سرپرست معاونت آبزی پروری شیلات خوزستان گفت: بکارگیری روش‌های نوین آبزی پروری از جمله استفاده از پروبیوتیک‌ها و هواده‌ها به منظور بهبود کیفیت آب، بیمه محصولات آبزی پروری بسیار مهم است.

مرتضی سوری گفت: میزان تولید ماهیان گرمابی استان خوزستان در سال ۱۴۰۰، ۶۷ هزار و ۵۰۰ تن در سطحی معادل ۱۵ هزار هکتار بوده است.

به گفته او در سال ۹۹ بالغ بر ۷۲ هزار تن ماهی گرمابی برداشت شد و این کاهش تولید متاثر از کاهش بارندگی ها، محدودیت‌های آبی، پایین آمدن کیفیت آب، کاهش تراکم ذخیره سازی و کاهش سطح زیر کشت مزارع بوده است.

سرپرست معاونت آبزی پروری شیلات خوزستان می گوید: زمینه‌های مستعد فراوان آبزی پروری از جمله وجود ۵ رودخانه دایمی، زمین‌های مستعد ساحلی، آب شور، لب شور و آب‌های نامتعارف در استان وجود دارد اذعان داشت: خوزستان به لحاظ برخورداری از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل در حال حاضر رتبه نخست آبزی پروری کشور را به خود اختصاص داده است.

او گفت: با توجه به اینکه محدودیت منابع آب شیرین در سطح استان وجود دارد؛ طبیعتا اولویت آب شیرین برای مصارف شهری لحاظ می‌شود و برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت این اداره کل در راستای توسعه آبزی پروری در مناطق ساحلی و بهره برداری از آب‌های شور، لب شور، آب‌های نامتعارف و زه آب‌های کشاورزی و بازچرخانی آب و همچنین توسعه پرورش ماهی در قفس و آبزی پروری در دریا و خوریات است.

 آبزی پروری یک صنعت آب بر بوده و فرآیند پرورش ماهی در استخر‌ها در تمام طول سال و به صورت ممتد در حال انجام است و در سال گذشته به دلیل کاهش نزولات جوی، منابع آبی در دسترس محدود‌تر شده است و چنانچه منابع آبی موجود به صورت بهینه مدیریت شوند چالش خاصی نخواهیم داشت و می‌توانیم با تمام ظرفیت به ادامه تولید امیدوار باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.