نتایج پژوهش‌ها و مطالعات انجام شده توسط یک موسسه مرجع نشان می‌دهد که هزینه‌های نظامی در جهان در سال گذشته میلادی به رقم بی سابقه‌ای رسید.

موسسه بین المللی تحقیق درباره صلح مستقر در استکهلم (سوئد)، با انجام پژوهش‌ها و مطالعاتی اعلام کرد هزینه‌های نظامی در جهان بار دیگر در سال ۲۰۲۱، رقم بی سابقه‌ای را ثبت کرد. همانطور که روسیه قبل از تجاوز و حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین و اشغال بخش‌هایی از خاک این کشور، اقدام به تقویت توان نظامی و تجهیزات و تسلیحات نظامی خود کرده بود. این موسسه پیش بینی کرده است که این روند به ویژه در اروپا ادامه خواهد داشت.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم با وجود پیامد‌های اقتصادی ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹، هزینه‌های نظامی در سطح جهان در سال گذشته هفت دهم درصد افزایش داشته است.

دیگو لوپس داسیلوا از موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم به خبرگزاری فرانسه گفت: در سال ۲۰۲۱، هزینه‌های نظامی برای هفتمین سال متوالی افزایش یافت و به  ۲.۱ هزار میلیارد (تریلیون) دلار رسید. این بالاترین رقمی است که تا کنون ثبت کرده ایم.

هزینه‌های روسیه برای سومین سال متوالی دو و نه دهم درصد درصد افزایش یافت و به رقم بی سابقه ۶۵ میلیارد دلار و ۹۰۰ میلیون دلار رسید.

لوپس داسیلوا گفت که هزینه‌های نظامی روسیه چهار و یک دهم درصد از کل تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد که سطحی بسیار بالاتر از میانگین جهانی است.

از سوی دیگر، هزینه‌های نظامی اوکراین از زمان الحاق کریمه تا کنون ۷۲ درصد افزایش یافته است. اگرچه این هزینه‌ها در سال ۲۰۲۱ بیش از ۸ درصد کاهش یافته و به پنج میلیارد و ۹۰۰ میلیون و دلار رسیده است، اما همچنان ۳.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می‌دهد. با افزایش تنش‌ها در اروپا، کشور‌های عضو ناتو هزینه‌های خود را افزایش دادند.

سال گذشته، هشت عضو این ائتلاف به هدف خود یعنی اختصاص دو کل درصد تولید ناخالص داخلی خود به بودجه نظامی رسیدند.
لوپس داسیلوا گفت که انتظار دارد هزینه‌های نظامی همچنان در حال افزایش باشد.

آمریکا که با ۸۰۱ میلیارد دلار هزینه در سال ۲۰۲۱ نسبت به سایر کشور بودجه زیادی را به امور نظامی و دفاعی خود اختصاص داد. طی دهه گذشته، هزینه‌های آمریکا برای تحقیق و توسعه ۲۴ درصد افزایش یافته است در حالی که بودجه تسلیحاتی شش و چهار دهم درصد درصد کاهش یافته است.

چین، دومین کشور از نظر تخصیص بودجه نظامی در جهان است. ارزیابی‌ها و برآورد‌های انجام شده حاکی از آن است که چین سال گذشته ۲۹۳ میلیارد دلار، به بودجه نظامی و دفاعی خود اختصاص داده است که این رقم چهار و هفت دهم درصد کل تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد. این بیست و هفتمین سال متوالی است که هزینه‌های نظامی در چین افزایش می‌یابد. تقویت توانایی‌های نظامی چین، همسایگان منطقه‌ای آن را بر آن داشته تا به نوبه خود بودجه نظامی خود را افزایش دهند.

ژاپن در سال گذشته هفت میلیارد دلار هزینه توان نظامی خود کرد که نسبت به سال قبل از آن هفت و سه دهم درصد افزایش نشان می‌دهد.

بودجه نظامی استرالیا نیز در سال گذشته چهار درصد بیشتر شده است و به ۳۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسید.

هند، سومین کشور از نظر اختصاص بودجه برای امور نظامی و دفاعی است. این کشور سال گذشته ۷۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از کل تولید ناخالص داخلی خود را صرف این کار کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار