اجرای ۱۵۰ طرح آبیاری تحت فشار در ارزوئیه

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی ارزوئیه گفت: در این شهرستان تا کنون مجموعا ۱۵۰ طرح آبیاری تحت فشار با مساحت ۱۲هزار هکتار اجرا شده است.

یوسف پور عبدالله، گفت: در شهرستان ارزوئیه تا کنون مجموعا ۱۵۰ طرح آبیاری تحت فشار با مساحت ۱۲هزار هکتار اجرا شده است که ۳۵ درصد مساحت اراضی کشاورزی شهرستان را تحت پوشش قرار می‌دهد. به گفته او در سال ۱۴۰۰-۹۹ شهرستان ارزوئیه با تاکید بر اصلاح آبیاری سنتی به روش نوین و با اولویت قرار دادن پروژه‌های آبیاری تحت فشار و استفاده از تسهیلات کشاورزی برای جلوگیری ازهدر رفت آب در مسیر مزارع کشاورزی، با اجرای ۷۵۰ هکتار، توانسته کسب مقام نخست توسعه سیستم‌های نوین آبیاری در استان را به خود اختصاص بدهد و به ازای هر هکتار ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش عملکرد محصول و ۳۵ درصد کاهش مصرف آب را داشته است.

پورعبدالله می‌گوید: شهرستان ارزوئیه در شرایط خاص خشکسالی قرار دارد با توجه به کاهش بارندگی درسال ۱۴۰۰ به میزان ۵۰ میلیمتر، منابع آبی سطحی و زیرزمینی شهرستان با افت سالیانه روبه رو شده است لذا با بهره گیری از اجرای روش‌های بهینه سازی مصرف آب اجرای آبیاری تحت فشار و کم فشار و اجرای خطوط انتقال آب به ویژه در سال ۱۴۰۰ و سال‌های اخیر از مجموع مزارع کشت شده، آبیاری به روش موضعی نوار تیپ درسطح ۶هزارو۲۰۰ هکتار برای محصولات گندم و ذرت و هندوانه به میزان ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار متر مکعب صرفه جویی آب و ۴۳ هزار تن افزایش عملکرد محصول داشته است.

پور عبدالله گفت: اجرای موفق سیستم‌های آبیاری تحت فشاربه ویژه آبیاری نوار تیپ در شهرستان تابع عواملی از قبیل شرایط اقلیمی وجود خشکسالی و بارندگی کم سالیانه ترغیب به اجرای نوارتیپ، کیفیت آب، وضعیت توپوگرافی، مشخصات خاک، نوع محصول می‌باشد.

به گفته او در مناطق مختلف شهرستان شامل مناطق بخش مرکزی، بخش صوغان، محصولات زراعی شامل گندم، کلزا، ذرت، پنبه، هندوانه وسایر محصولات زراعی و محصولات باغی شامل خرما، پسته، انار، بادام، گردو و انواع محصولات دانه دار و هسته دار کشت می‌شود که ۳۶ هزار هکتار از مزارع این شهرستان قابلیت پیاده سازی طرح‌های آبیاری نوین را دارد که تاکنون برای حدود ۱۲ هزار هکتار اجرا شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار