نشنال اینترست: عربستان جنگ در یمن را چگونه توجیه می‌کند؟

نشنال اینترست در گزارشی حمله ائتلاف سعودی به یمن را مقابله با تهدید راهبردی علیه مرز‌های عربستان توجیه کرد.

مجله آمریکایی نشنال اینترست در گزارشی به قلم احمد المیمونی، ژنرال بازنشسته و مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات در موسسه رسانه مستقر در ریاض نوشت: روابط تاریخی عربستان سعودی با یمن میان ثبات و تنش در نوسان بوده است. توافق جده که در روز ۱۲ ژوئن سال ۲۰۰۰ میلادی امضا شد اختلافات ارضی میان پادشاهی عربستان و جمهوری یمن را حل کرد و در آن بر تعهد دو کشور به پیمان طائف تاکید شد که مرز‌های دو کشور را تعیین کرده است.

یمن که از منابع طبیعی بی بهره است برای اداره امور خود  به حمایت‌های عربستان سعودی وابسته است و در مقابل عربستان هم به نیروی کار یمن وابسته است به همین علت هم دو کشور روابطی دوجانبه ایجاد کرده اند که به نفع هر دو است.

در این گزارش ادعایی اقدامات ضدحکومتی انصارالله از سال ۲۰۰۴ الی ۲۰۱۱ که همزمان با تحولات به اصطلاح بهار عربی بود عامل بروز جنگ معرفی شده است. این جنگ‌ها شورای همکاری خلیج (فارس) را وادار کردند که ابتکاری را برای میانجیگری میان گروه‌های درگیر در یمن با هدف مقابله با تنش‌های روزافزون ارائه بکند. این ابتکار شامل یک طرح انتقالی برای انتقال مسالمت آمیز قدرت از علی عبدالله صالح به معاون وی عبدربه منصور هادی بود.

ابتکار و تلاش‌های شورای همکاری خلیج (فارس) از حمایت ۵ عضو دائم شورای امنیت و اتحادیه اروپا هم برخوردار بود. اما انتقال قدرت با مخالفت انصارالله یمن همراه بود. با حمایت های مردمی بانک مرکزی، فرودگاه‌ها و بنادر دریایی یمن به کنترل انصارالله درآمد. بعد از آن انصارالله کنترل صنعا را به دست گرفتند.

به درخواست منصور هادی رئیس جمهور یمن شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ منصور هادی را به عنوان رئیس جمهور یمن به رسمیت شناخت و از انصارالله خواست که از صنعا که در سال ۲۰۱۴ کنترل آن را بدست گرفته بودند عقب نشینی بکنند. از آن زمان نیرو‌های وابسته به منصور هادی رئیس جمهور به رسمیت شناخته شده یمن از سوی جامعه بین الملل با حمایت ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان با انصارالله می‌جنگند. آنها با پیشنهادات یکجانبه سعی داشته اند انصارالله را پای میز مذاکره آوردند. این در حالی است که به هیچ یک از خواسته های انصارالله توجه نشده است.

روز بیستم مارس ۲۰۲۲ انصارالله یمن عملیات موفقیت آمیزی را ضد تاسیسات مختلف عربستان از جمله پمپ بنزین و دیگر زیرساخت‌های این کشور انجام دادند. این حملات در پاسخ به تهاجمات ناجوانمردانه سعودی ها به مراکز غیرنظامی یمن و با هدف تضعیف توانایی عربستان برای ارسال نفت به بازار‌های جهانی انجام شد.

حضور القاعده بهانه عربستان و آمریکا برای حمله به یمن

سرزمین یمن به علت امنیت و ثبات شکننده و ضعیف بعنوان پناهگاهی امن برای القاعده هم محسوب می‌شود. آمریکا و عربستان با بهانه هدف قراردادن تروریست ها در خاک یمن با هم به تبادل اطلاعات می‌پردازند و اقدامات مشترکی را هم انجام می‌دهند. اما انصارالله با تدابیر خود موفق شدند کنترل یکی از مهم‌ترین مراکز بازرسی مسیر‌های آبی را در تنگه باب المندب به دست بگیرند. در این گزارش ادعا شده است با توجه به آن که ایران هم کنترل تنگه هرمز را در اختیار دارد این وضع تاثیرات فاجعه باری بر تجارت و تامین انرِژی جهانی برجای خواهد گذاشت.

در انتهای این گزارش به طرح ۳ میلیارد دلاری عربستان و امارات برای کمک به اقتصاد یمن و مخالفت انصارالله اشاره شده است، ولی اشاره‌ای به درخواست انصارالله برای رفع کامل محاصره و نجات مردم یمن از گرسنگی نشده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
France
7891
۰۸:۱۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
چطور حراست حرمین شریفین با یمنی ها بود. ضباط حرمین همه یمنی بودند ولی به یکباره همه یمنی ها حسین کامل شدند؟ تف به رویت بن سلمان کودتاچی. تو غصب کردی جایگاه ملک را. قبرت کنده شد سنگ قبری پیدا کن که مرگت بسیار نزدیک است. همه تو را تنها گذاشتند و خدا هم تو را بحال خود رها کرده. حال تو ماندی و اهل الخناجر.
آخرین اخبار