ترکیه پس از درخواست صهیونیست‌ها، چند نفر از فعالان حماس را از خاک خود اخراج کرد.

روزنامه عبری «اسرائیل هیوم» در گزارشی به نقل از یک منبع فلسطینی اعلام کرد که رژیم صهیونیستی در جریان مذاکرات برای احیای روابط با ترکیه، فهرستی از اسامی فعالان حماس که در ترکیه ساکن هستند را به مقامات آنکار تحویل داده و خواستار اخراج آن‌ها شده است.

حازم قاسم، سخنگوی جنش حماس چندی پیش در مصاحبه با المیادین مواضع ترکیه در قبال فلسطین را مورد انتقاد قرار داده بود. اسراهیل هیوم، به نقل از آن منبع فلسطینی نوشت که این درخواست پس از آن صورت گرفت که ترکیه به درخواست رژیم صهیونیستی ده‌ها فعال جنبش حماس که عمدتا با شاخه نظامی حماس در ارتباط هستند را از خاک خود اخراج کرد. در واقع ترکیه نه تنها اجازه بازگشت و  ورود فعالان حماس را به خاک خود نداده، بلکه رسما آن هارا اخراج کرده است.

این منبع فلسطینی در ادامه مصاحبه خود با این روزنامه عبری زبان اعلام کرد که رژیم صهیونیستی فهرستی از فعالان حماس و اطلاعاتی درباره نقش آن‌ها در عملیات‌ها علیه رژیم صهیونیستی به مقامات ترکیه تحویل داده و در مقابل نیز ترک‌ها به فعالان حماس اطلاع دادند که آن‌ها متعهد شده اند که حماس نباید در خاک ترکیه فعالیتی داشته باشد و باید هر چه سریعتر این کشور را ترک کند.

مقامات آنکارا درباره این اقدام به مقامات حماس توضیح دادند که ترکیه برای منافع اقتصادی و سیاسی خود به احیای روابط با رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته است، اما حماس مطلع است که صهیونیست‌ها درمسائل امنیتی ترکیه نفوذ دارند و مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی بار‌ها به ترکیه سفر کرده اند.

روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی در سال گذشته پس از آن که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه انتخاب اسحاق هرتزوگ را به عنوان رئیس رژیم صهیونیستی در ژوئیه سال گذشته تبریک گفت و مجموعه‌ای از تماس‌ها بین دو طرف برای احیای روابط بین دو طرف آغاز شد، بهبود یافت.

اسفند سال گذشته رئیس رژیم صهیونیستی در سفر رسمی ۲ روزه وارد آنکارا، پایتخت ترکیه شد. رسانه‌های عبری زبان اعلام کردند که هرتزوگ در جریان این سفر از طرف ترکیه خواسته بود تا علیه حضور فعالان شاخه نظامی حماس در خاک ترکیه اقدام کند. این اولین سفر یک مقام صهیونیست به ترکیه از سال ۲۰۰۸ بود.

در سال ۲۰۱۸ ترکیه و رژیم صهیونیستی بعد از اینکه آنکارا به علت افزایش حملات صهیونیست‌ها به نوار غزه و تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای انتقال سفارتخانه از تل‌آویو به قدس اشغالی، سفیر تل آویو را اخراج کرد، به‌صورت متقابل سفرای خود را فراخوانده بودند و روابطشان کمرنگ شده بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار