طالبان گفت برای مشکل کمبود آموزگار، روند استخدام از طریق رقابت آزاد را آغاز کرده است.

پس از آن که سر مفتش خاص برای بازسازی افغانستان «سیگار» به کمبود آموزگاران زن در افغانستان اشاره کرد، وزارت معارف طالبان پذیرفت که آنان با کمبود آموزگار زن روبه‌رو هستند.

عزیز احمد ریان، سخنگوی این وزارت می‌گوید برای حل این مشکل، تدابیر و پالیسی خود را دارند.

ریان امروز سه‌شنبه گفت: «اصلاً شمار آموزگاران زن در شهرهای بزرگ زیاد است مانند هرات، کابل، بلخ و برخی دیگر ولایت‌ها، در ولایات دور افتاده مانند فراه، هلمند و غیره، سیاست وزارت معارف این است که آموزگاران مسن‌تر بتوانند به دختران آموزش دهند.»

سر مفتش خاص آمریکا برای بازسازی افغانستان گفته است مشخص نیست که آیا طالبان امکانات و آموزگاران زن کافی برای ارائه خدمات آموزشی مجزا در مکاتب خواهند داشت یا نه.

سیگار در صفحه توئیتر خود نوشته است قبل از سقوط نظام پیشین، وزارت معارف اعلام کرده بود که امکانات کافی برای آموزش در مکاتب وجود ندارد و حداقل به ۵۰ هزار آموزگار دیگر نیاز است.

اما سخنگوی وزارت معارف طالبان می‌گوید برای مشکل کمبود آموزگار، روند استخدام از طریق رقابت آزاد را آغاز کرده اند.

به گفته ریان، جمعه گذشته برای دو هزار بست معلمی در کابل، از پانزده هزار متقاضی امتحان گرفته شده که از این میان شش هزار تن‌شان زنان بودند.

ریان همچنان از استخدام آموزگاران قراردادی نیز خبر داد.

ریان گفت در حال حاضر ۲۴۰ هزار آموزگار در تمام افغانستان وجود دارند که ۳۸ درصد آنان زنان اند.

این در حالیست که هم اکنون هزاران آموزگار بالاتر از صنف ششم خانه نشین شده و اجازه رفتن به مکتب را ندارند.

پس از بازگشت طالبان به قدرت در بیش از هشت ماه گذشته، به استثنای ولایت بلخ در سراسر افغانستان دختران بالاتر از صنف ششم اجازه رفتن به مکتب را ندارند.

وزارت معارف طالبان می‌گوید منتظر تصمیم رئیس طالبان در این زمینه هستند.

عزیز احمد ریان، همچنین گفت پیش از عید نیز بحث‌هایی در مورد بازگشایی مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم در جریان بود که هنوز نتیجه آن مشخص نیست.

برچسب ها: طالبان ، زنان ، معلم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
France
ناشناس
۱۷:۳۱ ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
خب این همه معلم ودکتر ومهندس افغان و فارغ التحصیل از دانشگاهای ایران هستند بفرستید بروند در کشورشان به مردم خدمت نمایند.