حسینی نژاد، درباره نقاط حادثه خیز در تهران گفت: مناطق تهران به فراخور نوع ترافیک حاکم و نوع تصادفات بررسی میشود به خصوص مناطقی که مسیر بزرگراهی از محدوده منطقه آنها عبور میکند، چراکه نوع و شکل تصادفات در این مناطق متفاوت است.
وی با بیان اینکه گروه پایش تصادفات اداره کل مهندسی و ایمنی شکل گرفته است که نوع تصادفات، تعداد و تکرر آن را شناسایی میکند، افزود: این بازدیدها در سطح مناطق ۲۲ گانه فعال است، اما اولویت بازدید با مناطقی است که براساس آمارها بیشترین تصادفات را به لحاظ نوع معبر داشته باشند، بگونهای که مناطق ۱۸ و ۱۹ که درگیر بزرگراه آزادگان هستند و همچنین مناطق ۱۵ و ۱۶ به علت ثبت بیشتر تصادفات در آنها در اولویت رفع خطر و ایمن سازی معابر هستند.
وی ادامه داد: بیشتر نوع تصادف در بزرگراه آزادگان برخورد خودرو با عابر پیاده است و سهم عابرین پیاده در فوتیهای این بزرگراه بیشتر است به همین دلیل نصب پل عابرپیاده و ایمنسازی مسیرهای ورودی و خروجی بزرگراه آزادگان در دستور کار قرار گرفته تا تصادفات با اصلاح هندسی کاهش یابد که این موارد به مناطق ابلاغ شده و امیدواریم با انجام این اقدامات تصادفات کاهش یاید.
وی با بیان اینکه بزرگراه امام علی دومین بزرگراهی است که بیشترین تصادفات در آن رخ میدهد و آمار فوت شدگان تصادفات در آن بالا است، افزود: بررسیها نشان داده است که راکبان موتورسیکلت بیشترین سهم در فوتیهای این بزرگراه را دارند که در بازدید مشترک با پلیس راهور علل وقوع حوادث بررسی و نقاط حادثه خیز شناسایی و در راستای افزایش امنیت معابر تصمیماتی ارائه شد که این تصمیمات در قالب بخشنامهای به مناطقی که بزرگراه امام علی از آن عبور میکند، ابلاغ شد.
وی در مورد ایمنی معابر غیر بزرگراهی نیز گفت: در اینگونه معابر نیز نقاط حادثه خیز یا نقاطی که احتمال بروز حادثه در آنها وجود دارد، احصا شده و در راستای رفع خطر اقدام میشود که خوشبختانه این اقدامات که از سال گذشته آغاز شده، موثر واقع شده و براساس آمارها تعداد فوتیها کاهش یافته است.
حسینی نژاد با اشاره به جدیت پیگری رفع نقاط حادثه خیز در تهران، افزود: هر هفته از ۲ منطقه بازدید میشود تا نقاط خطر ساز احصا شده و تصمیماتی برای افزایش ایمنی معابر اتخاذ شود که فرصتی مشخص به مناطق داده میشود تا نسبت به رفع خطر و افزایش ایمنی اقدام کنند و بعد از اتمام مهلت مجددا بازدیدی توسط کارشناسان در مورد رفع نقاط جادثه خیز انجام میشود.
وی در مورد تعداد نقاط حادثهخیز تهران نیز گفت: به طور متوسط در هر منطقه ۳۰ الی ۳۵ نقطه که احتمال بروز حادثه را داشته باشد یا برای افزایش ایمنی نیاز به اصلاح هندسی دارد، مشخص میشود که در سالجاری یکی از اهداف مهم ما رفع اینگونه مخاطرات است که امیدواریم با همراهی پلیس و همت مناطق این مهم رخ دهد، اما دقت داشته باشید که این آمار صرفا برای نقاط حادثه خیز نیست، بلکه در راستای پیشگیری اقداماتی صورت میگیرد که ظرفیت بروز حادثه کاهش یابد.
وی در پاسخ به این سوال که برخی از اعضا شورا کمبود و جانمایی بد تابلوهای راهنمایی را علت بروز حوادث میدانند، گفت: اتفاقا بررسیها نشان میدهد که ما در بزرگراهها با کمبود علائم و تابلوهای ترافیکی مواجه هستیم بگونهای که اگر این کمبود رفع شود، رانندگان با آگاهی بیشتر در بزرگراه تردد، ورود و یا خروج میکنند و رانندگی ایمنتر خواهیم داشت و امیدواریم این تابلوها توسط سازمان حمل و نقل ترافیک تکمیل شود، اما در معابر غیربزرگراهی، مناطق نسبت به رصد و پایش، تجمیع، کاهش و یا افزایش تابلوها اقدام میکنند و در صورتی که کمبودی ملاحظه شود این موضوع را در کمیتهای بررسی و تایید میکنند.
وی در مورد نقش میادین غیراصولی در بروز تصادفات نیز افزود: احداث میادین با مجوز کمیتههای فنی است، اما اگر مشخص شود که میدان احداث شده مشکلاتی را در تردد ایجاد میکند، نسبت به اصلاحات هندسی میدان اقدام میکنیم نه اینکه کل وجود میدان زیرسوال برود و بخواهیم میدان را حذف کنیم.
وی افزود: در سالجاری همچون سال گذشته رفع نقاط حادثه خیز را در دستور کار قرار خواهیم داد تا بتوانیم تعداد کشتههای تصادفات تهران را کاهش دهیم.
منبع: ایسنا