رئیس مرکز توسعه حل اختلاف استان قزوین از فعالیت ۲۸۵ صلح یار در استان برای کاهش پرونده‌های قضایی خبر داد.

 حجت الاسلام حیدری در همایش هیئات صلح با بیان اینکه ۲۸۵ صلح یار در استان برای کاهش پرونده‌های قضایی فعالیت می‌کنند گفت: در سال گذشته، ۴۷۰ فقره پرونده قضایی از طرف شعب طلایه دارن شورای حل اختلاف برای مصالحه به اصناف ارسال شده است.

وی افزود: ۹۵۹ فقره پرونده قضایی هم از سوی مردم در شعب طلایه دارن شورای حل اختلاف تشکیل شده است.

به گفته حجت الاسلام حیدری، از یک هزار و ۴۲۹ فقره پرونده تشکیل شده در شعب طلایه دارن شورای حل اختلاف، ۹۵۲ پرونده به مصالحه ختم شده است که ۶۷ درصد از پرونده‌ها را شامل می‌شود.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف استان قزوین با بیان اینکه امروزه در کل دنیا از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد برای کاهش جرایم استفاده می‌کنند، تصریح کرد: در استان قزوین هم برای کاهش جرایم خرد، نهاد هیئت‌های صلح و سازش راه اندازی شده است که از نفوذ آن‌ها استفاده می‌کنیم تا به هدف خود که مصالحه است برسیم.

حجت الاسلام حیدری با بیان اینکه نهادینه کردن فرهنگ صلح و سازش برای ما مهم است و ما به دنبال کاهش پرونده‌های قضایی هستیم، خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم راه میان بری در جامعه پیاده کنیم تا شهروندان با آرامش زندگی کنند و بعد از این شاهد درگیری‌های متعدد نباشیم.

وی با بیان اینکه هر کس در بین مردم عفو ایجاد کند اجرش بر عهده خداوند است، افزود: در آموزه‌های دینی ما به صلح و سازش اشاره شده و در قرآن کریم ۱۸۴ بار لغت صلح آمده است و ۷۰ مرتبه هم بر کلمه‌های عفو و صبر تأکید شده و تمامی این آیات به کاهش خشم اشاره دارند.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف استان قزوین گفت: در سال ۱۴۰۰ از ۱۵ فقره پرونده قتل ۱۲ فقره آن با حضور خیران و صلح یاران منجر به سازش شده است.

وی خطاب به صلح یاران افزود: در پرونده‌های صلح و سازش، باید مهارت‌های صلح و سازش را فرابگیرید و توانمندی‌های خود را افزایش دهید و از صلح یاران به همیاران صلح و سپس به سفیران صلح تبدیل شوید.

حجت الاسلام حیدری تأکید کرد: همچنین خواهان این هستیم که در پرونده‌های پیچیده و میلیاردی نیز ورود کنید و در آن‌ها هم منجر به سازش شوید تا این امر منجر به کاهش پرونده‌های ورودی به دادگستری شود.

وجود ۱۵۰ تا ۲۰۰ پرونده قضایی برای هر قاضی

شعبانی، رئیس کل دادگستری استان قزوین هم در این مراسم گفت: بیان ارزش و قداست تلاش شما در زمینه صلح و سازش، از زبان بنده قاصر است.

به گفته وی آثار و برکات صلح و سازش در جامعه زیاد است و در رسیدگی‌های قضایی هم فعالیت‌های زیادی برای کاهش خصومت انجام می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان قزوین با تأکید بر اینکه فعالان صلح و سازش، مصمم‌تر از گذشته به کارهایشان بپردازند، خاطرنشان کرد: وجود ۱۵۰ تا ۲۰۰ پرونده قضایی برای هر قاضی بسیار زیاد است و با حضور همیاران صلح و سازش شاهد کاهش ورودی پرونده‌ها باشیم.

وی می گوید با صنوفی که تخلفات زیادی دارند و با سوء نیت باعث آزار و اذیت مردم می‌شوند، به شدت برخورد می‌شود.

در پایان این مراسم از ۸ نفر از دبیران صنوف و همیاران صلح و سازش تجلیل شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار