آنتونیو گوترش در دیدار با وزیر امور خارجه روسیه خواستار آتش‌بس در اوکراین شد.

گوترش که برای رایزنی در مورد اوکراین به مسکو رفته است با مقامات این کشور دیدار کرده و قرار است کمی بعدتر به کی‌یف، پایتخت اوکراین نیز سفر کند.

به گزارش آسوشیتد پرس، گوترش در ابتدا در گفتگوی تلویزیونی بیان کرد: «ما علاقه‌مند هستیم راه‌هایی پیدا کنیم تا گفتگو‌ها موثرتر انجام شود و شرایط برای آتش بس در اسرع وقت ایجاد شود. اولویت به حداقل رساندن رنج انسانی در اوکراین است».

گوترش همچنین اعلام کرد که می‌خواهد تأثیر جنگ اوکراین بر امنیت غذایی در سایر نقاط جهان را کاهش دهد.

در کنفرانس خبری که کمی بعدتر بین دبیر کل سازمان ملل و وزیر خارجه روسیه برگزار شد، لاوروف اعلام کرد: «امیدوارم سازمان ملل به توسعه گفتگو بین کشورها بدون پیش شرط و به دور از فشار، کمک کند. نیازی به میانجیگری با طرف اوکراینی نیست، زیرا ما  اکنون هم با یکدیگر دیدار می‌کنیم».

وزیر خارجه روسیه اوضاع فعلی را نتیجه تلاش ناتو برای گسترش به شرق دانست و گفت: «آماده همکاری با سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی برای کاستن از رنج های غیرنظامیان در دونباس هستیم».

دبیرکل سازمان ملل هم در نشست مشترک خبری با وزیر امور خارجه روسیه در مسکو گفت: به عنوان فرستاده صلح و نه دبیرکل سازمان ملل وارد مسکو شدم.

گوترش افزود: دخالت روسیه در اوکراین، نقض اصول سازمان ملل است و من خواهان توقف سریع درگیری هستم. به ایجاد گذرگاه‌های موثر انسانی که همه طرف‌ها از آن حمایت کنند، نیاز داریم. آمادگی داریم از همه امکانات خودمان برای حفظ جان غیرنظامیان در ماریوپل استفاده کنیم. به جهان چندقطبی نیاز داریم و این جنگ باید متوقف شود. تحولات در اوکراین بر جهان و در زمینه انرژی و مواد غذایی تاثیر می‌گذارد. پیشنهاد تشکیل یک گروه تماس را داده ام که شامل نمایندگان سازمان ملل, اوکراین و روسیه است تا گذرگاههای بشردوستانه را بررسی کنند.

دبیرکل سازمان ملل

گوترش قرار است اواخر امروز با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیدار کند.این اولین سفر دبیرکل سازمان ملل به روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین است  و مسائل بین‌المللی دیگر از جمله سوریه، لیبی و غرب آسیا از دیگر موارد مطرح شده در گفت‌و‌گوها خواهند بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
دستت درد نکند گوترشی که این قدر به فکر مردم و گذر گاها هستید و بیست ساله که شب ها به خاطر مردم یمن و سوریه و افغانستان ولیبی خواب ندارید .
- اولویت به حداقل رساندن رنج انسانی در اوکراین است (فقط در اکراین ؟ !!!!! به خدا مردم خاور میانه هم انسان هستند و دل دارند ولی چشم آبی و موی بور ندارند)
-می خواهید تأثیر جنگ اوکراین بر امنیت غذایی در سایر نقاط جهان را کاهش دهد. ( محض یاد آوری مخاطبان منظور از جهان ، تنها اروپا و آمریکا است !!!!!!!!!!!!!! )
- توسعه گفتگو بین کشورها بدون پیش شرط و به دور از فشار ( شما سران جهان چه کلام زیبا و بی نظیریی بلدید پس تحریم 40 ساله ایران و محاصره 20 ساله غزه و محاصره و تحریم 7 ساله یمن و کوبا و کره شمالی و ونوزئلا و . . . همه باد هوا هستند ؟ یعنی تماما رفع می شوند ؟ چه سازمان مللی ؟ چه دبیر گلی ؟
- نیازی به میانجیگری با طرف اوکراینی نیست، زیرا ما اکنون هم با یکدیگر دیدار می‌کنیم ( پس دیگر لازم نیست دم به ساعت بیاییم وین ؟)
- «آماده همکاری با سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی برای کاستن از رنج های غیرنظامیان در دونباس هستیم». ( دونباس از مناطق غزه است یا یمن ، شاید هم از ایران است و ما خبر نداریم ؟ اما چرا فقط این منطقه نا شناس ؟ !!!!!! چرا کل کشور ها نباشد؟ ! شاید هنوز اماده همکاری برای کاستن از رنج مردم مسلمان نیستید؟ )
- -به عنوان فرستاده صلح و نه دبیرکل سازمان ملل وارد مسکو شدم.( این کبوتر صلح ، با هر عنوان و دبدبه چه موقع به خاور میانه می رسد ؟ بعد 7 دهه هنوز مهاجرت بهاره حیوانات به این سمت آغاز نشده است ؟ )
- دخالت روسیه در اوکراین، نقض اصول سازمان ملل است و من خواهان توقف سریع درگیری هستم ( دخالت صهیونیسم و آمریکا در جهان و عربستان در یمنو مرگ کودکان و آوارگی و ویرانی و 73 سال درگیری در خاورمیانه نقض چیزی هست ؟ نیست ؟ شما تنها دبیر کل سازمان اکراین و اروپا هستید ؟ نامرد یعنی خواهان توقف سریع درگیری در سایر بلاد نیستید؟ چند دهه دیگر باید اینجا آدم ها کشته شوند؟ اینجا مردم نیازمند گذر گاه امن نمی باشند؟ )
آقا ممنونم ، ممنونم که در این وانفسا موجبات خنده و شادی ما و مردم ما ا فراهم کردید ولی کاش با خود 300 میلیون دستمال کاغذی با مهر سازمان ملل همراه داشته باشید چون می خواهم اشک های شوق مردمم را پاک کنم و فین کنیم .
آخرین اخبار