یک نشریه آمریکایی اعلام کرد با توجه به اعمال تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، سلطه جهانی دلار ممکن است پایان پذیرد.

برانکو مارسیتیچ، تحلیلگر مسائل اقتصادی در مقاله‌ای برای روزنامه آمریکایی «ژاکوبن Jacobin» نوشت: سیاست تحریمی و بی سابقه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا علیه روسیه می‌تواند سلطه جهانی دلار را تضعیف کند.

وی خاطرنشان کرد چنین نگرانی‌هایی از سوی صندوق بین المللی پول نیز به بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس اعلام شده است. به عقیده وی، تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای اعمال تدابیر محدود کننده علیه مسکو می‌تواند به یک اشتباه راهبردی برای واشنگتن تبدیل شود.

مارسیتیچ تصریح کرد جالب است که با این کار یعنی اعمال تحریم‌های گسترده آمریکا علیه روسیه بزرگترین ضربه به خود نظام پولی آمریکا یعنی به سلطه دلار وارد می‌کند.

این کارشناس خاطرنشان کرد که آمریکا می‌تواند امتیازی را که به این کشور اجازه می‌دهد بدون خطر سقوط نرخ ارز یا افزایش نرخ بهره، وارداتی بیشتر از صادرات داشته باشد را از دست بدهد.

نویسنده این مقاله در ادامه تاکید می‌کند کارشناسان بر این باورند که اقدامات افراطی واشنگتن در تلاش برای تنبیه روسیه به دلیل عملیات نظامی در اوکراین، تمایل سایر کشور‌ها را برای متوقف کردن وابستگی به دلار آمریکا و همچنین به نظام مالی مورد حمایت این کشور را افزایش داده است.

وی در آخر نتیجه گیری می‌کند که با ادامه این روند بسیاری از کشورها، بانک‌های غربی را به عنوان مامنی امن برای دارایی‌های خارج از کشور خود نمی‌بینند و اکنون به این نتیجه رسیده اند که اتکا به دلار به عنوان ارز ذخیره یا زیرساخت‌های مالی تحت ریاست آمریکا آن‌ها را در برابر تغییرات ژئوپلیتیک آسیب پذیر می‌کند.

آمریکا و کشور‌های غربی در واکنش به عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین تحریم‌هایی را علیه این کشور اعمال کردند. روسیه هدف از عملیات نظامی خود را در خاک اوکراین حمایت از روس زبان‌هایی اعلام کرده است که به مدت هشت سال هدف زورگویی و نسل کشی رژیم کی یف قرار گرفته بودند. بر اساس اعلام مقامات کرملین (نهاد ریاست جمهوری روسیه) هدف کلی این عملیات نظامی نازی زدایی و غیرنظامی سازی اوکراین است تا همه جنایتکاران جنگی که مسئول جنایت‌های خونین علیه غیرنظامیان در دونباس هستند، به دست عدالت سپرده شوند.

بر اساس اعلام وزارت دفاع روسیه، نیرو‌های مسلح روسی تنها به زیرساخت‌های نظامی و نیرو‌های نظامی اوکراینی حمله می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار