تابش گفت: خرده فروش‌ها قیمت بالاتری را برای فروش روی قفسه های فروش در نظر می‌گیرند و عملا طرح درج قیمت تولید کننده از کار می اُفتد.

آقای عباس تابش رئیس سازمان حمایت، مویدیان کارشناس اقتصادی و صمد عزیز نژاد عضو هیئت علمی مرکز پژوهش‌های مجلس در میز اقتصاد امروز به مصاحبه درباره طرح درج همزمان قیمت مصرف کننده و تولید کننده گفت‌وگو کردند.

سوال: چه اتفاقی افتاد که بنا شد دوباره قیمت مصرف کننده به کالا‌ها بازگردد؟

تابش: مدتی قبل تولیدکنندگان موظف به درج قیمت تولید کننده روی کالاها شدند. باید این به عنوان یک فرهنگ در جامعه شناسانده می‌شد. متاسفانه برخی اصناف فرآیند درج قیمت را که مطابق ماده ۱۵ قانون نظام صنفی است. رعایت نکردن و در نهایت ما حداکثر قیمت مصرف کننده را روی بسته بندی محصول اضافه کردیم. باز هم درج قیمت روی قفسه الزامی خواهد بود اما اگر فروشنده‌ای خواست می‌تواند آن را ارزان‌تر بفروشد؛ ارزان فروشی جرم نیست. 

سوال: مشکلات اجرای این طرح چه بود؟

مویدیان: موضوع طرح درج قیمت تولید کننده بیش از ۱۰ سال است که مطرح شده و اجرای آن دی سال قبل آغاز شد، اما به دلیل شتاب‌زدگی در اجرا نواقصی را به همراه داشت که مجری را مجبور به بازطراحی کرد. هدف این طرح، شفافیت در زنجیره ارزش بود تا هزینه‌های حلقه‌های توزیع را کاهش دهیم. این شفافیت ایجاد نشد چرا که اطلاع رسانی مناسبی درباره نوع کالا‌ها و درصد سودی که باید به قیمت تولیدکننده اضافه شود، وجود نداشت.

همچنین هیچ ضمانت قانونی برای درج قیمت روی قفسه نبود. مصرف کنندگان هم اطلاعات کافی درباره میزان سود تعریف شده نداشتند. متاسفانه مصرف کننده انتظار تورمی را برای کالا‌های مختلف دارند و به همین دلیل خرده فروش‌ها قیمت بالاتری را برای فروش در نظر می‌گیرند. با وقوع این اتفاقات عملا طرح درج قیمت تولید کننده از کار افتاد.

سوال: متولی نظارت بر درج قیمت روی قفسه چه کسی بود و چرا سازمان حمایت این موضوع را پیگیری  نکرد؟

تابش: الزام قانونی برای درج قیمت روی قفسه‌ها وجود دارد در نتیجه ضمانت اجرایی دارد. دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و تولید کننده، مسئول رسیدگی به این موضوع بوده البته همزمان با اجرای طرح به دنبال ورود به بازار و برخورد با خرده فروش‌ها نیستیم. تخفیف‌های موهومی هم از تولید شکل می‌گرفت نه از شبکه توزیع؛ قیمت ۵۰ درصد بالاتر زده می‌شد تا ۴۰ درصد تخفیف بوخورد.

ما دنبال شفاف کردن بودیم، اجرای این طرح نشان داد که تخلف گران فروشی در توزیع کالا صورت می‌گرفت. بخش بزرگی از شبکه توزیع فروشگاه‌های زنجیره‌ای است که قیمت‌ها را رعایت می‌کنند، اما در بخشی از واحد‌های صنفی این اتفاق نمی‌افتد. با این وجود بستر برای ورود و نظارت بازرسان و شفافیت فراهم شده است.

سوال: آیا این راهکار، راهکار مناسبی برای کنترل قیمت‌ها بود؟

عزیز نژاد: در دنیا برای این مسائل راهکار دارند و آن اتصال تمام حلقه‌ها به صندوق مکانیزه فروش است. با این روش تخلفات همگی روشن و مشهود خواهد بود. در این روش وزارت صمت بر قیمت تولید نظارت خواهد کرد و نظارت بر قیمت‌ها از طریق شبکه برخط امکان پذیر است.

