قائم مقام خانه صنعت و معدن مدعی است که قاچاق بالغ بر ۱۲ میلیارد دلاری آن که ۹ میلیارد آن مربوط به ورود کالا به کشور است، ۵ میلیون شغل را از بین برده است.

آرمان خالقی قائم‌مقام خانه صنعت و معدن ایران گفت: در آمار‌های اعلامی سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲.۵ میلیارد دلار قاچاق برای کشور برآورد شده است که از این بین حدود ۹ میلیارد دلار به قاچاق ورودی کشور مربوط است. یعنی اگر این میزان برای ایجاد اشتغال در مشاغل کوچک به کار گرفته شود بیش از ۵ میلیون شغل می‌توان در کشور ایجاد کرد.

با توجه به واردات ۳۸ میلیارد دلاری کشور در سال ۹۹، میزان قاچاق بیش از ۳۰ درصد کل واردات کشور ارزش داشته است. دولت راهکارش را برای مقابله با قاچاق همان ابتدا اعلام کرد. رئیس جمهور در ماه‌های ابتدایی دولت گفت: باید بازنگاهی در مبارزه با قاچاق داشته باشیم، سامانه‌ها اقدام خوبی بود که باید تکمیل شود.

سامانه‌هایی که رئیس جمهور به آن اشاره کرد در کنار هم سامانه جامع تجارت را تشکیل می‌دهند.

آقای هادی معاون سازمان توسعه تجارت الکترونیک گفت: منظومه‌ای از سامانه‌ها در کنار هم سامانه جامع تجارت را تشکیل می‌دهند، این سامانه هم محلی برای دسترسی کاربران به تمام سامانه‌های زیر مجموعه است و هم بستر تبادل اطلاعات بین دستگاه‌ها خواهد بود.

سامانه جامع تجارت نقطه اتصال تمام دستگاه‌های حوزه تجارت است که قرار است سرعت و شفافیت را افزایش دهد و این افزایش شفافیت باعث کنترل قاچاق در کشور می‌شود.

آقای خسرو پور کارشناس اقتصاد دیجیتال گفت: ایجاد سامانه‌ها و ایجاد شفافیت نتیجه به کارگیری فضای آی تی است. با این فرایند از به کار گیری امضا‌های طلایی و تخلفات این چنینی جلوگیری می‌کند.

سامانه جامع تجارت در دولت قبل و در اذر ۹۹ یک بار افتتاح شد و قرار بود در کمتر از دو ماه تکمیل شود، اما این وعده محقق نشد و به دولت جدید رسید ۹ آبان سال قبل وزیر صمت وعده تکمیل این سامانه تا پایان ۱۴۰۰ را داد.

قاچاق ۵ میلیون شغل را از بین بردآقای فاطمی امین وزیر صمت گفت: یکی از برنامه‌های وزارت صمت برای مقابله با قاچاق تکمیل سامانه جامع تجارت است که در حال تکمیل است؛ با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده تا پایان سال ۱۴۰۰ این سامانه تکمیل خواهد شد.

ادعای وزیر صمت هم محقق نشد و مسئولان سامانه تکمیل آن را به سال بعد موکول کردند. در این بازه زمانی لیستی از میزان تکمیل سامانه منتشر شد که در آن گمرک کمترین و سامانه‌های وزارت صمت بیشترین فیزیکی را در اتصال به سامانه حامع تحارت داشتند.

دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق گفت: شخص اقای مخبری، معاون اول رئییس جمهور به این ورود کردند و به دستگاه‌ها مهلت داده شده تا پایان فروردین فرایند اتصال به سامانه را تکمیل کنند.

امروز سررسید تاریخ اعلامی مسئولان ستاد مبارزه با قاجاق بود و هنوز خبری از تکمیل سامانه حامع تجارت نیست. برای چندمین بار سراغ وزیر اقتصاد رفتیم و علت عدم اتصال دستگاه‌ها را جویا شدیم.

