یکی از موضوعاتی که در پایتخت ایران تاریخچهای بسیار زیاد و قدیمی دارد، بحث حمل ونقل عمومی است، حمل و نقلی که چندین سال است وضعیت نامناسبی در حوزه واگن ها ندارد و از دوره پنجم مدیریت شهری همچون هالهای در ابهام قرار دارد، طبق آمارهای اخیر روزانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از مترو تهران استفاده میکنند، اما از مترویی صحبت میکنیم که در حال حاضر طبق گفته مسئولان شهری وضعیت بحرانی دارد و انبارهای تجهیزاتش هم خالی است!
سوال اینجاست آیا واگنهای موجود مترو ظرفیت استفاده میلیونی شهروندان را دارد؟ محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر پنجم در آخرین مصاحبه خود و در آخرین روز کاری در شورای شهر تهران گفته بود که متروی تهران به ۳ هزار واگن نیاز دارد و برای تامین این تعداد به ۱۰۰هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است و در دوره پنجم تنها ۲۲ درصد از اهداف مدیریت شهری برای مترو به تحقق رسیده است.
زمانی که شورای پنجمیها با خیابان بهشت خداحافظی کردند، افرادی جایگزین آنها شدند که خبرهای خوشی برای مترو تهران داشتند، سیدجعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در روز اول کاری خود با حضور در صحن علنی، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تمام تلاش ما بهبود وضعیت فعلی تهران است و ان شا... کاری میکنیم که مردم از تحولات این حوزه خوشحال و راضی باشند.
اما در حال حاضر ۸ ماه از این صحبت میگذرد و همچنان وضعیت مترو تغییری نکرده است و طبق حصور میدانی خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در برخی خطوط مترو، شهروندان دل خوشی از تعداد ناوگانهای موجود نداشتند! مهدی چمران رییس شورای شهر تهران هم درباره این وضعیت گفت: در حال حاضر مترو تهران نیازمند تعمیرات جدی است؛ حدود ۹۰۰ واگن نیازمند نوسازی و حدود ۴۰۰ واگن دیگر از رده خارج شدهاند و با توجه به حجم مسافران نزدیک به هزار واگن هم کم داریم.گفتنی است اگر همین تعداد واگن هم نوسازی نشود و روز به روز دچار فرسودگی شود، چه اتفاقی برای خطوط ریلی رخ می هد؟
در صحن شورای شهر تهران بارها اعضا بر سر این موضوع بحث داشتند و اعلام کردند که وضعیت شرکت بهره برداری مترو اصلا مناسب نیست و ضروری است شهرداری تهران این شرکت را از وضعیت فوق عبور دهد و موفق نشدهایم متروی تهران را از بحران عبور دهیم. این درحالی است که شهردار تهران به تازگی قرارگاههایی را تحت عنوان قرارگاه حمل و نقل عمومی راه اندازی کرده است، علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران درباره این قرارگاه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: برنامهای ٤ ساله در قالب کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای حوزه حمل و نقل در این قرارگاه به اشتراک گذاشته شده است.
علیرضا زاکانی شهردا تهران این وعده را داده که وضعیت مترو را طی ۴ سال کاری خود به شرایط مناسبی برساند، اما اعضای کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران این کار را بعید دانستند، زیرا برای تکمیل خطوط پیشبینی شده به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است؛ اما موضوع اینجاست که دقیقا همین صحبتها و وغدهها و... در دوره قبل هم مطرح شده بود و نتیجهای به همراه نداشت و معلوم نیست قصه مترو تهران در چه زمانی قرار است به سر برسد؟ قصهای که تمامی شهروندان با آن درگیر هستند و هنوز هم دل خوشی از ان ندارند!
به تازگی وضعیت خرید مترو های جدید را از محمد آقامیری عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران پیگیری کردیم، او در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: واگنهای فعال ما یک هزار و ۲۰۰ مورد است و نیاز به بررسی و اوورهال دارد در حالی که باید ۲ هزار واگن فعال داشته باشیم.واگن سازی تهران، ظرفیت تولید ۱۰۰ واگن در سال را دارد اما در حال حاضر با کمبود قطعات روبرو است.
با توجه به این حجم از گلایه های خود اعضای پارلمان شهری باید منتظر ماند و دید سرانجام این وعده ها و بودجه زیری ها در حوره حمل و نثل چه می شود؟ آیا قرار است پرونده مترو تهران در این دوره هم باز بماند؟
نفت الان باید صنعت آینده ایران بشه و ربطی به تحریم نداره
اگه وزارت خارجه ما سواد داشت الان مرکز تجارت باید باشه و با معامله با کشور ها میشه حمل و نقل عمومی و اتوبوس رو از کشور های صنعتی بخریم یا کارخانه ها رو تقویت کنیم!
دریچه های خدماتی هم فاجعه است
اگر امکان دارد یک گزارش در این زمینه تهیه و به گوش شهرداری برسانید.مثل اینکه ترمیم اسفالت که جزو وظایف ذاتی شهرداری است ، فراموش شده!