با این روش هم شفافیت در آمد و هم شناسایی تخلفات تسهیل خواهند شد. اگر کالایی فروخته شود که برچسب عوض شده یا قیمت آن تغییر کرده، سازمان حمایت با این سازوکار آن را به صورت برخط شناسایی خواهد کرد.

سوال: چرا از ابتدا سراغ اجرای این طرح صندوق‌های مکانیزه نرفتید؟

تابش: متولی اجرای صندوق‌های مکانیزه فروش وزارت اقتصاد است و واقعا یکی از حلقه‌های مفقوده کنترل بازار است که هنوز اجرایی نشده، در طرح درج قیمت تولید کننده.  اغلب سامانه‌های وزارت صمت از جمله سامانه جامع تجارت تا پایان سال تکمیل خواهد شد و تکمیل اجماعی آن‌ها، با توجه به کمبود بازرس، تاثیر چشمگیری را بر بهبود کنترل خواهد داشت. در این مدت عددی که به عنوان قیمت تولید کننده زده می‌شود مبنای محاسبه مالیات خواهد بود.

هیچ جای برنامه ریزی وزارت صمت بنا به محاسبه قیمت توسط مردم نبود و خرده فروش باید قیمت را درج می‌کرد، اما با توجه به عدم اجرای قانون الزام درج حداکثر قیمت مصرف کننده را اضافه کردیم. پیش از این آب معدنی ۴۵۰۰ تومان فروخته می‌شد، اما امروز با نرخ کمتری به فروش می‌رسد. تمام کالاها به جز اقلام پزشکی، البسه، مواد اولیه، محصولات فله، محصولات بورسی، لوازم التحریر و چند محصول دیگر با این روش عرضه خواهند شد.

برچسب ها: کاهش قیمت ، درج قیمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر علی
۱۴:۳۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
همش چرته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
اقتدار بها ین میگن نه تنها طرحه خودش خیلی تاثیر گذار نیست حتی خرده فروشم رعایت نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
حرف
۱۳:۵۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
با این طرحتون فقط جیب تولید کننده رو پر کردین برای مثال ابمعدنی کوچک قیمت فروش روش 4000تومان بود و به قیمت 1450تا1700میرسید دست سوپری تازه پخشها هم سود میکردن
ولی الان چی شده تولید کننده میفروشه 2800تا3000و به دست سوپری میرسه 3000تا3300در نهایت سوپری رو مجبور کردن همون 4000بفروشه الان این وسط کی سود کرده تولید کننده و مصرف کننده همون 4000تومان پول میده به حال مصرف کننده فرقی نکرده با این طرح دست بردین تو جیب سوپری بدبخت برای کارخونه که یه سهمی رو به شما طراحان این طرح مزخرف بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
واقعا دولت زورش ب اینا نمیرسه ؟؟؟ همچی ک افتاده دس مردم وتولید کننده ها وکارخونه دارا هر قیمتی دوس دارن میفروشن واقعا مملکت بیصاحب شده وظیفه ی مسئوولین پ چیه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
در محل زندگی ما چندین سوپر ومغازه وجود دارد وهر کس هرچقدر عشقش بکشه اجناس رو میفروشد ویک کالا دراین سوپریها قیمتهای متفاوتی دارند باید این دست ها رو که به مردم خیانت می کنند برید دزدی در روز روشن وازجیب مردم بدبخت باید دولت با اینها اشد مجازات را انجام دهد
France
ناشناس
۰۱:۴۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
راحت میشود ،جلوی گرانی را گرفت یک اداره مستقل بدون ذینفعان با آمارهای کالاها مصرفی واشباع بازار ،مثلا یک کالا که گران باشد مثل گوشت چون نظارت بازدارنده نیست خیلی تمیز پاک کرده نیست ولی اگر رقابت وارزانی باشد التماس مشتریان هم می‌کنند برای خرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
این طرح ها فقط راهی جدید برای کلاه گذاشتن سر مردم باز میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
جمع کنید این مسخره بازی قیمت تولید مصرف به جای این کارها جلوی افزایش قیمت ها رو بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
عجیب مگ میشه یکی کامنت نذاشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
همه اش نشد. نمیشه. نزاشتن...
چیکار دارید می کنید دقیقا؟ حقوقتون حلاله آیا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
یعنی فقط مردم رو سرکار گذاشته این وزیر صمت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۳ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
خیلی بیجا کردند..مگه هر کی برا خودشه..دولت باید اینهارو مجبور کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگر خود این تابش حذف بشه بازار خود به خود آرام میشه. سوابق سال‌های گذشته ش تاسف آوره...
France
7891
۲۲:۳۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
هر چیز تعریف خودش را دارد. وقتی تعریف از بین رفت همان چیز نیز از بین میرود. فقظ خداست که لا یوصف است. وقتی بازار را نمیتوانی تعریف کنی یعنی بازار نیست. وقتی قیمت یا همان فی را نمیتوانی تعریف کنی جنس هم محو می شود. کمبود گرانی میاورد و گرانی جنگ را. چو بیرنگی اسیر رنگ شد موسیی با موسیی در جنگ شد. الان جنگ است بین مصرف کننده و فروشنده. این دو سالهاست با هم کنار هم در بک جا سینه میزنند ولی چشم دیدار یکدیگر را ندارند. اب هم از اب تکان نمی خورد. توجیه هم سخیف ترین کاریست که مجرم پس از ارتکاب جرم مرتکب می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
ملت اگه نخوان کسی از حمایت کنه کیو باید ببینن
هرجا رییس حمایت کننده از مصرف کننده است به ضرر مردم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
شماهاشعارارزان فروشی جرم نیست شعارندین چندفیلم سندهست که باارزان فروشابرخوردمی کنیدوتهدیدمی کنید ،این همه گرانی چرابعدازشهادت سردارسلیمانی داره اتفاق می افته ازوقتی سرداررفته شماهادیوانه وارگرانی راه انداختین انشالله چوب این همه ظلم ازخداوآه مردم رامی خورین امین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
تابش هم هرچی ازش سوال میکنن حواله میده به یه دستگاه دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
خدایی 1 اقتصاد پایدار ندارید
برنج 100 درصد افزایش
اجاره 200 درصد افزایش
مملکت دست پولدار هاست نه دولت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
اتفاقا سوپر مارکت ها خیلی هم استقبال کردن و یه بد بختی میخواست یه بیسکوئیت بخوره به این بهونه چهل تا پنجاه درصد حد اقل بهش گرون دادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
