشکی!
Iran (Islamic Republic of)
بی سواد
۱۴:۲۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
وقتی چیزی رایخواند قرون کنند اسمون ریسمون می بافند که مردم رامتقاعد کنند . اف اپ براین مسیولین ودولت مردان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
چون خارجی های کشورهای همسایه تو کشورمون تشریف دارن و از این یارانه های نان دارن استفاده می کنن،کوپن باشه یا یه چیزی که فقط ایرانی ها بتونن از یارانه ها استفاده کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
با کارت هوشمند یارانه نان می شود نان ساندویچی هم خرید کرد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
کلا اینا مملکت داری بلد نیستن، مثله شخصی هستن که تازه رانندگی یاد گرفته نشسته پشت فرمون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
این داستان میشه مثل داستان احمدی نژاد صد حیف که مردم ما حافظه تاریخی ضعیفی دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
زمان جنگ نان کوپنی نبود .چی شد که اینطوری شد!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
چون همه دزد و قاچاقچی تشریف دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
یاد احمدی نژاد افتادم آون موقع هم همین ها رو گفتن الان 17 ساله یارانه ثابت هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
اشتباه از احمدی‌نژاد و مخصوصا روحانی شروع شد.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۵۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
باسلام‌بنظربنده‌‌اینکاردولت‌اقای‌رئیسی‌درموردیارانه‌نان
کاردستی است‌به‌شرط‌اینکه‌طبق‌وعده‌
دولت‌ازسودجویان‌وواسطه‌ها‌جلوگیری
شودچرا یارانه‌نان‌به‌جیب‌عده‌ای‌سودجو
وواسط‌برود‌وماملت‌اسیب‌وگرانی‌راتحمل
کنیم‌این‌سروصداها ومخالفتها‌همه‌همین‌سودجویانندکه‌ملت
راتحریک‌وحساس‌میکنند
Germany
ناشناس
۱۳:۵۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
به جای یارانه و کوپن میشه کارت نان با خانوار داد
یا کارت برنج
قبلا کوپن بود الان میشه کارتی باشه
مردم مستقیما خرید کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
آفرین اینطور هم میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
اینطور که پیش میره باید کارت شکر، کارت ماکارونی ، کارت روغن... بدند شمام با خیال راحت یه سهم بخور ونمیره با این کارتا بگیرید وخیالتون راحت بشه
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۶:۲۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
شاید یکی نخاد پولشو نان یا برنج بخوره اصلآ براش خوب نیست
آخرین اخبار