روزنامه صهیونیستی جروزالم پست با اشاره به مذاکرات ایران و عربستان، خروج آمریکا از خاورمیانه را عامل نزدیکی این دو کشور دانست.

رسانه‌های خبری روز‌های اخیر خبر دادند ممکن است نمایندگان ایران و عربستان در بغداد به منظور عادی سازی روابط بار دیگر با یکدیگر مذاکره کرده اند.

نشریه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی در این باره نوشت: سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این دور از مذاکرات عادی سازی روابط با عربستان سعودی را مثبت و سازنده توصیف کرد. اما هنوز هیچ زمان مشخصی برای از سرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور اعلام نشده است.

عربستان و ایران از سال‌های ۱۹۷۹ یعنی زمانی که انقلاب اسلامی پیروز شد همواره رقبای منطقه‌ای جدی برای یکدیگر بودند. آمریکا در دهه‌های گذشته نقش مهم و سازنده‌ای در خاورمیانه داشته است، اما دولت جو بایدن با اقداماتی که انجام داده به دنبال کاهش نقش آمریکا در منطقه است که منجر به تغییر در حضور ژئوپلیتیکی واشنگتن در خاورمیانه شده است.

یوزی ربی، مدیر مرکز دایان برای مطالعات خاورمیانه و آفریقا در دانشگاه تل آویو در این باره گفت: گفتگو‌های اخیر ایران و عربستان در سایه کاهش نفوذ استراتژک آمریکا در منطقه صورت گرفته است.

یوسی کوپرواسر، مدیر طرح تحولات منطقه‌ای خاورمیانه در مرکز امور اورشلیم نیز ضمن موافقت با این نظریه معتقد است: عربستان پس از ترک آمریکا از خاورمیانه بسیار نگران هستند. زمانی که سعودی‌ها تلاش آمریکایی‌ها برای از سرگیری توافق هسته‌ای با ایران را می‌بینند به این فکر می‌افتند که راهی ندارند جز اینکه به دنبال دوستان دیگری در منطقه باشند.

وی ضمن ادعا در این مورد که عربستان یکی از متحدان بی، چون و چرای اسرائیل در منطقه است، خاطرنشان کرد: ما دوست داریم عربستان برای همیشه یکی از بهترین دوستان ما باقی بماند، ولی این طور به نظر می‌رسد که سعودی‌ها به دنبال آزمودن تمامی گزینه‌ها هستند.

بسیاری از کارشناسان غربی می‌گویند دیدار‌های اخیر مقامات ایران و عربستان بیشتر در مورد وضعیت یمن و نقش ریاض است.

این روزنامه در بخشی از گزارش خود اشاره می‌کند: عربستان در حال حاضر خود را در موقعیتی بسیار پیچیده در یمن یافته است و برای همین به دنبال راهی برای فرار از این وضعیت است.

به گفته این روزنامه صهیونیستی "سعودی‌ها در یمن شکست خورده اند و می‌خواهند برای جبران خسارات ناشی از این جنگ چند ساله با کشور‌های منطقه از جمله ایران مصالحه کنند و از طرفی هم به دنبال ایجاد شرایطی هستند تا از طریق آن نیرو‌های مردمی انصارالله در یمن بیش از این قدرتمند نشوند.

این روزنامه صهیونیستی مدعی است: عربستان نگران نفوذ ایران در یمن است و این اصلی‌ترین انگیزه سعودی‌ها برای دیدار و گفتگو با مقامات ایرانی است.این گونه به نظر می‌رسد که عربستان برای ادامه مذاکرات توافق ابراهیم و روند عادی سازی روابط کشور‌های عربی با اسرائیل به دنبال مذاکره و هماهنگی با ایران است.

این روزنامه در پایان این گزارش خود تاکید می‌کند "اگر روابط ایران و عربستان به همین روال ادامه پیدا کند و رو به بهبود اوضاع پیش برود این می‌تواند توافق ابراهیم و روند عادی سازی روابط کشور‌های عربی با اسرائیل را به خطر بیاندازد و این موضوع می توان برای تل آویو بسیار نگران کننده باشد. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
این کشورها یی که شما به اصطلاح
با آنها مذاکره می کنید به هیچ عنوان
قابل اعتماد نیستند.
چون آنان با اسرائیل در ارتباط هستند
و روابط با آنان بی فایده است، از کجا معلوم که فردا از طریق آنها اسراییل
در کشورما نفوذ نکنه و جاهای حساس
و استراتژیک کشور مورد شناسایی و
سو استفاده آنها قرار نگیرد.
خدا رحم کنه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
شورای امنیت ملی و وزارت امور خارجه چکار دارند می کنند!!!
همه همسایه ها دم در آوردن؟؟؟ عربستان افغانستان آذربایجان!!!
واقعا با عربستان که داره مردم یمن رو همچنان بدون رعایت آتش بس می کشه و یا شیعیان خودش رو گردن می زنه داریم سر چه چیزه مهمی مذاکره می کنیم!!
پیش شرط مذاکره باید عقب نشینی امارات و عربستان از یمن می بود!!!
آخرین اخبار