معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: برای نخستین بار نمایشگاه صنایع دستی کردستان در شهر حلبچه عراق برپا می‌شود و این شهر میزبان صنعتگران صنایع دستی استان خواهد بود.

فرهاد حامدی گفت: این نمایشگاه از ۱۵ اردیبهشت‌ماه به مدت سه روز در شهر حلبچه عراق برگزار می‌شودکه ۲۰ غرفه برای صنعتگران استان کردستان در نظر گرفته شده است.

او گفت: پنج غرفه از این نمایشگاه به محصولات صنایع دستی هورامان و ۱۵ غرفه نیز به صنایع دستی مناطق مختلف استان اختصاص دارد.

معاون صنایع دستی کردستان می گوید: رشته‌های اصیل صنایع دستی کردستان که در حال حاضر فعال بوده و دارای برند ملی و یا بین المللی هستند شامل نازک کاری و هنر‌های چوبی (خراطی)، گلیم سنندج و بیجار، سازسازی سنتی، زیورآلات سنتی، کلاش بافی، نساجی سنتی، شال بافی (مرخز بافی)، ارغوان بافی و گلیم بافی است.

 به گفته او مهمترین مراکز تولید صنایع دستی در کردستان به ترتیب شهر‌های سنندج، مریوان، سروآباد، سقز و بانه و سپس بیجار، قروه، دیواندره و دهگلان هستند که متنوع‌ترین و بیشترین رشته‌ها در شهر سنندج وجود دارد.

حامدی می گوید: ساماندهی و راه‌اندازی مجتمع تولیدی صنایع دستی تایله سنندج با بیش از ۱۲۰ نفر اشتغال مستقیم و راه‌اندازی مرکز خلاق صنایع دستی با همکاری سازمان جهانی توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) با هدف توسعه و ایجاد ۲ هزار نفر شغل در این حوزه، از جمله برنامه‌های در دست اجرای اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در سال جاری است.

معاون صنایع دستی کردستان گفت: امیدواریم بتوانیم وظیفه خود را برای حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی استان و ساماندهی بیمه آن‌ها ارتقا ببخشیم.

بیش از ۴۵ هزار هنرمند کردستانی در ۴۲ رشته مختلف صنایع دستی فعالیت می‌کنند که ۲۱ رشته آن بومی و خاص منطقه کردستان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.