شما اگه راست میگین که دنبال برچیدن فسادین ، تشریف ببرین این درج قیمت را از شرکت و کارخانه ها پیگیری کنین .لابد براتون نون و آب داره
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۵۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
چرا نمی‌خواهید باور کنید دستگاههای نطارتی و بازرسی برای متخلفین هیچ ترس و واهمه ای نگذاشته و ایشان احساس خودمانی بودن با این دستگاهها را دارند!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
کی بود میگف اجرای این طرح باعث کاهش قیمت شده به نظرم ی سر به بازار بزنید قیمتا صدبرابر شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
خبرنگار محترم ، در خبر اقا و خانم نداریم صرفا جهت اطلاع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
والا خون ملت تو شیشه هست خودشون که وضعشون خوبه به نام دین بنام اسلام همه کار کردن تو این مملکت تمام جوون‌ها بیکار معتاد مسئولین هیچکدوم فکر ملت نیست جز عده ای قلیل و خداترس خدا پدر احمدی نژاد رو بیامرزه دست همتون رو رو میکرد بخاطر این نزاشتید بیاد بالا..... نکنین یکم انسانیت خوبه مملکت رو دادن یه مشت مدیری که هیچ تدبیری بلد نیستن پول بیت المال معلوم نی کجا خرج میشه
Iran (Islamic Republic of)
علي
۲۰:۱۰ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
اين يعني كشك !!!!
مملكت رو هواست ! و هركي دلش بخواد به نفع خودش عمل ميكنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
طرح بی معنی و مزخرف که بیشتر باعث عذاب مردم شده خدا انشاالله عذاب مسئولین نادان را بیشتر کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
راهکار پائین آمدن دلاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
هدف شما فشاربرمردم است خدا جواب تان را بدهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
گل بود به سبزه نیز آراسته شد! قحطی ماکارونی چیه این وسط؟ :))
شرکت های پخش کننده تو بازار شایعه کردن که ماکارونی ۵۰۰ درصد افزایش قیمت خواهد داشت! کسی ک تو عمرش ماکارونی نخورده، تو صف ماکارونی بود! این چ وضعشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
این طرح اصلا خوب نیست.روی محصول قیمت تولید رو زده 15000 به فرض.بعد هر فروشگاهی یه قیمت میده .معلوم نیست کی به کیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
من به عنوان یه فروشنده خواهش میکنم ک قیمت تولید کننده رو از روی کالا حذف نکنید! اکثر فروشنده های خرد، کالا هارو از پخش کننده ها و عمده فروش ها تهیه میکنن و از خصلت عمده فروش ها هم ، خرید و نگهداری در انبار و فروش به چند برابر قیمت هستش! قیمت تولید کننده باعث میشه عمده فروش نتونه بیش از حد روی کالا بکشه و مام با قیمت منصفانه و حتی کمتر از مصرف کننده دست مشتری برسونیم!
فرآیند قیمت تولید کننده و حداکثر قیمت مصرف کننده ،طرح واقعا بهتری هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
بله با ناز و نوازش کردن گرانفروش و کم فروش و محتکر، این مملکت درست نخواهد شد. یک بار هم مثل آن آقا، این افراد سرکش و خودسر را در گونی کرده و در کوره بیاندازید تا نتیجه مناسب را با چشم خود ببینید. نظارت و کنترل مرد میدان می خواهد که در میان امثال شما، چنین کسی را نمی بینیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
عین همه طرحها اول اجرا میشه بعد گندش در میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
ب ولا من یکی موندم ایی وظیفه ی مسئوولین دیگه چیه؟؟؟؟؟ چقد میگید همچی افتاده دس دلال واختلاسگر چرا کوتاهی میکنید تو همچی ؟؟؟ بابا مردم رای میدن رئیس جمهور ک بداد مردم برسه تو ایی چن ماه برنج ۳۰ تومنی شده ۱۰۰ تومن پراید ۱۴۰ میلیونی شده ۲۰۰ خورده ای زولبیا بامیه ۳۰ تومتی شده ۷۰ خرما ۷ تومنی شده ۴۰ ب ولا میترسیدیم یزوزی بگیم صد رحمت ب روحانی همونم شد رئیسی تو هم نتونستی از عهده هیچی بر بیای از بس اوضاعمون خوب بود وزرای اقتصادی هم برکنار کردی ... ورد زبان هر ایرانی صد رحمت ب روحانی آقا وجدان داشته باش بدون ویرایش نشر بده چون حرف دل خیلیاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
قبلا روی قیمت کالاها قیمت مصرف کننده بود میفهمیدیم یه کالا قیمتش چنده، حالا هر فروشنده ای هم میخاست تخفیف میداد ولی الان قیمت تولید کننده داره و هر فروشنده هرقیمتی خواست میده بهمون
Iran (Islamic Republic of)
واقعیت
۱۷:۱۸ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
چرا باید همکاری کنند ، چرا دولت از خودش شروع نکنه و مشخص کن قیمت برق و گاز و مالیات و عوارض و خدمات دولتی دیگر چند تمام میشه و چطوری قیمتها حساب کرد بعدا بیاد سراغ خرده فروشان بدبخت که دنبال یک لقمه نان حلال عکس آقایان که دنبال دیگ ها میلیاردی
آخرین اخبار