تعلیف و چرای دام عشایر در اسدآباد سالیانه سه برابر ظرفیت مراتع این شهرستان است و مراتع موجود پاسخگوی این میزان دام مازاد نیست.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اسدآباد گفت: هر ساله خانواده‌های عشایر سه برابر مجوز‌های صادره دام وارد مراتع شهرستان می‌کنند این درحالیست که بر اساس مجوز فقط ۵۹ خانوار عشایر می‌توانند به همراه سه هزار رأس دام به مراتع شهرستان کوچ کرده و وارد شوند.

بهزاد شاهمرادی افزود: هر ساله عشایر از ۱۵ اردیبهشت طبق تقویم سالیانه کوچ که در پروانه چرای عشایر نوشته شده است باید به مراتع ییلاقی ورود کنند.

در همین زمینه گروه‌های کنترل زودهنگام عشایر منابع طبیعی شهرستان در دو گلوگاه پل شکسته روستای عزیز آباد و ملاولی چهاردولی مستقر شده‌اند.

هر ساله از اواسط اردیبهشت عشایر این منطقه درچهار سامانه شیلاندر، حسین آباد خنداب، چیچک لو، چپقلو وارد و مستقر می‌شوند.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اسدآباد گفت: با توجه به قرار گرفتن این شهرستان در مسیر شهرستان‌های همدان و بهار برخی از عشایر از مناطق اسدآباد به عنوان میان بند استفاده کرده و حدود ۴۸ ساعت عبور آنان از شهرستان طول می‌کشد.

رعایت نکردن زمان ورود و خروج دام به مراتع و همچنین وجود دام مازاد بر ظرفیت مرتع از مهترین دلایل تخریب مراتع است که به عنوان یک معضل مهم باعث آسیب رساندن به پوشش گیاهی می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار