هشدار آمریکا به چین درباره ایجاد پایگاه دائمی در جزایر سلیمان

کاخ سفید در خصوص حضور نظامی پکن در جزایر سلیمان هشدار داد و متعهد شد که به این اقدام پاسخ دهد.

پس از توافق آمریکا و جزایر سلیمان برای آغاز گفت‌وگو‌ها در سطوح بالا، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اگر گام‌هایی برای ایجاد تأسیسات نظامی، استقرار نیرو و حضور دائمی چین در این جزایر برداشته شود، واشنگتن به این قدام پاسخ خواهد داد.»

به گزارش اسپوتنیک، در این بیانیه آمده است: «در این مقطع حساس، آمریکا و جزایر سلیمان توافق کردند که یک گفت‌وگوی استراتژیک در سطح بالا را به ریاست مشترک کاخ سفید و وزارت امور خارجه طرف مقابل آغاز کنند.»

بر اساس این بیانیه، هر دو طرف توافق کرده‌اند که بر مسائل امنیتی مربوط به نگرانی دوجانبه، توسعه اقتصادی، اجتماعی و بهداشت عمومی تمرکز کنند.

پکن روز سه‌شنبه اعلام کرد با جزایر سلیمان معاهده امنیتی امضاء کرده است؛ اقدامی که نگرانی‌های آمریکا و متحدان آن، استرالیا و نیوزیلند را درباره نفوذ روزافزون چین در منطقه‌ای که از دیرباز تحت سیطره آن‌ها بوده است، افزایش خواهد داد.

آمریکا به امضای این سند همکاری واکنش نشان داد و ابراز نگرانی کرد که همکاری‌های نزدیک چین و جزایر سلیمان زمینه ساز نفوذ هرچه بشتر پکن در اقیانوس هند و آرام خواهد بود. آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز مدعی شد مقامات ۴ کشور آمریکا، ژاپن، نیوزیلند و استرالیا نگرانی‌هایی را در مورد چارچوب امنیتی بین مقامات جمهوری خلق چین و جزایر سلیمان مطرح کردند که می‌تواند خطراتی جدی برای امنیت اقیانوس هند و آب‌های آزاد اقیانوس آرام به همراه داشته باشد.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که «مناسه سوگاواره» نخست‌وزیر جزایر سلیمان در پارلمان این کشور گفته بود که تصمیم مقامات ارشد جزایر سلیمان برای عقد پیمان امنیتی با چین به صلح و هماهنگی در منطقه لطمه نمی‌زند و یا آن را تضعیف نمی‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
به توچه اصلا هرکار بخاد میکونه
آخرین اخبار