استاد پیشکسوت قرآن می‌گوید: قرآن‌ها منسوب به ائمه اطهار هستند و توسط اهل بیت کتابت نشده اند.

 

 

نسخه ای از قرآن کریم به خط امیرالمومنین علی(ع) به عنوان قدیمی ترین قرآن جهان اسلام و یمن در کتابخانه مسجد جامع کبیر شهر صنعاء نگهداری می شود.

این در حالیست که علی الدوله، مدیر کتابخانه مسجد جامع کبیر این نسخه از قرآن در یمن را سندی معتبر از ارتباط مردم یمن با امام علی (ع) دانسته است. درباره این موضوع با پژوهشگر و پیشکسوت حوزه قرآن گفت و گو کردیم .

احمد حاجی شریف درباره تاریخچه  نسخه های قدیمی کتاب های قرآن می‌گوید: به طور کلی درباره قرآن های کتابت شده که منسوب به ائمه اطهار علیه‌السلام می‌باشند، کارشناسان معتقد هستند این قرآن ها منسوب به آن‌هاست. حدود سال ۱۳۶۱ از طرف دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی مأموریت پیدا کردم که جهت بررسی نوع کتابت قرآن‌های قدیمی به موزه آستان قدس رضوی بروم، در آن‌جا تعدادی از قرآن‌های قدیمی از جمله قرآن‌های منسوب به ائمه اطهار (ع) مورد بررسی قرار گرفت که از مسئولان مربوطه در آن‌جا پرسیدم در چه صورت می گویند قرآنی توسط حضرت علی علیه‌السلام و یا توسط امام رضا علیه‌السلام نوشته‌شده باشد که  در جواب گفتند با توجه به شواهد و قرائن منسوب به اهل بیت می‌باشد اما  نمی‌گوییم که آن‌ها این کتاب ها را  کتابت کردند.

به گفته این استاد و پیشکسوت قرآنی کارشناسان این فن معتقد هستند در جهان هیچ قرآنی متعلق به قرن اول و نیمه اول قرن دوم وجود ندارد، اگر قرآن‌هایی که منسوب به ائمه اطهار علیهم‌السلام درست بودند خصوصا قرآن‌هایی که به خط حضرت علی علیه‌السلام است که شیعه و سنی نیز بر آن توافق داشتند ، همان قرآن را ملاک قرار داده و دیگر اختلافی روی بعضی از حروف و کلمات وجود نداشت.

احمد حاجی شریف می‌گوید: قرآن‌های منسوب به ائمه اطهار علیه‌السلام خصوصاً حضرت علی علیه‌السلام کم نیست. یکی از بزرگان می فرمود آیا آن ها با توجه به آن همه مشکلاتی که در زمان خودشان وجود داشت، فرصت کتابت قرآن را داشتند. بیش ‌از سی و پنج سال پیش شنیدم که در یمن در زمان خراب کردن سردر یکی از مساجد، قرآنی پیدا کردند که گفته اند قدیمی‌ترین قرآن موجود در جهان است، در آن زمان خیلی مایل بودم که حداقل تصویر صفحات قرآن را ببینم که برایم مقدور نشد البته صفحاتی که درباره این قرآن آمده از لحاظ نحوه کتابت با هم متفاوت است، لذا نمی‌توان این تصاویر متعلق به یک قرآن باشد. با توجه به نوع خط موجود در تصاویر بعضی از آن‌ها خط کوفی پیشرفته ‌است که مربوط به قرن اول و دوم نمی‌باشند.

استاد پیشکسوت قرآنی کشور در پایان گفت: تا کل قرآن  توسط کارشناسان خبره خط، خوش‌نویسان و کاغذ شناسان مورد پردازش دقیقی قرار نگیرد نمی‌توان اظهارنظر قطعی در مورد سابقه قرآن نمود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار