دستور استالین به سربازان ارتش سرخ برای پیروزی مقابل نازی‌ها دور از چشم بسیاری از مردم در گوشه‌ای از شهر ساری خودنمایی می کند.

دیوارنوشته‌ای به خط روسی در محل بوستان ولایت شهر ساری وجود دارد که در آن ژوزف استالین رهبر اتحاد جماهیر شوروی در زمان جنگ جهانی دوم به سربازان خود گفته بود پیروزی مقابل نازی‌ها مستلزم تلاش های بیشتر ارتش و مردم است.

این دیوارنگاره در زمان اشغال نظامی ایران در سال ۱۳۲۰ برای روحیه دادن به نیرو‌های روسی مستقر در شمال ایران بر روی ساختمانی نوشته شد که مدت‌ها پادگان ارتش بود و اردیبهشت ۱۳۹۷ به عنوان بوستان ولایت آغاز به کار کرد.

دیوارنگاره روسی اکنون بر سر در موزه این بوستان خودنمایی می‌کند اما با توجه به تصاویر و نحوه حفاظت از این اثر به نظر می‌رسد اداره کل میراث فرهنگی برای حفظ این اثر قدیمی باید با ساخت محفظه‌ای شیشه‌ای آن را از باد و باران و تخریب دور نگه دارد.

شمال ایران از جمله مرکز استان مازندران در جریان جنگ جهانی دوم توسط نیرو‌های اتجاد جماهیر شوروی اشغال شده بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
من برای زیارت به کربلا ونجف وکاظمین وسامراءدر عراق رفتم بصورت اتفاقی به ایوان مدائن هم رفتم وظعیت نگهداری آن بسیار اسف بار بود کاش به اندازه ای که برای بازسازی حرمین عراق هزینه میشه وستاد بازسازی براش تشکیل دادند برای حفظ این بنای ارزشمند هم فکری بشه .
Iran (Islamic Republic of)
فرشاد مهران
۰۷:۲۳ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
این سنگی که می بینید روی دیوار ساختمانی نوشته شده بود. ساختمان های داخل پادگان را که هر یک قدمتی بیش از این سنگ را داشتند خراب کردند.
آدم چی بگه. به هر جا نگاه می‌کنی خرابه
Germany
7891
۰۵:۰۶ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
حالا اگه این تو امریکا بود همه ارزو میکردند بروند انجا وانرا ببینند. ولی چون در ایران است اهمیتی ندارد؟
Iran (Islamic Republic of)
رادمان
۲۲:۵۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
واقعا متأسفم اینها تخت جمشید به این با ارزشی که قرن ها میشود ازش به جای نفت و گاز پول در آورد و هیچ وقت این درآمد تموم نمیشه رو ول کردن و تازه به تخریبش کمک هم میکنند بعد واسه یه خط نوشته که یادگار تجاوز همین دوران معاصره باید سرپوشیده کنند که هیچ گزندی بهش وارد نشه یه وقت البته خالی از فایده هم نیست حداقل مردم بفهمند دوست و دشمن واقعی ملت ایران کیا هستند و از تاریخ درس بگیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
من کاری به این نوشته ندارم اتفاقا تاریخی است و باید حفظ بشه،ولی حیلی از آثار چه دوره قاجار و چه دوره پهلوی که بنظر میرسید یا فکر میکردن علامت سلطنت است نابود شدن(البته در اوایل انقلاب) شاید نمونه هایش را دیدن که رویشان یا سیمان گرفته یا شکسته اندحالا بفکر نگهداری این افتادین!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
وقتی آدم تاریخ واقعی رو میخونه از جمله بلایی که متفقین مثلا خوب که با نازیهای بد میجنگیدند به سر ایران بی طرف آوردند به این فکر می‌کنه که ایکاش ما هم مثل میلیونها متحد غیر آلمانی هیتلر به آلمانیها کمک کرده بودیم جنگ رو ببره. تعداد نیروهای غیرآلمانی وافن اس.اس از کشورهایی اروپایی، خاورمیانه، آفریقا و آسیا که به کمک آلمان میجنگیدند از تعداد خود آلمانیها بیشتر بود. حتی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار روس به نفع آلمان میجنگیدند. اوکراینیها که از قتل عام هلودمور و کشتار ۷ میلیون اوکراینی به دست بلشویکها به شدت عصبانی بودند به استقبال ارتش آلمان رفتند. مردم کشورهای شرق اروپا همه از بلایی که نازیها سر بلشویکها می‌آوردند راضی و خوشحال بودند و در کشتن سران کمونیست که بیشتر اونها یهودی بودند مشارکت میکردند. هنوز هر سال در کشورهایی مثل استونی رژه اس.اس به احترام و یادبود سربازان متحدین در جنگ جهانی دوم برگزار میشه. هر کسی با کمونیسم و صهیونیزم مشکل داشت کمک آلمان بود. تصور کنید آلمان شکست نمیخورد بر خلاف دروغهایی که علیه هیتلر سر هم کردند در دنیایی که آلمان پیروز شده بود خبری از طاعون کومونیسم و دهها میلیون قربانی اون نبود. خبری از صهیونیزم و اسراییل نبود. اثری از امپراطوری آمریکا و دهها جنگ جورواجور در گوشه و کنار دنیا نبود. نه ویتنامی نه ۱۱ سپتامبر و لشکرکشی به خاورمیانه و نه خبری این همه فساد که طرف مثلا خوب جنگ در دنیا به راه انداخته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
مردشور خودشونو ببرند با رد پاشون. استالین و چرچیل و روزولت الان تو جهنم دارند شکنجه میشند. بهتره تو دنیا هم اثری از این وحشیها نمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
روسی ها ایرانو اشغال کردن و مردم بی طرف ایران رو درگیر جنگ خودشون کردن.خدا ازشون نگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
روسها، انگلیسیها و آمریکاییها. چرا اون دوتا رو فاکتور میگیرید؟ اشغال کشور کار هرکی باشه محکومه. چرا شما فقط شوروی سابق رو که ۳۰ ساله از هم پاشیده میبینید ولی وقتی نوبت به اون دو تا که هنوز هم در دشمنی با ایران کم نمیزارند میرسه یه دفعه فراموشکار میشید؟ لعنت به استالین و روزولت و چرچیل. لعنت به هر سه تاشون
Iran (Islamic Republic of)
حسن مختاری
۲۳:۰۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام دوست گرامی
جمله رو کامل بنویسید
روس ها انگلیسیها امریکاییها و .... ایرانو اشغال کردند و مردم بی طرف ایران رو درگیر چنگ خودشون کردن . خدا ازشون نگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
خخخخخخ کلی خندیدیم امروز،محافظ شیشه ایی خخخخخخ،داداش من آثار باستانی بیستون و تخت جمشید تو باد و بارون هستش محافظ شیشه ایی نداره اونوقت شماها نگران چی هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
اون سنگه! این رنگه!
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۰:۵۳ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
نگهداری آن افتخاری ندارد. پیشنهاد می کنم هر چه سریعتر اثر جنایتکاران متجاوز از بین برود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
چه خوب چه بد تاریخ بوده و نگهداری ازش به عنوان جاذبه گردشگری میتونه خیلی خوب باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
حرفت اوج بیسوادی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
جالبه کسی به فکر آثار تمدن باستانی ایران تو اون وضعیت خیلی بد نگهداری میشه نیست،برید ببینید کجای تخت جمشید یا هگمتانه یا شهر سوخته،یا بیستون،طاق بستان محافظ شیشه ایز داره
آخرین اخبار