از ۲۰ فروردین امسال بارنامه الکترونیکی در خراسان جنوبی صادر می‌شود، اما مشکلاتی بر سر راه اجرای کامل این طرح قرار دارد.

حذف بارنامه کاغذی و صدور بارنامه الکترونیکی چند روزی است که در خراسان جنوبی کلید خورده است.

با اجرایی شدن این طرح، بسیاری از نهاد‌ها از جمله سازمان امور مالیاتی و دستگاه‌های نظارتی می‌توانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند و بسیاری از مشکلات نیز برطرف می‌شود.

اما گویا مشکلاتی در اجرای این طرح وجود دارد که نیازمند توجه بیشتر مسئولین برای حل معضلات است.

طرحی مفید با اشکالاتی دست و پا گیر

یکی از رانندگان کامیون که در پایانه بار بیرجند مستقر بود گفت: طرح حذف بارنامه کاغذی و صدور بارنامه الکترونیکی سبب می‌شود تا راننده به صورت برخط بتواند به اطلاعات بار دسترسی داشته باشد.

او گفت: یکی از مشکلاتی که در این طرح وجود دارد این است که در برخی از شهر‌ها و مناطق هنوز اینترنت وجود ندارد و نمی‌توان از برنامه‌های موبایلی پیش بینی شده استفاده کرد.


بیشتر بخوانید


یکی دیگر از رانندگان گفت: رسید‌های مربوط به تحویل بار در برنامه موبایل تعریف نشده است و رانندگان نمی‌توانند به این رسید دسترسی داشته باشند.

او گفت: در صورتی که طرح به طور کامل اجرایی شود بسیاری از مشکلات قبلی که با صدور بارنامه کاغذی وجود داشت حل می‌شود.

بارنامه الکترونیک، تنها سند مورد تأیید برای جابجایی کالا

قاسمی سرپرست معاونت حمل و نقل اداره کل راهدار‌ی و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: با حذف بارنامه کاغذی، بارنامه الکترونیک تنها سندی است که در جابجایی کالا مورد استفاده قرار گرفته و مرجع مورد تأیید برای تمامی دستگاه‌ها از جمله سازمان مالیاتی، دستگاه‌های نظارتی، صاحبان کالا و وزارت صمت است.

او گفت: شرکت‌های حمل و نقل باید نسبت به صدور الکترونیکی بارنامه‌ها براساس ضوابط ابلاغی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اقدام کنند.

قاسمی گفت: مهم تربن دستاورد‌های حذف فیزیک بارنامه، جلوگیری از جعل بارنامه، صرفه جویی در چاپ و توزیع بارنامه، تعیین مرجع واحد برای تأیید اصالت بارنامه و جلوگیری از مراجعات مکرر شرکت‌ها به بانک برای اخذ کاغذ بارنامه است.

سرپرست معاونت حمل و نقل اداره کل راهدار‌ی و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: آموزش‌های لازم نیز به شرکت‌ها و رانندگان داده شده تا بتوانند از برنامه‌های موبایلی پیش بینی شده نیز استفاده کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.