به علت همه گیری کرونا، مدارس در تمامی مقاطع تحصیلی بیش از دو سال تعطیل بودند و تمامی آموزشها و آزمونهای دانش آموزان به صورت مجازی برگزار میشدند.
آموزش مجازی در ابتدا به دلیل آماده نبودن زیر ساختها و نا آشنا بودن معلمین، دانش آموزان و اولیا با این اتفاق باعث به وجود آمدن چالش جدیدی برای تمامی آنها شد.
اما پس از کم رنگ شدن همه گیری این ویروس و با تصمیم ستاد مبارزه با کرونا از اولین روز پس از تعطیلات نوروز، یعنی چهارده فروردین هزار و چهارصد و یک مدارس بازگشایی شدند و دانش آموزان پس از غیبتی دو ساله به مدارس بازگشتند.
اکنون آموزشها بهصورت حضوری تداوم دارند، اما این موضوع هنوز هم با نگرانیهای خاصی از سوی جامعه معلمان، دانش آموزان و اولیا همراه است و هستند افرادی که با وجود کاهش آمارهای همه گیری کرونا در سطح جامعه معتقدند که میشد که از سرگیری بازگشایی مدارس را به سال تحصیلی آینده موکول کرد و در این فرصت باقی مانده تا سال تحصیلی آینده زیر ساختهای لازم را آماده کرد تا مشکلی هر چند کوچک برای دانش آموزان و معلمین به وجود نیاید.
در ارتباط با بازگشایی مدارس شروین مسیح، کارشناس تربیتی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: در تمام کشورها شاهد تاثیرات شیوع کرونا بوده ایم. در کشور ما نیز به دلیل طولانی شدن زمان عدم حضور دانش آموزان در مدارس به صورت حضوری، عمق بیشتری پیدا کرد.
به گفته وی در این مدت، دانش آموزان با شرایطی متفاوت رو به رو بوده اند و به صورت غیر حضوری به آموزش خود میرسیدند. معلمهای خود را به صورت فیزیکی مشاهده نمیکردند و همین هم باعث میشد گاهی اوقات چندان جوابگوی معلمین خود نباشند و در امتحانهای خود بعضا با استفاده از تقلب نتیجه بگیرند.
او گفت: البته حاضر شدن دانش آموزان و آماده شدن مدارس و معلمین موضوع خاصی است. چگونگی رفتار معلمین با دانش آموزی که پس از دو سال برای اولین بار به مدرسه میآید، باید بافکر باشد و به نوعی معلم سال سوم یک دانش آموز ۹ ساله حکم معلم سال اول را دارد. اکنون معلمین در سالهای سوم و چهارم با چنین شرایطی مواجه خواهند شد و به نوعی در نوبتهای بالاتر نیز به دلیل غیبت دانش آموزان در این ۲ سال در مدارس این شرایط کمی خفیفتر وجود دارد.
او گفت: به عنوان نکته مثبت این موضوع، میتوان به گسترش روابط اجتماعی بچهها اشاره کرد. دانش آموزان میتوانند اکنون دوستان خود را در مدرسه ببینند و همین موضوع نیز انگیزهای برای آنها است. این نکته مثبتی است که میتوان با اتکا بر آن امیدوار بود دانش آموزان با جدیت بیشتری به حضور در مدارس بیندیشند.
صادق ستاری فرد، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش نیز در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: استقبال بسیار مطلوبی از آموزش حضوری شد. از همه خانوادهها و همچنین معلمین تشکر میکنم که در این وضعیت که نگرانیهایی وجود داشت به مدرسه اعتماد کردند و فرزندانشان را روانه مدارس کردند.
او گفت: در روز نخست بازگشایی مدارس حدود ۸۳ درصد دانش آموزان در کلاسهای درس حضور داشتند و اکنون میزان حضور به ۹۴ درصد رسیده است و استقبال خوبی را از این موضوع شاهد بوده ایم. البته سعی کردیم شیوه نامههای بهداشتی را در مدارس به بهترین شکل انجام دهیم.
معاون سلامت و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش گفت: در مدت همه گیری کرونا به دلیل تعطیلی، در بخش تربیت بدنی و سلامت در مدارس با کمبودهای جدی رو به رو بودیم. باید برای بازگشت به شرایط مناسب کارهای فراوانی را در این موضوع در سال تحصیلی کنونی و آینده انجام دهیم. به عنوان نمونه در ۱۰ رشته در مقطع متوسطه اول و دوم مسابقات و رویدادهای ورزشی را اجرایی خواهیم کرد تا بتوانیم شرایط بهتری را برای سلامت دانش آموزان به ارمغان آوریم.