براساس گزارش یک روزنامه عربی وزرای خارجه ایران و عربستان در یکی از کشور‌های عراق یا عمان بعد از عید فطر دیدار خواهند داشت.

روزنامه الجریده کویت به نقل از یک منبع آگاه بلندپایه در وزارت خارجه ایران از دیدار حسین امیر عبداللهیان و فیصل بن فرحان، وزیران خارجه ایران و عربستان پس از پایان تعطیلات عید فطر خبر داد.

الجریده در گزارش خود آورده است: پس از پنجمین دور مذاکرات ایران و عربستان در بغداد، دیدار‌ها و تماس‌هایی بین دو کشور به طور فشرده در سطح کارشناسان دیپلماتیک در بغداد و مسقط در حال انجام است. قرار است در صورتی که مشکلی پیش نیاید دو طرف پس از تعطیلات عید فطر با یکدیگر دیدار کنند. 

 انتظار می‌رود که اولین دیدار وزرای خارجه دو کشور منجر به تصمیم گیری برای تسریع در روند بازگشایی سفارتخانه‌ها شود. با این حال، این منبع آگاه می گوید احیای روابط دیپلماتیک میان دو طرف از طریق افتتاح کنسولگری‌ها و در سطح کاردار انجام شود. با این حال تهران با شرط مذاکرات مستقیم خواستار افتتاح سفارتخانه‌ها در سطح سفیر است. 

این منبع با بیان اینکه تغییر محسوسی در موضع عربستان پس از آغاز جنگ اوکراین رخ داده است، گفت: توافق عمومی بین دو کشور می‌تواند پروتکلی باشد، اما در حقیقت، کمیته‌های کارشناسی در حال کار بر روی یافتن مسیری برای تفاهم در همه موضوعات اعم از نقاط تعارض و ترسیم خطوط قرمز بین دو کشور در مورد همه موضوعات مورد مناقشه در یمن، عراق، سوریه، لبنان و افغانستان هستند.

براساس گزارش الجریده این منبع فاش کرد تهران پیشنهاد قبلی خود را برای ایجاد یک سیستم امنیتی و نظامی منطقه‌ای شامل سایر کشور‌های منطقه که در سال ۲۰۱۹ از طریق کویت به کشور‌های خلیج فارس ارائه کرده بود، به کمیته‌های کارشناسان پیشنهاد کرده است. حتی عربستان نیز در خصوص اجرای این طرح ابراز امیدواری کرده است زیرا مقامات این کشور معتقدند که دولت فعلی آمریکا با تشکیل چنین سیستم منطقه‌ای مخالف نیست زیرا با استراتژی خود برای تغییر تمرکز خود از خاورمیانه به چین مطابقت دارد.

پیش از این فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق در مصاحبه با شبکه الجزیره اعلام کرد دیدار اخیر مقامات عربستان و ایران در بغداد، امنیتی و با حضور مقامات بلندپایه بود. دو طرف سعودی و ایرانی درباره یادداشت تفاهم ۱۰ بندی با یکدیگر توافق کردند.

گفتنی است در پنجمین دور گفت‌وگو میان نمایندگان عالی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی که در بغداد پایتخت عراق برگزار شد، چشم‌انداز روشن‌تری نسبت به از سرگیری روابط میان دو کشور ترسیم شده است.

 مسئولین عالی عراق و سلطنت عمان نقش موثری در شکل‌گیری جلسات مشترک میان نمایندگان تهران و ریاض داشته‌اند. در جریان پنج دور گفت‌وگو‌های صریح انجام شده، در مورد چالش‌های اصلی در مسیر از سرگیری روابط دو کشور تبادل نظر شده است.

مقامات ارشد دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران و رئیس سرویس اطلاعاتی عربستان به عنوان نمایندگان تام‌الاختیار دو کشور در جلسات شرکت کرده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
بیدار باشیم
هشیار باشیم
بیدار باشیم

گرگها در تاریکی ها... و غفلت ها... ، شکار خود را میابند و با سایر شرکاء ، می درند...!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
به این عربا به هیچ عنوان نمیشه اعتماد کرد و سر بزنگاه خیانت میکنن
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۰۷:۳۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
عربستان هیچ منفعتی برای ایران ندارد ونباید با یه مشتی انسانهی نخستین وسوسنار خپر روابط برقرار کرد باید حتی گفتگو هم قطع شود
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۰۰:۰۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
عربستان ام الفساد منطقه است.
اصولا اگر عربستان نوکر صفت خبیث وهابی وجود نداشت امریکا در هیچ کدام از برنامه هایش موفق نمیشد.امریکا تمام توطئه هایش را با هزینه و همراهی عربستان انجام داده.
جنگ هشت ساله صدام معدوم با ایران با تحریک و کمک مالی چند ده میلیارد دلاری حکام خبیث آل سعود بود.اگر تحریک و کمک مالی عربستان خبیث نبود،چه بسی صدام اصلا جنگ را شروع نکرده بود.
طی چهل سال گذشته بمبی در هیچ عملیات تروریستی درهیچ نقطه منطقه خاور میانه منفجر نشده مگر اینکه برنامه و پول آن با وهابیان خبیث آل سعود بوده.
حتی اسناد هست که در تشکیل دولت یهود ( اسراییل) تحریک و تشویق و امضای جد همین سعودیها با انگلستان بوده.
به نظر من توافق درست به شرط حفظ اصول و منافع ایران با امریکا کار درستی است اما مذاکره با آل سعود جز زیان حاصلی ندارد.ایران چه نیازی به مذاکره با این خبیثان وهابی دارد ؟؟!!!اینها ژن خیانت دارند.خائن بالفطره اند. اجداد اینها به رسول الله و امام علی و امام حسن و امام حسین سلام الله علیهم خیانت کردند.چگونه به ما خیانت نکنند ؟؟!!!
به یاد سخن حضرت امام ره در سال 66 باشید که فرمودند : اگر ما از صدام بگذریم اگر از امریکا بگذریم ، از آل سعود نمیگذریم . مسئله آل سعود یک چیز دیگر است ......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
در چه مورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگه ایران و عربستان متحد بودند نفتو 99999999 دلار میفروختیم . آمریکا ازمون تشکر هم میکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگه برجام به توافق نرسه ، لزومی نداره که ایران با کشور جهان چهارمی که هیچ سود و نفعی به ایران نمی رساند بخواهد گفتگو و توافق کند!!!!!!!!!!
توافق سر چی؟؟!!!!!!!!!
حتما" توافق سر این که ایرانی ها هر سال پولها را از کشور خارج کنند و بروند تو جیب عربستانی های وهابی کنند تا اسمشان را بگذارند حاجی ؟!!!!!!!!! ایران نیازی به عربستان نداره و باید مذاکرات قطع شود .
Iran (Islamic Republic of)
Hamed
۲۳:۰۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
باشه چشم ، همین الان زنگ میزنم به امیر میگم . عزیزم ایران هرچقدر روابط اقتصادی و امنیتی بیشتری با همسایگانش داشته باشه بهتره ، درضمن فک میکنی اتش بس جنگ یمن و تمایلش به ارتباط با ایران و بستن قرارداد نفتی با چین به یوان و نه به دلار ، الکیه؟ عربستان در جنگ نیابتی با ایران شکست خورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
من با عربستان سعودی اصلا موافق نیستم ولیکن مسأله حج یکی از ارکان وفروع دین ما ست ربطی به عربستان ووهابیا ندارد ...
واما پول ریختن تو جیب عربستانیها بخاطر حج بهتر است پول ریختن تو لب دریاها انتالیا وحکومت لعین اردوغان وبعضی از کشورهای غربی واستعمار گر اورپا ببهانه سفر وسیاحت وگردشگری.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
خوبه که با همه دوستانه رابطه داشت و گذشت از یه سری مسائل تفرقه ساز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
بله خوبه (زیادی ساده انگاری هم ، معقولانه نیست..!!)


پس
با مراقبت دائمی و آگاهی و احاطه لحظه به لحظه امنیتی ،
و...
با شناخت و تسلط کامل به تمام جوانب آن رابطه...!!!!



یا حق
آخرین اخبار