مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: کل موارد مثبت شناسایی شده در آذربایجان شرقی از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۲۹۲ هزار و ۷۱۴ مورد بوده است.

خانم خیاط زاده در خصوص رنگ بندی کرونایی شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی گفت: خوشبختانه هیچ شهرستان قرمزی در استان وجود ندارد و تنها چاراویماق نارنجی است؛ بقیه‌ شهرستان‌ها اعم از اسکو، اهر، آذرشهر، بستان آباد، جلفا، خداآفرین، سراب، شبستر، عجب شیر، کلیبر، مراغه، ملکان، میانه، هریس، هشترود، هوراند و ورزقان زرد و تبریز، بناب و مرند آبی هستند.

 میانگین بستری‌های موجود حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ نفر و میانگین بستری‌های ۲۴ ساعت حدود ۳۵ تا ۴۰ نفر است و خوشبختانه موارد فوت شده نیز صفر تا یک نفر بوده که در ۲۴ ساعت متغیر است.

تاکنون ۹۰ درصد جمعیت دوز اول، ۸۳ درصد دوز دوم و ۵۲.۵ درصد نیز دوز سوم را تزریق کرده‌اند و در کودکان پنج تا ۱۱ سال نیز میزان تزریق واکسن به ۳۹ درصد رسیده است.

 نمی‌توان گفت این وضعیت شکننده است یا نه و چه زمانی موج بعدی آغاز می‌شود چرا که به عوامل مختلفی چون رعایت ضوابط بهداشتی، درصد واکسیناسیون و ورود سویه بعدی بستگی دارد.

تکمیل واکسیناسیون در کنترل بیماری بسیار موثر است و برای گروه سنی بالای ۱۸ سال که واکسن دوز سوم خود را تزریق کرده‌اند، در کل دنیا و همچنین در کشور ما توصیه می‌شود افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند با مشورت پزشک خود برای تزریق دوز چهارم مراجعه کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.