شب شعر «تا ابد آبی» به مناسبت گرامیداشت روز ملی خلیج فارس به همت حوزه هنری هرمزگان و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در بندرعباس برگزار شد.

سعید عبدلی زاده رییس حوزه هنری استان هرمزگان در این مراسم گفت: خلیج فارس این پهنه تا ابد آبی افتخار پایمردی چندین نسل، مقاومت‌ها و ایثارگری‌های مردمان ایران زمین بوده و آنچه هویت ما در نوار جنوبی ایران اسلامی شکل می‌دهد، خلیج فارس است.

رییس حوزه هنری هرمزگان از جمع آوری اشعار شاعران هرمزگانی با محوریت خلیج فارس و فرهنگ مقاومت در قالب یک اثر هنری فاخر و مکتوب در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: شاعران و هنرمندان امروز نیز با شعر خود نقش مهمی در معرفی تاریخ و تمدن استان هرمزگان به تمام دنیا دارند.

اسماعیل جهانگیری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان و دبیر دوازدهمین جشنواره بین المللی فرهنگی – هنری خلیج فارس با حضور در جمع شاعران گفت: امروز به واسطه هوشیاری مردم ایران اسلامی و همچنین به صحنه آمدن هنرمندان و فعالان رسانه‌ای سالانه شاهد تولیدات فاخر بسیاری در جهت معرفی هویت‌های فرهنگی، تاریخی، پژوهش، آداب، رسوم، آیین‌ها و ... در مورد خلیج فارس در سطوح مختلف منطقه‌ای و جهانی هستیم که منجر به آگاه سازی افکار عمومی جهانی شده است.

در ادامه امینه دریانورد مدیر کل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان گفت: روز ملی خلیج فارس برای هر ایرانی که دلش در گروه سربلندی مملکت و زادبومش است، روزی تاریخی و افتخارانگیز است.

وی گفت: هنرمندان همواره تلاش کنند با قلم خود، آیین‌ها، آداب و رسوم و خرده فرهنگ‌های ساحل نشینان خلیج همیشه فارس را به جهانیان عرضه کنند.

در ادامه این نشست علی رضایی محقق، پژوهشگر و پیشکسوت فرهنگ و هنر استان هرمزگان گفت: هر زمان که از خلیج فارس سخن به میان می‌آید یک علقه، وابستگی و گره عجیب اسطوره‌ای بین مردم ایران با این پهنه آبی در جنوب کشور ایجاد می‌شود.

وی خطاب به شاعران و ترانه سرایان حاضر در شب شعر «تا ابد آبی» تاکید کرد: مردم کرانه‌های خلیج فارس با کلام، لهجه، ترانه‌ها و لالایی‌های خود حافظ زبان و فرهنگ خود هستند شما نیز با قلم و کلام خود حافظ این واژه‌های گرانبها باشید.

دکتر اسدالله نوروزی عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان نیز به اهمیت نقش خلیج فارس اشاره کرد و گفت: فرهنگ، هنر و تمدن نقش ممتازی در کرانه‌های خلیج فارس دارد و تاریخ خلیج فارس که تاریخی روشن است با زندگی مردم سواحلش پیوند عمیقی دارد.

وی گفت: لفظ ایران در ابتدا پارس بود و خلیج فارس نیز برگرفته از همان نام قدیم ایران است و هر زمان از نام ایران سخن به میان می‌آید، نمی‌توان از حافظ، خیام و فردوسی و آثار آن‌ها در پرآوازه کردن نام ایران یاد نکرد.

برچسب ها: شب شعر ، خلیج فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.