رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی گفت: با وجود ۱۷۰ واحد قطعه سازی در استان توان تامین ۳۰ درصد از قطعات خودروسازان کشور در آذربایجان شرقی فراهم است.

آقای پرنیان گفت: خودروسازی یک صنعت پیچیده است و با رشد آن شاهد رونق بیشتر صنایع پایین دستی از جمله ۶۰ رشته بزرگ و کوچک صنعتی مانند فولاد، پتروشیمی، لاستیک، آلومینیوم، شیشه، نساجی، رنگ و پوشش‌های مواد شیمیایی و ... خواهیم بود.

 حدود ۱۹ درصد سرمایه گذاری کشور مربوط به این صنعت است.

 آذربایجان شرقی به عنوان قطب خودرو‌های تجاری و سنگین کشور محسوب می‌شود.

در حال حاظر ۲ واحد خودروسازی سواری با ظرفیت سیصد و سی هزار دستگاه خودروی سواری با میزان اشتغال ۲۴۰۰ نفر و همچنین ۸ واحد تولید خودرو‌های تجاری و سنگین از جمله اتوبوس و، مینی بوس، کامیون و کامیونت با ظرفیت حدود یکصد و پنجاه هزار دستگاه با میزان اشتغال ۱۴۰۰ نفر در استان فعالیت دارند.

 فعالیت حداقل ۱۷۰ واحد صنعتی قطعه سازی با میزان اشتغال ۵۰۰۰ نفر به طور مستقیم و ۱۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم در استان از جمله ظرفیت‌های صنعتی است.

 عمده مشکلات شایع قطعه سازان استان مربوط به مطالبات این قشر از واحد‌های بزرگ کشور است.

پرداخت نشدن به موقع این مطالبات در طولانی مدت موجب بروز مشکلات عدیده مالی، کمبود سرمایه در گردش، مشکل تهیه مواد اولیه و در نهایت جلوگیری از توسعه فعالیت اینگونه واحد‌ها را در پی دارد.

 به روز نبودن ماشین آلات و تجهیزات واحد‌های قطعه سازی از دیگر مشکلات عمده قطعه سازان استان است که موجب بالا رفتن قیمت تمام شده محصول نیز می‌شود.

وی در پایان به تشریح برنامه‌های سازمان صمت در خصوص صنعت خودرو و قطعه سازی استان پرداخت و گفت: پیگیری تکمیل زنجیره خودرو و مجموعه سازی در استان جزو اولویت‌های سازمان بوده و پیگیری قطب سوم خودرو در استان و تولید خودرو با پلتفرم مشترک از دیگر برنامه‌های زیر ساختی کلان استان محسوب می‌شود.

 پیگیری مطالبات قطعه سازان از شرکت‌های بزرگ خودروساز کشور و الزام واحد‌های بزرگ طرف قرارداد به پرداخت مطالبات طی بازه زمانی مشخص، تامین نقدینگی و ارائه تسهیلات ویژه مالی جهت بازسازی خطوط تولید به ویژه از طریق شیوه‌های نوین تامین مالی از جمله تامین مالی زنجیره‌ای در قطعه سازی استان نیز جزو برنامه‌های پیش روی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.