مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان سمنان گفت: نوزادان «ایران» یوز ماده سایت مرکز تکثیر یوز ایرانی در توران واقع در سمنان به دنیا آمدند.

آقای ظاهری مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان سمنان گفت: با توجه به حضور تیم دامپزشکی از یک هفته گذشته و بررسی شبانه‌روزی رفتار‌های این جانور، مشخص شد که بارداری کامل بوده و با توجه به شرایط فیزیکی گونه و عدم توانایی در زایمان طبیعی، با نظر دامپزشکان مشاور و دامپزشک معتمد سازمان، نسبت به انجام زایمان سزارین صحرایی اقدام شد.

به گفته مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان سمنان خوشبختانه با توجه به حضور تیم دامپزشکی مجرب، سه توله یوز ایرانی در این زایمان سزارین صحرایی، سالم متولد شدند.

 ظاهری می گوید اقدامات اولیه دامپزشکی یوز ماده ایرانی «ایران» انجام‌شده و حال مادر و توله‌ها فعلاً طبیعی و تحت مراقبت‌های ویژه بعدی هستند.

به گفته وی با توجه به اینکه این نخستین زایمان یوز آسیایی در اسارت است، انشاا... بتوانیم با حفظ این توله‌ها، افزایش جمعیت یوزپلنگ را در شرایط اسارت و سپس در شرایط نیمه اسارت داشته باشیم که کمک بزرگی به حفظ ژن این‌گونه درخطر انقراض است.

یوز‌ها در هر بارداری دو تا شش توله به دنیا می‌آوردند و هرچند این فرایند به‌نوبه خود برای حفظ این‌گونه مهم ازنظر ژنتیکی بسیار اهمیت دارد، اما در کنار این اقدام، همچنان اولویت کاری سازمان حفاظت محیط‌زیست برنامه‌ریزی برای پایش و حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی یوز در کشور است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان سمنان می گوید:پس از دو سال تلاش شبانه روزی متخصصان مرکز تحقیقات بین المللی پارک ملی توران و بهره گیری از روز آمد‌ترین روش‌های نگهداری و زاد آوری در اسارات گونه‌های نادر، و همزمان با بهترین فصل جفت گیری پوزپلنگ‌ها در زمستان و تشخیص صحیح دوره فحل حیوان ماده، "ایران " تنها ماده یوز زادآور این مرکز با "فیروز" یوز نر جوان زنده گیری شده از طبیعت مقدمه عمل لقاح را پس از ۳ مرحله معرفی و جداسازی انجام داد که خوشبختانه توله یوزپلنگ‌ها، با موفقیت به دنیا آمدند.

به گفته وی اقدامات اولیه دامپزشکی یوز ماده ایرانی ایران انجام‌ شده و حال مادر و توله‌ها فعلاً طبیعی و تحت مراقبت‌های ویژه بعدی هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
خدا قوت بده یه عوامل محترم سازمان محیط زیست و محیط بانان عزیز به لحاظ تولد و نگهداری سه یوزپلنگ تازه متولد شده،
آیا امکانی فراهم می کنید تا ما علاقه مندان به محیط زیست ایران عزیز و بویژه کمک به حفظ و بقای یوز ایرانی بتوانیم کمکهای مالی (هرچند اندک) خود را واریز نماییم؟ با سپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
خدا کنه زنده بمونن
باز دوباره مثل پلنگ قائمشهر و خرس اردبیل به فنا نرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
بهترین خبر امروز بود خیلی تبریک به همگی ، خدا قوت به کادر زحمت کش و دلسوز و پرتلاش جهت رسیدگی به این موضوع مهم. حال دلتون همیشه شادباشه ❤️
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
عالیه خداکنه سه تاش ماده باله لااقل.بایدپنج تامی اورد ولی بدشانسی مملکتو ول نمیکنه.اگرماده باشن خیلی به احیای یوزکمک میکنه.خسته نباشید.ولی حقوقتون بایدبیشتربشه.کی قدربدونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
چطور سه تا ماده مي تونن به افزايش جمعيت كمك كنن ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
به نظرم در صورت عدم کنترل صحیح میتونن برای امنیت ساکنین روستاها و حتی بعضی شهر ها خطرات جدی داشته باشن. اکوسیستم تغییر کرده و مواد غذایی محدود هست .
Iran (Islamic Republic of)
پویا
۰۰:۱۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
آخ جون دست مریزاد برا همه دست اندر کاران خاهش میکنم همین جوری ادامه بدین تا نسل این گونه بسیار زیبا ادامه داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
حاج مرتضی مداح همدانی
۲۳:۱۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام خداقوت میگم به همه عزیزتیم جراحی.خداراشکرکه توله هاسالم بدنیاآمدن وحال مادرشان وخودشان خوبه.ازاین بابت خیلی خوشحالم خیلی وقت بودمنتظراین لحظه بودم دوستشان دارم حتی ازبچه هام بیشتر.توراخدامواظبشان باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
ممنون از زحمات سازمان محیط زیست و تیم مراقبت از این یوزها مطمینا پرسنل درگیر در این کار عاشقانه کارشون رو دوست داشتند خدا کنه برای زحمات این عزیزان جوایز ارزنده ایی در نظر بگیرن گرچه این افراد عاشق کارشون هستند و نیازی به این گونه مسایل ندارن ولی این وظیفه ماست کاش یک صندوق معرفی میکردین تا هر کسی که دوست داره در حد وسعش هدیه ایی به این عزیزان اهدا کنه ممنونم از تک تک اعضا تیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
عه یعنی به عبارتی 60میلیون وام به یوز جون میدن واسه سه قلوها
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۰۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
تبریک به خودم تبریک به ایران تبریک به همه ، مبارک باشد . اینشااله صد و بیست ساله شوند .
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۵۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
بوی انسان بگیرن مادر بچه هارو میخوره
Iran (Islamic Republic of)
مرجان
۱۲:۵۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
خدا رو شکر و دست کارکنان این مجموعه مراقبت کننده از حیات محیط زیست کشورمون درد نکنه.ازشون متشکریم.
Netherlands
ناشناس
۱۲:۲۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
چه فایده باز بیان داخل شهر و یک پلیس با تیر جنگی برای همیشه بیهوششون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
همچی گفتین فرزندان یوز ایران متولد شدن که فک کردم دختر خاله هام متولد شدن ب سلامتی ب تن درست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
ببینید هر مملکتی با آدمهاش آباد میشه . هر مملکتی با جنگل و دشت و دریا مغرور تر میشه و جنگل و دشت و دریا را حیوانات داخلش تشکیل میدهد .