خاندوزی وزیر اقتصاد گفته بود: برای دستگاه‌هایی که موفق به تکمیل سامانه در مدت اعلام شده نشدند فرصت ویژه‌ای داده شده تا سامانه را تکمیل کنند. با توجه به شرایط فعلی سامانه جامع تحارت در همین ماه‌های ابتدایی تکمیل خواهد شد.

البته رئیس ستاد مبارزه با قاچاق باور دارد که تکمیل آن بیشتر از تاریخی اعلامی وزیر اقتصاد طول خواهد کشید.

قاچاق ۵ میلیون شغل را از بین بردمویدی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده و طبق آخرین صحبت‌هایی که با معاون اول رئیس جمهور داشتیم دستگاه‌ها تا پایان مرداد برای تکمیل سامانه و اتصال به آن اقدام کنند. این پنجمین بار است که وعده تکمیل سامانه جامع تجارت داده می‌شود، اما هنوز تکمیل نشده است.

برای پنجمین بار وعده تکمیل سامانه جامع تجارت داده می‌شود، اما هنوز این وعده محقق نشده، قاچاق سالانه ۱۲ میلیادر دلاری کشور ۵ میلیون شغل را از بین می‌برد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۰:۱۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
قاچاقچیهاحکم وسط کارخیاطی رادارند.یکی رااسم ببریددردستش پارچه وکابل و...قاچاق نباشد.خیلی ترقه های قاچاقی هم چهارشنبه سوری واردمیدان روانی ذهن هامیشن.
داعش وقاچاقچی یکی هستند.دستورجمع کردن کالای قاچاق حکمش باداروهای قاچاق وهزینه تامین ریالی فرقش چیه؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
7891
۱۵:۵۷ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
چند قاچاقچی را شناسایی کردیم؟ مگر ایران چند میلیون خانواده دارد؟ قاچاقچی از کدام کشور به ایران سفر میکند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
کالای بی کیفیت بی مدیریتی و........ربطی به قاچاق ندارد آدامس هم بلد نیستید تولید کنید چرا با این همه هزینه حمل ودلال باز ارزانتر وباکیفیت تر است؟!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
Amoo
۱۵:۳۷ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
قاچاق سیسمونی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
قاچاق بره اشکال ندارع. خوب به خورپ ملت عراق و افغانستان ارزان می‌ره

..اما قاچاق بیاد نباید به خورد ملت ایران چیزی ارزان برود هان
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری فرزند زاگرس مرکزی
۱۵:۱۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
آقای فاطمی برادرانه و دلسوزانه و از روی خیرخواهی برای شما و مردم عزیز و از روی علاقه به کشور خوب و با تمدنم عرض میکنم که
شما تولید خودرو را به مرز ده ملیون با همه توان چه قطب‌های خودرو ساز گازی و چه قطب‌های خودروسازی برقی و چه دیگر سرهم بندسازان به دهها سرهم بندسازی گازی و برقی و دیزلی و بنزینی افزایش دهید و کشور را برای انقلاب قطعه سازی و هزاران قطعه سازی دولتی و خصوصی و دانشگاهها و پژوهشگاه‌های قطعه ساز آماده و مجهز و پرتوان سازید ‌
اینگونه نتنها صنعت خودرو و قطعه سازی فراملی خواهد شد که اشتغال زایی دهها ملیونی هم به احتمال زیاد هم در پی خواهد داشت و ثمره و میوه این تلاش رشد مانا و ماندگاری این توانایی در کشور و برای همیشه و حال و آیندگان خواهد بود.
و مامی مانا از شما بزرگواران و زحمتکشان در صورت تلاش و ما سربازان بی نام و نشان ،بجای خواهد ماند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
قاچاق وقتی کیفیت ساخت ایران هم بالا برود خود به خود محو و نابود میشود.
اگر سیستمهای دقیق نظارتی و رهیابی و ردیابی هم باشد و کیفیت ایران ساخت پایین باشد باز هم قاچاق قارچ گونه رشد میابد پس با اینهمه حمایت تولید ایران باید رباتیک و مکانیزه با کیفیت شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگر دست از شعار دادن بردارید و بر حسب وضعیت عینی عمل کنید باید ابتدا از نیروهای مرزبانی شروع کنی حقوقشان را عادلانه و و فاسدان در این قشر متاسفانه زیادند وسمت فرماندهی هر پایگاه فروشی است برای یک مدت معین اگر نمی دانید تحقیق کنید ولی باید مشکلات آنها را حل کرد که اول دستمزدماهانه پرسنل و مشکل دوم عدم قاطعیت قوه قضائیه و فساد در آن دستگاه است آن وقت هم قاچاق کالا مر هزینه می شود و هم امنیت کشور بیستر معمولا سرمایه داران و صاحب نفوذشان صاحبان کالای قاچاق هستند باید هزینه برخورد با نیروها و فرماندهان مرزبانی را با برخورد جدی آنقدر بالا برد که جرات رشوه گرفتن و همکاری با صاحبان کالا به سرشان نزند. اگر راست می گویید بعد از هزاران بار ادعای مبارزه با قاچاق برید به دنبال حل آن و مردم بومی که معمولا کارشان باربری است باید فکری برای ایجاد شغل در َشهرهایشان با جذب سرمایه بخَ خصوصی با ایجاد ضایع ی که در شهرهای مرضی مناسب است کرد این موارد اگر همه باهم حل نشود هیچ خبری از حل مشکل قاچاق نخواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
خودروی ایرانی هم جان ایرانی ها رو میگیرد و جیبشون رو خالی میکند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۱۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
ببینید قاچاقی که کانتینری با کشتی میاد دیگر بحث مردم عادی نیست دست افراد با نفوذ هست که پول و ثروت زیادی را از این راه بدست اوردن و هر روز قدرتمند تر میشوند. این حرف های مبارزاتی هم الکی هست، چاقو دسته خودشو نمیبره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
یه زمان کسی زود پول دار میشد :همه میگفتن احتمال قاچاق مخدر می کنه ! الان به لطف مسئولین قاچاق مخدر جزو در امد های پائین با ریسک بالاست ، خرید و فروش و دلالی هر چیزی سودش دو برابر مواد مخدره ، گوجه بگیر 5 تومن بده 30 ، لباس بگیر 100 بفروش 300 . هر چیز دیگه ای ، خصوصا فروشگاههای زنجیره ای مثل کوروش و رفاه و جمبو هفت تیشه به ریشه خانواده ها زدن و معلومنیست مسئولان در خواب خرگوشی هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
قاچاق به داخل کشور میشد ما مردم همه چی ارزان داخل فروشگاه قسطی می‌بردیم. پدرشوهر خواهرم چند فرزند داشت هر سال از یک مغازه. فروشگاهی کل جهاز با یک چک میبرد تا دوسال تسویه میکرد و‌دو سال بعد نوبت پسر بعدی ودوسال بعد نوبت پسر بعدی ..شما با منع واردات کمر مردم به زمین زدید

چرا جلوی قاچاق که از کشور بیرون می‌رود جنس ارزان نمی‌گیرید .از اون بر ظلم به مردم .جلوی واردات گرفتید ..از اون بر ظلم به مردم بیشتر. جلوی صادرات مفت و ارزان جنس داخل را به مرزها نمی‌گیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
یه عده که کولبر هستند یه عده ام یه مقدار محدود لباس و لوازم خانگی میارند که بسیار ناچیز است
قاچاقچی اصلی مدیران و‌ مسئولین هستند که حتی گمرک رو هم با رشوه دور زدند
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۲:۲۴ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
همه میدانیم که قاچاقهای کلان و بزرگ دست نورچشمان نظام و آقازاده هاست : که با کشتی وقطار و ناوگان مجهز شان تاخت وتاز میکنند. آن وقت عده ای کولبر مظلوم رو به جرم مبارزه با قاچاق با تیر میزنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
و سوتی های بیچاره که در جاده ها تصادف و تلف میشوند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۰۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
حتما قاچاقچیان نفوذ دارند و جلوی کامل شدن سامانه را می گیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
ای کاش این خبر رو یه هفته در سر تیتر اخبار وای جی سی نگه دارند و مردم همه ببیند و نظر بدهند و به روسای کشور نشان بدهید به اساتید جامعه شناسی نشان بدهید ببینید چه تحلیلی خواهندکرد.
واقعآ مردم فکر میکنند که مسئولان نظام دارند به ریش ملت می‌خندند وگرنه مگه میشه این همه دروغ و اختلاس و اخلاق های بسیار بد همه سران نظام که در خبرگذاری های داخلی و خارجی به شکل سریالی داره منتشر میشه ذره ای تاثیر نداشته باشه.
بابا به خدا مسئولان کشورهای بی خدا و کافر و جهنمی اگه یک ده هزارم این مشکلاتشون لو بره اینقدر اخلاقیات براشون مهمه اگه خودکشی نکنند حتما استعفا میدن ، خجالت هم خوب چیزیه والا
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۴:۳۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
آفرین ،درود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
رد سر شاخه قاچدقچیها یا مسئول یا آقازاده یا نورچشمی ها هستن و با این اوضاع جز شعار مبارزه با قاچاق چیزی نمیبینیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
مسئولان گرامی و بزرگوار شک نکنید مردم آگاه هستند قاچاقچی های بزرگ خود شمائید
ممنونم از وای جی سی که همه نظرات را منتشر می‌کند
باشد که مسئولی ببیند و قدری تفکر کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
مسئولان مسئولیت پذیر باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
همه مردم ایران میدانندقاچاق و انحصاری شدن تولید در دست سران نظام است و قصدشان نابودی این ملت است انگار که از ملکه انگلیس ماموریت دارند در پوشش دین و مذهب کشور را از عرصه گیتی پاک کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
شیر مادرت حلالت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگه یه چیزی تو این کشور سرجای خودش باشه باید تعجببببببب کنی، همه عالم و آدم میدونه که قاچاق دست کله گنده های نظامه
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۰:۲۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
فکنم // بیشتر از 5 میلیون شغل را از بین میبره // قبول دارید ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
اابته قاچاق برای وقتی معنی داره همه کار داشته ودرامد الان بسیاری شغل هم ایجاد شده که اگر قاجاق نکرده بودند معلوم نیست کی باید به داد اینا میرسید البته منهای اون حرفه ای ها و قاچاقای بزرگ که حسابشون متفاوت هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
این افرادمنافق واقعی هستنددرانظارمردم یک جورودرحقیقت خودشان جوردیگری اندالبته خداجای حقه ومنافق رارسواکرده میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
یکی ازعوامل قاچاق قالیباف وزن وخانواده اش میباشندکه
درسال تولیدملی سیسمونی نوه شان راازترکیه خریداری میکنند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۵۱ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
خدا پدر قاچاقچی را بیامرزد که کالای ارزان و با کیفیت بدست مردم می رساند
در غیر این صورت برای کالای ایرانی یا باید تو صف باشیم یا نوبت قرعه کشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
جای قاچاقجی وسط بهشت خدا پدر مادرش بیامرزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
آن کسانی که دم از تولید ملی میزنند متاسفانه خود حامی قاچاق هستند و به اسم تولید دارند قاقچاقچیان را قوی تر میکنند با بسته شدن ورود کالاها به کشور فقط جیب قاچاقچیان پر پولتر میشود
اگر واقعا حامی تولید بودند باید بعد از چند سال انحصار تولید خودرو ورود خودرو خارجی به کشور باز میشد تا رقابت به شکل درست در جریان باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
اشتباه است
مدیران قاچاقچی
آخرین اخبار