
آقای هادی مدقق مدیرکل هوشمندسازی و فناوریهای نوین شرکت توانیر، در خصوص آخرین وضعیت تحول دیجیتال و توسعه دولت الکترونیک در صنعت برق کشور، به سوالات زیر پاسخ داد:
تاکنون چه طرحهایی برای تحول دیجیتال و توسعه دولت الکترونیک در حوزه برق به مرحله اجرا درآمده است؟
مدیرکل هوشمندسازی و فناوریهای نوین شرکت توانیر: قدم اول تحول دیجیتال در صنعت برق که مردم آن را حس کردند، حذف قبوض کاغذی و قدم دوم، راه اندازی اپلیکیشن و وبسایت برق من بود که حدود ۴۰ خدمت را در بحث خدمات فروش و پس از فروش، بهره برداری، خاموشی و ... فراهم کرده؛ این خدمات برای افرادی که دسترسی به اینترنت ندارند، از طریق شماره تماسهای ۱۵۲۱ و ۱۲۱ ارائه میشود.
قدم اصلی تحول دیجیتال صنعت برق نیز، نصب کنتورهای هوشمند است که بخش عمده دادهها را گردآوری و یک کلان داده ایجاد کرده است. عمدتا در مباحث مدیریت مصرف به بحث کنتورهای هوشمند اشاره میشود؛ اما این اقدام، افزایش کیفیت ولتاژ برق تحویلی به مشترکان را نیز قابل رصد میکند. قبلا منتظر میماندیم تا مشترکی تماس بگیرد و شکایتی کند تا متوجه شویم که کیفیت ولتاژ در نقطهای مشکل دارد؛ اما این موضوع اکنون در بخش عمدهای از شبکه برق رؤیت پذیر شده است.
مشترکانی که با استفاده از پنلهای خورشیدی تولید برق دارند، همگی به کنتورهای هوشمند تجهیز شدهاند و مدیریت تولید و مصرف آنها در بازههای ۱۵ دقیقهای و یک ساعته قابل رصد است. اهمیت تراز تولید و مصرف در تابستان بیشتر دیده میشود و مشترکان زیادی هستند که در این فصل، امکان تولید برق با استفاده از واحدهای اضطراری مثل واحدهای دیزلی را دارند که همگی از همین طریق رؤیت پذیر میشوند.
این هوشمندسازی چه تاثیری بر اقتصاد کشور دارد؟
مدیرکل هوشمندسازی و فناوریهای نوین شرکت توانیر: هوشمندسازی در صنعت برق را با موضوع کنتورها شروع کردیم؛ اما به جز مشترکان، برای پیمانکاران و سایر ذی نفعان مرتبط با صنعت برق نیز برنامههایی آغاز شده؛ به طور مثال، سامانه انرژی را راه اندازی و وبسایتهایی را با کمک مجموعههای مدیریت آب، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و گردشگری و صنعت برقرار کردیم تا بتوانیم دادهها را میان دستگاهها تبادل کنیم.
اکثر مشترکان این حوزهها، بر اساس پروانه و مجوزی که دارند، از تعرفههای تخفیفی استفاده میکنند که صدور این مجوزها در گذشته سنتی و کاغذی بود؛ اما اکنون امکان تبادل اطلاعات میان سازمانها فراهم شده است.
در مباحث مالی مشترکانی که از طریق بانکها و PSP ها پرداخت قبوض داشتند نیز، دستگاه نظارتی یعنی بانک مرکزی، از زمانی که باید بانک عامل این نقدینگی را به حساب واریز کند، مطلع نبود؛ اما با هوشمندسازی که اکنون رخ داده، تمامی درگاههای پرداخت را به راحتی رصد میکنیم.
برنامه هوشمندسازی که از دو سال پیش به مرور آغاز شده، اکنون نتایج و ارزش افزوده آن در حال دریافت است و قطعا آن را ادامه خواهیم داد. مهمترین نتیجه این اقدامات، دستیابی به دادههایی است که میتوان آنها را تحلیل کرد و همچنین شفاف سازی صورت میگیرد تا همه بدانند چه اتفاقاتی در مصرف برق در حال وقوع است و شاید بسیاری از مسائل، با همین شفاف سازی رفع شود.
روز سی و یکم فروردین، آقای سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، در دومین جلسه شورای عالی اداری کشور در دولت سیزدهم گفت: اگر دستگاهی در ایجاد دولت الکترونیک و تجمیع دادهها و اطلاعات کشور کوتاهی کند، باید برخورد کرد.