رئیس اداره حفاظت زیست شهرستان کاشان از تعطیلی چهار معدن و پنج واحد صنعتی آلاینده در شهرستان با توجه به پایش زیست محیطی واحد‌های صنعتی خبر داد.

اللهیار دولتخواه به مناسبت روز جهانی زمین پاک (روز زمین، روزی برای افزایش آگاهی و قدردانی نسبت به محیط زیست کرهٔ زمین است.) گفت: چهار معدن و پنج واحد صنفی در پایش سال گذشته ۴۰ واحد صنعتی شهرستان کاشان تعطیل شد.

دوم اردیبهشت روزجهانی زمین پاک نامگذاری شده است و امسال به عنوان «سرمایه گذاری در زمین با حذف پلاستیک» نامگذاری شده است.

او می‌گوید: سال گذشته ۶۰۰ مورد پایش واحد‌های صنعتی شهرستان کاشان انجام شد که به ۱۸۰ واحد صنعتی آلاینده اخطاریه زیست محیطی داده شد و ۶۰ واحد صنعتی نیز به دلیل توجه نکردن به اخطاریه‌های زیست محیطی به مراجع قضائی معرفی شدند.

به گفته او، همچنین ۴۶ نفر از متخلفان صید و شکار در سال گذشته به مراجع قضایی معرفی شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشان گفت: سال گذشته ۲۶ قبضه سلاح شکاری و ۱۱ سلاح غیرمجاز و قاچاق از متخلفین شکار و صید کشف و ضبط شد.

دولتخواه همچنین در مورد پلنگ کاشان گفت: یکی بی نظیرترین، کم یاب‌ترین و یکی از شاخص‌ترین گونه‌های حیات وحش ایران پلنگ کاشان است که اهمیت جهانی دارد.

او می‌گوید: پلنگ کاشان دومین گونه از پلنگ به ثبت رسیده در استان اصفهان و نخستین گونه پلنگ در منطقه عباس آباد نائین است.

به گفته او، پلنگ شناسایی شده در منطقه حفاظت شده قمصر و برزک کاشان از نژاد ایرانی است.

پلنگ‌ها دارای شناسنامه هستند و پلنگ هر منطقه براساس خال‌های سیاه روی پوست پلنگ شناسایی می‌شود وخال‌های روی پوست هیچکدام از پلنگ‌ها شبیه هم دیگر نیست.

دولتخواه گفت: پلنگ کاشان نیز بر اساس خال‌های سیاه رنگ روی بدن خود که هیچ گونه دیگری از پلنگ‌ها ندارند به ثبت رسید و مستند آن دریافت شده است.

به گفته او، پلنگ ایرانی و گربه پالاس که دو گونه نادر و کم یاب و شاخص که در خط قرمز آی. یو. سی. ان قرار دارند در منطقه حفاظت شده قمصر و برزک به ثبت رسیده است.

منطقه حفاظت کاشان، شامل قمصر و برزک به وسعت ۶۰ هزار هکتار با گونه‌های شاخصی همچون پلنگ و گربه پالاس، گربه وحشی، کل و بز و قوچ و میش و آهو است که بر اساس آخرین سرشماری بیش از دو هزار راس کل و قوچ و میش و بز در منقطه حفاظت شده قمصر و برزک وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.